• LiteHjälp2019

    Behöver hjälp 2-månaders bebis

    Hej! Vi har en 2-månaders bebis härhemma ch jag känner mig ganska vilse. Vi har väl tre ?bekymmer?.

    Vore tacksam för lite hjälp.

    1. Det har på nått vis blivit att jag blir sittandes i fotöljen med bebis hela dagen fram till att sambon kommer hem. Anledningen är att bebis somnar vid bröstet och sen vaknar om man reser sig eller prövar lägga ner han. Och han har en period på kvällen då han är fullkomligt otröstlig. Så jag vill gärna att han sover så mkt han kan på dagen. Och då blir de svårt att lägga ner han. Jag kompenserar för hans brist på sömn på kvällen. Men det är ju inte hållbart i längden. Lägger jag han i vagn (gillar han inte)kan han sova i max 30 min. Och det har blivit att jag matar såfort han vaknar men jag kan ju inte mata och mata om han sover så korta perioder. Skapar jag nån dålig vana eller hur bör jag göra?

    2: Han är väldigt känslig för ljud. Han vaknar när katten snarkar och min mage kurrar. Är de enda sättet att vänja han att ha ljud på? Eller kan man vänta tills han är tre fyra månader när förhoppningsvis hans magonda/ ledsna period på kvällen är över?

    3: hur gör ni med eran bebis? Hur länge är dom vakna mellan sömn och mat i den här åldern. Han är bara vaken ca 20 max.

    4: våran rutin är: när han vaknar äter han på ena bröstet. Sen kan vi göra nått typ leka eller så. Sen äter han på andra när han blir trött. Är de normalt eller bör jag mata båda på en gång? Hur får ja han att somna då?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Behöver hjälp 2-månaders bebis
  • ALM82

    Så var min dotter också. Vad som kan hjälpa är att du använder en bärsele/sjal, så är han  nära dig samtidigt som du kan göra annat.
    Min dotter var (är) också känslig mot ljud, hon är det fortfarande vid 13 månader. Vi har inte kunnat vänja henne för då skulle hon inte sovit något alls! Nu behöver hon mest knäpptyst när hon håller på att somna, men sen kan man vara som vanligt. 

    Vid två månader så sover bebisen mycket, så det är vanligt :)

  • Myrkrypet

    Svåra frågor då alla bebisar är olika men bärsele/sjal måste du testa för så kan du ju inte sitta hela dagen! Det är helt normalt att bebisar har en gnällig period på kvällen men det brukar försvinna runt tre månader. Ang ljud så har jag inga bra förslag mer än att prata med din sambo i vanlig samtalston, gå ut mwd vagnen i stan

  • LiteHjälp2019

    Vi har testat både sjal och sele och de funkar inte. Han vill gärna buren i famnen. Men han blir ju tyngre och tyngre. Snart kommer de inte gå. Eftersom han är ledsen och skriker i vagnen så törs jag typ inte lämna bostadsområdet när vi är ut. Jag vill inte att han ligger och skriker så han nästan tappar luften. (Vilket han gör på kvällarna) jag hoppas de blir lättare när han är tre månader. Jag känner mig rätt orolig när kvällen närmar sig och han inte sovit så bra på dagen. För då blir han övertrött och det blir ännu svårare att få han att somna.

    Tack för svar

  • ALM82
    LiteHjälp2019 skrev 2019-06-20 14:47:06 följande:

    Vi har testat både sjal och sele och de funkar inte. Han vill gärna buren i famnen. Men han blir ju tyngre och tyngre. Snart kommer de inte gå. Eftersom han är ledsen och skriker i vagnen så törs jag typ inte lämna bostadsområdet när vi är ut. Jag vill inte att han ligger och skriker så han nästan tappar luften. (Vilket han gör på kvällarna) jag hoppas de blir lättare när han är tre månader. Jag känner mig rätt orolig när kvällen närmar sig och han inte sovit så bra på dagen. För då blir han övertrött och det blir ännu svårare att få han att somna.

    Tack för svar


    Ok, kan du försöka få honom att sova utan att amma honom till sömns? Kanske gå med honom i famnen och vagga lite? Då kanske han vänjer sig lite med rörelse?
    Sen är ett tips när du lägger ner honom i sängen eller vagnen att liksom följa med med hela din kropp, alltså att han är mot dig ända tills han ligger mot madrassen. Det är en överlevnadsinstinkt på så små att när de inte längre känner mammas (eller vem som är närmast bebisen) doft och närhet så betyder det livsfara och de vaknar då!

    En liten tröst är att det inte kommer hålla på i en evighet... Det känns hopplöst när man är mitt uppe i det men helt plötsligt blir allt mycket lättare! 

    Prova även att massera magen lite, kanske är han lite gasig och har ont i magen, som bebisar brukar ha. Min sambo kunde alltid lugna ner vår dotter i den åldern genom att bära henne så att hon låg med magen mot hans underarm, och så gick han runt och vaggade. Jag hade inte tillräckligt långa armar så det fungerade inte lika bra ;) 
  • legomum

    Sätt igång radio/tv/musik o dyl så det är ljud hemma. Alla barn behöver inte sova hela tiden så är ditt barn inte på väg att somna så låt bebis vara vaken och underhåll lite så liten somnar sedan.

    Se om ditt barn har ett mönster där det är mer vaket och när bebis är mer trött. Gör det enkelt för dig och följ bebbens rutiner, det löser sig sedan när h*n blir lite äldre.

    Släpp alla måsten och någon annans sätt är inte alltid rätt bara för att det fungerade så för dem.

    Hitta ditt sätt.

  • Myrkrypet

    Har du testat att lägga på sidan i vagnen ibland trivs bebisar bättre på sidan, det är nog även bra om du kan sakta vänja honom vid vagnen, sakta men säkert

  • LiteHjälp2019

    Igår somna han i famnen när jag gick runt med han och sjöng. Jag prova att lägga han i sängen. Trodde jag hade lyckats . Gick 30 sekunder där jag hann tänka att jäklar va bra de gick. Och med nappen i mun. Vakna till och det sluta med tutten i mun så somna han om efter en stund. Vi har prövat lite med white noise app, och regn funkar faktiskt. Det dövar liksom bort annat ljud som dunsar och billjud mm.

    Han gillar def att sova på sidan, det gör han jämt sen dag ett- så det kan vi testa

    Ja han är väldigt gasig. Vaknar ofta och behöver fisa. Det kan vara en del av problemet med att inte sova så länge i vagnen. Han får även minifom och de verkar han bli mer gasig av. Men det är väl det som är tanken. Att få ut gaserna. Vi masserar magen hela tiden och sätter upp knäna mot den så det ska bli lättare för han.

    Alla säger ju att de blir lättare så hoppas på det Han är ju väldigt go och söt men man oroar sig ju ändå. Man vill ju att han ska ha det så bra som möjligt

    Men det gäller väl att vara envisare än honom vad gäller ljudet och sömnen. Att ha ljud på, fast jag tänker att kanske vänja honom sakta och kanske inte hela dagen.. och inte dom dagar med väldigt lite sömn. Än så länge kanske.. ja ni hör ju hur resonemanget är.. lär väl sluta tyst ändå härhemma.ett tag :-S

    Tack igen för alla tips.

Svar på tråden Behöver hjälp 2-månaders bebis