• akaa

    Somnar vid amning

    Jag har en liten som är en vecka gammal. Oftast när han äter så slumrar han till ganska omgående och ligger och snuttar blandat med ordentliga sug. Sen somnar han och släpper taget, för att efter nån minut/några minuter vakna till i fullt skrikläge och vilja äta igen. Så där kan vi hålla på.. Jag är orolig för att han ska få i sig för lite mat. Det är okej att han håller på så bara han mår bra. Har nån annan haft en bebis som betett sig likadant? Jag har gett lite ersättning på kopp några gånger nu när det varit varmt för att vara säker på att han fått i sig nåt

    Han går upp i vikt och han kissar och bajsar. Jag har vägt före och efter amning och då verkar han få i sig, men hur vet man att han får det varje gång?

  • Svar på tråden Somnar vid amning
  • Sisisisi

    Bebisar är så. Jag fick rådet att kittla dem lite under fötterna när de höll på att somna så de vaknade till och kunde amma mer aktivt. Det funkar. Du behöver inte ge ersättning.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • akaa

    Jag har testat att kittla under fötterna, händerna, nacken mm, men han tar bara ett par tag och sen snuttar igen. Vi går på dagliga kontroller pga en annan sak och då har jag råkat ut för en läkare som vill att vi ska ta med alla kissblöjor och väga före och efter amning (på en våg som ibland visar minus efter amning). Han gör mig sjukt stressad och jag blir orolig för saker jag annars inte skulle vara orolig för.

    Vi ska dit nu kl 8 och min bebis sov från 1:30 till 5:30 och min första tanke när jag vaknade hyfsat utvilad var "nej, nu kanske han inte hinner kissa så jag har en blöja att visa upp och han kanske inte hinner äta så han går upp i vikt tillräckligt mycket, ska jag ge ersättning?"

  • katrinp

    Min bebis håller också på så, framförallt på nätterna, man håller ju på att bli helt kocko.

    Helt ärligt, vilken vidrig läkare! Maken till stress över amning. Det kan ju i sin tur ge att mjölkproduktionen avstannar och ger sämre resultat. Detta borde en läkare veta om!

  • IceKitten

    Min lille kille höll alltid på att småsutta och somnade av då och då. Han blev mätt ändå, i några veckor gick han upp ca 500g i vecka.

    Det är vanligt och att lillen vaknar till och tar tag igen visar ju tydligt att han inte sover bort sin hunger. De lär sig efter ett tag att "amma som folk" som min sambo brukade kalla det :p

    Ersättning behöver du endast ge om han inte går upp i vikt som han ska och/eller på inrådan av BVC.

  • akaa

    Tack för era svar, det lugnar mig. Jag vet ju det här egentligen, men han gör mig stressad som sagt. Idag när vi var inne så fick jag prata med en annan, mer erfaren läkare. Hon sa direkt att från och med nu väger vi inga blöjor och vi avskriver hela grejen med att kontrollväga före och efter amning. Såå skönt!

  • Aamon

    Precis som du skriver om ditt barn är så små barn ofta. Du och maten är tröst, trygghet och sömn. Dom närmast ska somna vid bröstet när de är så små. Det kommer många fortsätta med även senare, om än inte lika frekvent. Stimulera! Massera i handflator och under fotsulor. Om du fått ett litet barn kan det här hålla på några veckor.

    Vår son vägde mindre än 3 kg när han föddes och att stimulera räckte inte alltid utan vi fick lägga ner honom på golv/bord för att han skulle vakna för att äta vidare. Vi hade en timer på 3 timmar de första 2-3 veckorna så hans skulle äta var 3:dje timme, annars bara sov han. Han vaknade inte av hunger förens efter ca 5-6 timmar.

    Ja, de får i sig även om de snuttar.

Svar på tråden Somnar vid amning