• Aniiee

    HBO's Chernobyl "2-4 megaton bomb som skulle göra Europa obeboligt i 100 år"

    Tror ni på det?

    Spoilers: Det är är inte ens möjligt.

    Just FYI, jag vet att det är en "nöjesshow" och att allt inte stämmer. Men så mycket stämmer att man kunde tänka sig att det viktigaste, konsekvenserna av en ev explosion, skulle stämma. Det... gör det inte....

    Här är en bild:


    Detta är en karta över konsekvenserna om en 4 megaton-bomb skulle explodera på marken i kärnkraftverket i Chernobyl. Rätt stor radie, eller hur? Det är lite svårt att se, men de två mittersta ringarna är området där det mesta skulle jämnas med marken. Den gula ringen i mitten är eldklotet som skulle uppstå.Det gröna området är där levande varelser skulle få skador pga radioaktivitet. Ju längre mot den röda ringen, destå lindrigare. Den röda ringen är dock innom området där de flesta skulle dö pga chockvågen. Den gråa ringen markerar var chockvågen skulle ge byggnader medelsvåra skador och de flesta levande varelser skulle bli skadade, men dödligheten är mycket mindre. Den yttre gula ringen markerar den ungefärliga gränsen där levande varelser riskarar tredje gradens brännskador från explosionen.

    Vi tittar på bilden igen...



    Så här stor är området jämfört med (nästan) hela Europa. Ringarna syns inte ens.

    "Men Aniiee", hör jag dig säga. "Vinden då? Den tar ju med sig radioaktivitet."

    Ja, det har du rätt i, hypotetiske läsare. Vi tittar på det.



    Här är den bilden. Det gula max-området är det som får en strålning på minst 1 Rad(ioaktivitetsenhet). Det ljus-ljus-orangea "molnet" når Minsk med upp till 25 Rad. Det är ju 25 gånger mer än det gula området! Men det är först vid den här dosen man kan se radioaktivitet i blodet, OM man får för sig att titta. Det mörkorangea området. 200 Rad, Det kan ge upphov till hudrodnader.

    Ok, så.... för att göra Europa obeboeligt i 100 år så behöver vi en större explosion. 

    Välkomna konsekvenserna av den otestade varianten av Tzar Bomba, 100 megaton explosion.



    Samma regler gäller som förra gången. Fast större. Så jag slänger bara upp de två andra bilderna.



    Som ni ser så skulle vi i Sverige på 1 Rad strålning på  om vi bor på Gotland eller läng mellersta ostkusten och en bit innåt land.

    Den tunga Tzar Bomba (det finns en "lättare" variant på bara 50 megaton) skulle, om den detonerade idag på marken av Chernobyls Kärnkraftverk döda ca 450 personer. Ca 21 000 skulle skadas. Den 4 megton bomb som vi laborerade med ovan skulle döda eller skada ca 0 personer. Idag. Men det bor nästan ingen i Pripyat (staden som ligger närmast kärnkraftverket) längre,

    Om 4-megaton-bomben skulle explodera i närheten av en befolkad stad i storleksordning med Pripyat så skulle vi så klart se flera döda och skadade. Men Europa skulle inte bli obeoeligt för det

    Visst finns fler aspekter. Långtids-konsekvenser i explosionens omedelbara närhet till exempel. Chernobyl har idag en "katastrofpåverkad zon" som har en radie om 3 mil. Det bor folk både precis utanför och innuti zonen. De påverkas absolut av konsekvenserna från katastrofen. De har all min sympati. 

    HBO's "Chernobyl" är bra TV-drama. Men minns det: det är drama för TV. Inte verklighet. 


    I have a growing lack of disgust for you
  • Svar på tråden HBO's Chernobyl "2-4 megaton bomb som skulle göra Europa obeboligt i 100 år"
  • DanneHade

    Ser att du hittat den där roliga webbsidan där man kan testa kärnvapen. Själv suttit där och sprängt Köpenhamn ett par hundra gånger, avkopplande.


    I alla fall. Jag tillhörde den stora gruppen människor som sprang runt och sa att "Chernobyl" är den bästaste serien ever! I början. Har börjat tänka efter lite.


    Det är fan inte någon speciell serie egentligen, jag stör mig förvisso mer på alla de narrativa klichéer de har tvingat in i serien (för att vi stackars korkade tittare ska ha förmågan att hänga med) än vad jag stör mig på de tekniska detaljerna som är fel. Men låt gå att det är störande när manusförfattare känner att de måste vrida upp till 11 och överdriva tills det nästan gränsar det absurda. "Om vi inte lyckas stänga av kaffekokaren i lunchrummet på Chernobyl så kommer hela universum att upphöra".


    Men tycker endimensionella skurkar som är onda för ondskans skull gör mer för att förstöra serien. Samma med endimensionella moraliskt fullkomliga karaktärer som Ulana Khomyuk som förmodligen skapats främst av politiska/kommersiella skäl.


    Allt grundar sig i en bristande respekt och förtroende för den filmtittande befolkningen. Hotet måste överdrivas storskaligt, annars klarar inte vi korkade plebejer att behålla intresset.


     


     

  • Aniiee
    DanneHade skrev 2019-06-20 17:42:44 följande:

    Ser att du hittat den där roliga webbsidan där man kan testa kärnvapen. Själv suttit där och sprängt Köpenhamn ett par hundra gånger, avkopplande.


    I alla fall. Jag tillhörde den stora gruppen människor som sprang runt och sa att "Chernobyl" är den bästaste serien ever! I början. Har börjat tänka efter lite.


    Det är fan inte någon speciell serie egentligen, jag stör mig förvisso mer på alla de narrativa klichéer de har tvingat in i serien (för att vi stackars korkade tittare ska ha förmågan att hänga med) än vad jag stör mig på de tekniska detaljerna som är fel. Men låt gå att det är störande när manusförfattare känner att de måste vrida upp till 11 och överdriva tills det nästan gränsar det absurda. "Om vi inte lyckas stänga av kaffekokaren i lunchrummet på Chernobyl så kommer hela universum att upphöra".


    Men tycker endimensionella skurkar som är onda för ondskans skull gör mer för att förstöra serien. Samma med endimensionella moraliskt fullkomliga karaktärer som Ulana Khomyuk som förmodligen skapats främst av politiska/kommersiella skäl.


    Allt grundar sig i en bristande respekt och förtroende för den filmtittande befolkningen. Hotet måste överdrivas storskaligt, annars klarar inte vi korkade plebejer att behålla intresset.


     


     


    Jag har haft den websidan bokmärkt i några år, ja =P Orka göra uträkningar i huvudet mer än nödvändigt.

    Det är fler fel på Chernobyl än vetenskapen, det är sant.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden HBO's Chernobyl "2-4 megaton bomb som skulle göra Europa obeboligt i 100 år"