• Anonym (Undrarrr)

    Har de som är dåliga på matte lägre IQ än de som är bra på matte?

    Som rubriken lyder.

  • Svar på tråden Har de som är dåliga på matte lägre IQ än de som är bra på matte?
  • FuckGoggleAskMe

    Det beror väl på hur IQtesten är utformade. Har haft två kompisar som varit suveräna på språk, och smarta i övrigt, men katastrofala på matte. Vet inte hur det skulle gå för dom på IQtest, men begåvade och smarta var dom. Varför undrar du?

  • Anonym (Undrarrr)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-06-20 20:24:11 följande:

    Det beror väl på hur IQtesten är utformade. Har haft två kompisar som varit suveräna på språk, och smarta i övrigt, men katastrofala på matte. Vet inte hur det skulle gå för dom på IQtest, men begåvade och smarta var dom. Varför undrar du?


    IQ testen består av mycket matte. Typ bara matte. Min kompis är värdelös på matte och av den anledningen fick han lägre IQ som resultat.
  • Tessla

    Jag tror det. Alla andra ämnen kan man läsa på till och få bra betyg i men matte måste man fatta. Gör man inte det spelar det ingen roll hur mycket man läser. Så för mej är det ett mått på intelligens. 

  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (Undrarrr) skrev 2019-06-20 20:26:50 följande:

    IQ testen består av mycket matte. Typ bara matte. Min kompis är värdelös på matte och av den anledningen fick han lägre IQ som resultat.


    Jag har gjort IQ-test. Det fanns en språkdel och en mattedel. Språkdelen klarade jag långt över medel. Det var språk på en väldigt abstrakt nivå. Mattedelen gick mycket sämre. I genomsnitt var jag normalintelligent. Om min man gjort samma test hade han fått uselt resultat på språkdelen, det där med språkliga nyanser mm är han riktigt dålig på. Mattedelen hade gått bättre.
  • Anonym (Hmmm....)
    Tessla skrev 2019-06-20 20:34:17 följande:

    Jag tror det. Alla andra ämnen kan man läsa på till och få bra betyg i men matte måste man fatta. Gör man inte det spelar det ingen roll hur mycket man läser. Så för mej är det ett mått på intelligens. 


    Språk på en väldigt abstrakt nivå kan man inte heller plugga till.
  • Anonym (Undrarrr)
    Anonym (Hmmm....) skrev 2019-06-20 20:39:17 följande:

    Jag har gjort IQ-test. Det fanns en språkdel och en mattedel. Språkdelen klarade jag långt över medel. Det var språk på en väldigt abstrakt nivå. Mattedelen gick mycket sämre. I genomsnitt var jag normalintelligent. Om min man gjort samma test hade han fått uselt resultat på språkdelen, det där med språkliga nyanser mm är han riktigt dålig på. Mattedelen hade gått bättre.


    På hans var det bara massa mattetal och sen olika symboler och ett frågetecken. Fanns ingen språkfel som till exempel engelska med, språkdelen var väl den med massa fyrkanter och frågetecken.
  • Anonym (din Mama luktar curry)

    jag fick ig-varning i matte på gymnasiet och platsar i mensa idag då min iq är högre än vad som går att mäta med menas provtest. det finns ju dock olika typer av smarthet. en del är ju pissdåliga på att stava och kan knappt läsa (dyslektiker) och de kan ju kanske inte alltid göra sig förstådda till 100% vilket förstås måste bidra till att deras intelligens är nedsatt. samtidigt som att någon annan är dålig på att prata och inte kan kommunicera med andra p g a bristande förståelse av sociala koder. andra kanske är blyga och blir därför "handikappade" då de kanske glöms bort och därför inte blir en del av gemenskapen. det jag menar är att alla har bättre och sämre egenskaper. ingen är väl knappast dålig på allt? ingen är väl heller knappast bra på allt.

  • Anonym (Undrarrr)
    Tow2Mater skrev 2019-06-20 20:48:54 följande:

    Hur har "språk på en abstrakt nivå" ens med IQ att gora?


    Ingen aning men IQtest ser ut ungefär såhär : \????\ ?
Svar på tråden Har de som är dåliga på matte lägre IQ än de som är bra på matte?