• Sat 22 Jun 2019 12:19
    372 visningar
    3 svar
    3
    372

    Sluta amma efter 15månader

    Hejsan!

    Jag ha nu valt och sluta amma min 15månader bebis. Okey, han är inte bebis längre men det mysiga och bekväma börja ta sitt slut, även om jag inte vill egentligen sluta så under omständigheter att jag ska jobba igen och han gå på förskolan.

    Jag va på väg och få mjölkstockning och det är det sista man vill ha.

    Läste på nätet hur man ska göra.

    Inget har funkat på mig tills jag hittade en lösning.

    Mera tips och råd gärna.

    Vill kunna få nämen hel natt sömn utan behöva vakna för ?tömma? knölarna :(

  • Svar på tråden Sluta amma efter 15månader
  • Sat 22 Jun 2019 12:29
    #1

    Hur har du slutat amma? Har du trappat ned långsamt?

  • Sat 22 Jun 2019 12:29
    #2

    Usch mjölkstockning är inte kul, man kan bli riktigt sjuk så ta det försiktigt. Pumpa så att du kan trappa ner i lugn takt över ett par veckor. Du kan alltid hälla ner bröstmjölken i gröten eller vällingen så att ditt barn får nytta av den.

    Och det går att amma och jobba heltid med så det i sig är ingen anledning att sluta om du inte vill i övrigt. Du bara ammar när du är med barnet och inte annars. Eventuellt så kommer du att behöva pumpa ut en eller två gånger under arbetsdagen i början, men kroppen vänjer sig snart. Du pumpar bara precis så mycket att det lättar på trycket.

  • Sat 22 Jun 2019 20:40
    #3

    Hej! Jag kände det va dags ... fast halvt vill jag inte egentligen då jag älskar och amma, fick aldrig göra det med min först födde. Men delvis är det underlätta oss också. Jag vet man egentligen inte ska bry sig om vad andra säger men det är tyvärr så tråkigt att folk alltid ha något och säga om man amma en 15månaders bebis. De säger manår äcklig. De titta snett och det palla jag inte med.

    Men det ha gått bra hittills då han endast ammas på kvällen. Men sen har jag varmt en flaska med varm vatten som jag stoppa bröstvårtan in och då sugs mjölken ut... jag behöver ej massera (kanske lite om knölen är för hård) men så slipper mjölkproduktionen hålla igång ....

Svar på tråden Sluta amma efter 15månader