• Ulcus78

    Laga tapet, få bort klister

    Hej!

    Jag flyttar snart från en hyresrätt och inser att de självhäftande klädhängare jag köpte från IKEA ger med huvbudvärk. Ett par har jag fått loss men då sitter jordens starkast lim kvar på väggen. De två jag fått bort har dessvärre slitit loss en mindre bit tapet. 

    Nu undrar jag:

    1. Hur kan jag enkeltr laga de tapetbitar som lossnat? Kan jag spackla snyggt och hoppas på det bästa?

    2. Hur får jag bort klisterresterna på bästa sätt utan att skada tapeten/färgen?

  • Svar på tråden Laga tapet, få bort klister
  • 100wfs

    Först och främst: självhäftande hängare på tapet? Dålig idé! Men nu har du lärt dig till nästa gång!


    Vad gäller att laga, tror det är sjukt svårt att försöka laga själv. I min hyresrätt har någon gjort precis som du och lämnat hål i tapeten efter självhäftande krokar. Fick leva med det tills rummet tapetserades om helt via bofond. 

    Risken om du börjar spackla och laga själv är att du ändå kommer få betala böter/tapetsera om hela rummet när du ska flytta ut eftersom (i alla fall där jag bor) ska allt vara fackmannamässigt utfört. Tror det blir värre om du försöker laga, om jag ska vara ärlig. Jag skulle lägga korten på bordet vid besiktningen och säga vad du gjort så får hyresvärden välja hur hen ska gå vidare. Kan hända att du får betala för det, eller så har du tur och slipper. 

Svar på tråden Laga tapet, få bort klister