• Anonym (Ångest)

    Lindra ångest efter cancerbesked?! Hjälp!

    Fick idag beskedet att jag har cancer.

    Har nu sådan ångest att det bara kryper i kroppen på mig. Kastas mellan någon sorts hopp och desperat förtvivlan.

    Vad kan man göra för att lindra sin ångest?!

    Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Lindra ångest efter cancerbesked?! Hjälp!
  • BuoBä

    En släkting som fick cancer fick via sjukhuset tillgång till en kurator hon kunde prata med så ofta hon ville både under och efter behandlingen. Ring i morgon och fråga om de har något liknande i ditt landsting.

    Är det riktigt jobbigt nu ikväll finns tex jourhavande medmänniska eller jourhavande präst.

  • Anonym (Li)

    Beklagar beskedet.

    Prata med någon du har nära, finns mycket meditationer och healing på Youtube som är lugnande med.

    Sedan bad du inte om råd ang cancer men att ändra kosten, och ta hjälp alternativ väg.

    Academy of nature har hemsida och Facebook grupp, där ser man på cancer på annat sätt än vanliga sjukvården.

    Önskar dig stort lycka till och allt gott.

    Mvh

  • Woopsie

    Beklagar verkligen ditt tråkiga besked! Vilken cancerform är det? Vilken grad/ har det spridit sig? Det är väldigt god prognos på många cancerformer idag, och behandlingarna är i många fall inte så illa som man har föreställning om.

    Glöm inte bort att det är ok att bryta ihop emellanåt, det måste man för att få utlopp för sin sorg och ilska över orättvisan att cancer drabbat just dig! Och ångest är jobbigt, men inte farligt.

    Jag är själv ganska dålig på ångesthantering, men jag brukar titta på film eller serier när jag behöver fly från allt ett tag. Kram till dig!

  • Anonym (Be)
    Anonym (Ångest) skrev 2019-06-20 19:39:31 följande:

    Fick idag beskedet att jag har cancer.

    Har nu sådan ångest att det bara kryper i kroppen på mig. Kastas mellan någon sorts hopp och desperat förtvivlan.

    Vad kan man göra för att lindra sin ångest?!

    Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt.


    Be till Gud!
  • askyfullofstars

    Har tyvärr inget råd att ge. Du är troligtvis i chock nu också. Vill bara säga att jag beklagar och sönder styrka till dig för att bekämpa cancern!

  • Anonym (Ångest)

    Tack ni som svarat

    Jag vet egentligen inte så mycket än. Fått beskedet idag och ska träffa onkologen i nästa vecka och troligtvis starta upp cellgiftsbehandlingen direkt.

    Är relativt ung, 35, och det är en ?dålig? form av bröstcancer.

    Orkar inte riktigt tänka på hur illa det kan vara samtidigt som tankarna på det värsta slår mig med full kraft.

    Har två barn varav yngsta bara är två och en halv månad.

  • Anonym (A)
    Anonym (Ångest) skrev 2019-06-20 21:22:07 följande:
    Tack ni som svarat

    Jag vet egentligen inte så mycket än. Fått beskedet idag och ska träffa onkologen i nästa vecka och troligtvis starta upp cellgiftsbehandlingen direkt.
    Är relativt ung, 35, och det är en dålig form av bröstcancer.
    Orkar inte riktigt tänka på hur illa det kan vara samtidigt som tankarna på det värsta slår mig med full kraft.
    Har två barn varav yngsta bara är två och en halv månad.
    Opererades för livmodercancer i slutet av förra året, sedan tung cytibehandling. Var på kontroll förra veckan, allt såg bra ut. Vill säga att det kan gå bra. 

    Min distriktsköerska på Vc hade bröstcaner när hennes barn var små och det har gått bra för henne, barnen är i övre tonåren idag.

    Massor av kramar, kämpa på.
  • Anonym (lurendrejeri och scarlataner)
    Anonym (Li) skrev 2019-06-20 19:57:08 följande:

    Beklagar beskedet.

    Prata med någon du har nära, finns mycket meditationer och healing på Youtube som är lugnande med.

    Sedan bad du inte om råd ang cancer men att ändra kosten, och ta hjälp alternativ väg.

    Academy of nature har hemsida och Facebook grupp, där ser man på cancer på annat sätt än vanliga sjukvården.

    Önskar dig stort lycka till och allt gott.

    Mvh


    Man skall lyssna på sina läkare..... De där som förespråkar naturlig vård och "ser på cancer på ett annat sätt än sjukvården" är bara lurendrejare som livnär sig på andra människors rädsla och ångest, Vedervärdiga människor utan ett uns av medmänsklighet.... Finns så många som dör för att de väljer att lyssna på såna idioter istället för sina läkare. 


    Meditation kan hjälpa mot ångesten ja det kan jag hålla med om. Men att ändra kosten (senast jag hörde var det rabarber man skulle käka och mirakulöst bli frisk.... ) och gå på naturmediciner osv är inte rätt väg. Och att ens föreslå det är så okänsligt i mina ögon så det finns inte!! 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ångest) skrev 2019-06-20 21:22:07 följande:

    Tack ni som svarat

    Jag vet egentligen inte så mycket än. Fått beskedet idag och ska träffa onkologen i nästa vecka och troligtvis starta upp cellgiftsbehandlingen direkt.

    Är relativt ung, 35, och det är en ?dålig? form av bröstcancer.

    Orkar inte riktigt tänka på hur illa det kan vara samtidigt som tankarna på det värsta slår mig med full kraft.

    Har två barn varav yngsta bara är två och en halv månad.


    Det negativa med BC i yngre ålder (förutom det uppenbara) är att det ofta är mer aggressivt och växer snabbare. Det positiva och mer viktigare är att det svarar mycket bättre på behandling än hos äldre. Samt att många fler kvinnor blir botade idag än förut, det går framåt riktigt ordentligt.

    Jag förstår att ditt liv vändes upp och ner nu på en sekund. Be att få nåt lugnande utskrivet, som ex Valium eller Xanax som du kan ta på kvällen så du får sova. Men låt dig gå igenom känslostormarna om dagarna. Du kommer hitta ro igen även om det inte känns så nu.

    Kan även rekommendera att du söker upp nåt BC diskussionsforum på nätet där du kan chatta med andra kvinnor i samma sits. Det ger ett enormt stöd och hopp. Jag lovar, vardagen kommer att lunka på inom sinom tid ändå, efter du vant dig vid tanken. Kom ihåg att ta tid för dig själv också, gör nåt kul emellanåt. Du är inte cancer, du bara råkar ha det just nu och ska nu botas.

    Kram.
  • Anonym (A)
    Anonym (lurendrejeri och scarlataner) skrev 2019-06-20 21:42:35 följande:

    Man skall lyssna på sina läkare..... De där som förespråkar naturlig vård och "ser på cancer på ett annat sätt än sjukvården" är bara lurendrejare som livnär sig på andra människors rädsla och ångest, Vedervärdiga människor utan ett uns av medmänsklighet.... Finns så många som dör för att de väljer att lyssna på såna idioter istället för sina läkare. 


    Meditation kan hjälpa mot ångesten ja det kan jag hålla med om. Men att ändra kosten (senast jag hörde var det rabarber man skulle käka och mirakulöst bli frisk.... ) och gå på naturmediciner osv är inte rätt väg. Och att ens föreslå det är så okänsligt i mina ögon så det finns inte!! 


    Du har så rätt.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (A) skrev 2019-06-20 21:37:26 följande:

    Opererades för livmodercancer i slutet av förra året, sedan tung cytibehandling. Var på kontroll förra veckan, allt såg bra ut. Vill säga att det kan gå bra. 

    Min distriktsköerska på Vc hade bröstcaner när hennes barn var små och det har gått bra för henne, barnen är i övre tonåren idag.

    Massor av kramar, kämpa på.


    Tack!

    Och hoppas att du får fortsätta vara frisk.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-20 21:45:10 följande:

    Det negativa med BC i yngre ålder (förutom det uppenbara) är att det ofta är mer aggressivt och växer snabbare. Det positiva och mer viktigare är att det svarar mycket bättre på behandling än hos äldre. Samt att många fler kvinnor blir botade idag än förut, det går framåt riktigt ordentligt.

    Jag förstår att ditt liv vändes upp och ner nu på en sekund. Be att få nåt lugnande utskrivet, som ex Valium eller Xanax som du kan ta på kvällen så du får sova. Men låt dig gå igenom känslostormarna om dagarna. Du kommer hitta ro igen även om det inte känns så nu.

    Kan även rekommendera att du söker upp nåt BC diskussionsforum på nätet där du kan chatta med andra kvinnor i samma sits. Det ger ett enormt stöd och hopp. Jag lovar, vardagen kommer att lunka på inom sinom tid ändå, efter du vant dig vid tanken. Kom ihåg att ta tid för dig själv också, gör nåt kul emellanåt. Du är inte cancer, du bara råkar ha det just nu och ska nu botas.

    Kram.


    Tack för ditt fina svar!

    Ska be om recept på något att sova på när jag träffar onkologen.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ångest) skrev 2019-06-20 21:46:24 följande:
    Tack!

    Och hoppas att du får fortsätta vara frisk.
    Tack för vänliga ord.

    Ja, be om något att sova på. Prata och prata, det brukar betyda mycket.
Svar på tråden Lindra ångest efter cancerbesked?! Hjälp!