• Thu 20 Jun 2019 19:07
    311 visningar
    3 svar
    3
    311

    Bortsprungen på främmande plats!

    Hej! Behöver hjälp omgående. Min dotter hade missat att säkra luckan på kattburen. Efter 12mil i bil, ovan att åka bil lyfte min dotter ur kattburen ur bilen och luckan flög av. Katten for ut i panik och sprang, rätt ut i skogen. Vi följde först efter, vilket jag nu förstått är fel, men sedan gick vi hem. Nu har vi varit ute i omgångar och ropat utan resultat.

    Katten är ett år, hane och kastrerad.

    Stället vi är på är ute på landet, långt mellan hus och andra katter. Skog i mängder.

    Tips mottages tacksamt för att få hit honom. Har försökt lägga ut i fb-grupper och sagt till grannar.

  • Svar på tråden Bortsprungen på främmande plats!
  • Dr Snuggl­es
    Thu 20 Jun 2019 19:24
    #1

    Kontakta närmaste katthem /djurhem och se om dom fått in en katt som liknar eran. Är den chippad?

  • Thu 20 Jun 2019 19:30
    #2

    Japp det är han. Han har precis sprungit bort så jag avvaktar med just det. Sedan blir det anmälan och jourhems koll.

  • Thu 20 Jun 2019 19:42
    #3

    Ställ ut mat i närheten av var ni såg honom senast. Blötmat luktar mycket, sedan ställer ni kattburen bredvid med någon tröja eller liknande som luktar av hans favoritperson.

    Har ni ett katthem i närheten kan de ibland låna ut burar som stängs om katten går in. Då gör ni det med en sådan istället. Tänk dock på att en bur som stängs av sig själv måste kollas ofta.

    Finns det någon chans att han kommer om ni ropar på honom? Min ena gör det så det kan ju vara värt att testa. Kommer han låta er närma sig honom utomhus tror du?

    Då han blev rädd har han troligen inte tagit sig jättelångt utan gömt sig under någon buske eller liknande. Alltså börja med buren.

    Han kan vara enklare att hitta när det är mörkt ute då ögonen reflekterar ficklampan men...

Svar på tråden Bortsprungen på främmande plats!