• Anonym (Mamma)

    11-åring luktar svett. Vad göra?

    Min 11 åriga dotter kom i puberteten för ca 1 år sedan. Hon duschar nästan varje dag och tvättar noga med tvål under armarna (har provat fler soliga både med och utan parfym) samt tar deo (aluminiumfri). Tröja bytes varje dag! Duschar hon inte nån enstaka dag tvättar hon sig iaf under armarna. Ändå luktar det under armarna, även ibland fast hon precis duschat. Jag vet att hon gör det ordentligt men det verkar inte hjälpa. Är det vanligt med så stark svettlukt i puberteten? Det började för ca ett halvår sen.

    Finns det nått annat jag kan prova? Tips?

  • Svar på tråden 11-åring luktar svett. Vad göra?
  • Anonym (Apa)

    Läs på om pubertet så skulle du kunna läsa att det är normalt. Tonåringar luktar apa rent ut sagt.

  • Anonym (Q)

    Testa med en annan deo som är lite starkare. Tröjor som är mindre tighta under armarna kanske även kan hjälpa.

  • Anonym (,)

    jag luktar illa av deo, fråga inte varför. Testa utan deo nu när hon är ledig.
    Testa med att duscha varannan dag istället. Ibland stressas allt i kroppen om man jämt skrubbar.
    Sedan, hur vet du att hon tvättar ordentligt? har sett en del som tror det räcker att smeta på tvålen.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (,) skrev 2019-06-20 22:58:43 följande:

    jag luktar illa av deo, fråga inte varför. Testa utan deo nu när hon är ledig.

    Testa med att duscha varannan dag istället. Ibland stressas allt i kroppen om man jämt skrubbar.

    Sedan, hur vet du att hon tvättar ordentligt? har sett en del som tror det räcker att smeta på tvålen.


    För att jag har sett när hon gör det. Hon kan inte duscha mer sällan då kommer hon lukta ännu mer. Hon luktade fruktansvärt innan hon började med deo också så det är inget alternativ att sluta. Det var därför Hon började med den, pga lukten
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Apa) skrev 2019-06-20 22:47:21 följande:

    Läs på om pubertet så skulle du kunna läsa att det är normalt. Tonåringar luktar apa rent ut sagt.


    Har mest läst att man kan svettas mer men det verkar hon inte göra utan det är själva lukten som blivit så stark. Har du nått tips på vad som kan hjälpa mot lukten?
  • Anonym (,)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-20 23:05:04 följande:
    För att jag har sett när hon gör det. Hon kan inte duscha mer sällan då kommer hon lukta ännu mer. Hon luktade fruktansvärt innan hon började med deo också så det är inget alternativ att sluta. Det var därför Hon började med den, pga lukten
    ok.
    ibland kan övervikt / fetma vara orsaken.
  • Anonym (Absolut torr)

    Köp Absolut torr på apoteket. Mitt livs bästa investering.

  • minst

    Är du säker på att det är hon och inte henes kläder?

    Ibland sätter sig en sur lukt i kläder som inte går att tvättas i 60 grader och den går inte att tvätta bort med vanligt tvättmedel. Det luktar inte i ett rent och torrt plagg utan så fort det blir lite fuktigt och varmt så kommer doften (luktar typ kattpiss) tillbaka.  Blötlägg tvätten i vatten och ättiksprit i ca 20 minuter och tvätta sedan som vanligt i maskinen.  se länk för mer info

    www.via.se/tvatt/tvattips/tvattguide/unken-lukt-pa-tvatten.html

  • Anonym (byt)

    Alltså sån där naturlig deo funkar INTE, jag har provat flera olika sorter och har alltid luktat svett i slutet av dagen. Och är då vuxen, inte konstigt att hon luktar ännu mer om hon är i puberteten. Köp en vanlig deo med antipesperant. Tips är doves stick orginal. Jag duschar var 2-3dje dag och luktar inte svett förns det kanske gått 4 dagar :)

    Och se till att hon inte använder deo "för att lukta gott" när hon inte duschat och är svettig. Svetten hamnar på deon och man luktar ännu värre än innan. Tvätta rent, ta sen deo under armarna. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (,) skrev 2019-06-20 23:13:10 följande:

    ok.

    ibland kan övervikt / fetma vara orsaken.


    Ja det kan det säkert vara. Min dotter är dock inte överviktig alls.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (byt) skrev 2019-06-20 23:28:56 följande:

    Alltså sån där naturlig deo funkar INTE, jag har provat flera olika sorter och har alltid luktat svett i slutet av dagen. Och är då vuxen, inte konstigt att hon luktar ännu mer om hon är i puberteten. Köp en vanlig deo med antipesperant. Tips är doves stick orginal. Jag duschar var 2-3dje dag och luktar inte svett förns det kanske gått 4 dagar :)

    Och se till att hon inte använder deo "för att lukta gott" när hon inte duschat och är svettig. Svetten hamnar på deon och man luktar ännu värre än innan. Tvätta rent, ta sen deo under armarna. 


    Alltså naturlig o naturlig, det är vanlig deo fast utan aluminium. Köpt både på apoteket och på nätet. Har hört att man absolut inte ska ha antipersperant till barn. Men kanske blir tvunget nu pga lukten. Hon tar aldrig deo utan att ha tvättat sig innan.
  • Anonym (Mamma)
    minst skrev 2019-06-20 23:21:15 följande:

    Är du säker på att det är hon och inte henes kläder?

    Ibland sätter sig en sur lukt i kläder som inte går att tvättas i 60 grader och den går inte att tvätta bort med vanligt tvättmedel. Det luktar inte i ett rent och torrt plagg utan så fort det blir lite fuktigt och varmt så kommer doften (luktar typ kattpiss) tillbaka.  Blötlägg tvätten i vatten och ättiksprit i ca 20 minuter och tvätta sedan som vanligt i maskinen.  se länk för mer info

    www.via.se/tvatt/tvattips/tvattguide/unken-lukt-pa-tvatten.html


    De luktar helt rent när jag tvättat dem, upplever verkligen att det är hon och inte kläderna eftersom det kan lukta när hon kommit ut från duschen också.
  • lövet2

    Tonåringar stinker. Tyvärr. Mina bästa tips:

    *Blötlägg tröjor/toppar en halvtimme i ättika+vatten före vanlig tvätt. Tonårslukten sitter annars kvar i tröjan.

    *Skippa deon och använd babypuder under armarna i stället.

Svar på tråden 11-åring luktar svett. Vad göra?