• Anonym (Jag)
    Thu 20 Jun 2019 00:24
    1428 visningar
    2 svar
    2
    1428

    Jag kan inte sluta spendera pengar! Ångest!

    När det kommer till pengar får jag väldigt mycket ångest, jag kan ligga och grubbla över min ekonomi hur länge som helst typ. Jag är 22 år och kommer inte från en ?välställd? familj utan är mycket van att inte ha tillräckligt med pengar och de pengar jag fick, fick jag om jag bad om det bara sådär. Ända sedan jag fick min första lön har jag varit en stor slösare (slösade upp min första lön väldigt snabbt). Jag har som yngre alltid avundats mina vänner som haft råd med allt möjligt men aldrig aldrig jag. Hur som helst verkar detta följa med mig in i vuxen livet. Jag skäms över hur mycket pengar som jag har slösat på skit och på saker som jag vill ha och är livrädd över hur jag hanterar min ekonomi för jag har varken noll koll eller kontroll över mitt spenderande. Jag mår så otroligt dåligt utav detta och vill såklart göra något åt det men jag vet inte vad jag ska göra! Just nu har jag ett mycket väl betalt sommarjobb och har världens chans att SPARA pengar inför framtiden vilket var tanken med detta jobb men jag har börjat spåra med mitt spenderande. Jag klarar inte av tanken av att inte ha råd med något.. kan ni dela med er av era bästa tips? Någon som känner igen sig? Jag vill bara få ett slut på detta, jag vill inte ha det såhär!

  • Svar på tråden Jag kan inte sluta spendera pengar! Ångest!
  • Anonym (Spara­)
    Thu 20 Jun 2019 06:21
    #1

    Börja med att räkna ut hur mycket du kan och vill spara och låt banken föra över pengar på lönedagen varje månad till ett konto du inte kommer åt. Det låter även som du skulle behöva ändra ditt tankesätt runt ekonomi så sök hjälp för ditt shoppingmissbruk.

  • Anonym (Petra­)
    Thu 20 Jun 2019 08:01
    #2

    För kassabok över ALLA dina utgifter. Skriv upp vad du köpt och hur mycket det kostat varje dag. Sedan kan du räkna ihop det och sortera det i olika kategorier, t. ex. kläder, utemat, transport, skönhet osv.

    Ett annat tips är att se till att lönen kommer in på ett annat konto än det du har ditt kort kopplat till. Sedan ordnat du en överföring därifrån till ditt vanliga konto en gång i veckan, på en summa som är logisk att spendera.

Svar på tråden Jag kan inte sluta spendera pengar! Ångest!