• Limajo

    När kan man släppa ut katterna efter flytt?

    Hej,

    Har två innekatter som är 2 år gamla. Nu har vi flyttat till ett hyfsat lantligt ställe och jag vill att de ska kunna få gå ut. Hur länge bör man ha bott på ett nytt ställe innan man vågar släppa ut katterna? Har bi några tips om hur man går tillväga så de inte blir helt överväldigade eller förvirrade?

  • Svar på tråden När kan man släppa ut katterna efter flytt?
  • Dexter dot com

    2 veckor minst ska dom vara inne och sen får du vara ute med dom i början tills dom lärt sig omgivningarna. Tycker grannarna att det är ok med utekatter?

  • sallu93

    Jag tycker rekommendationerna är ca 2 månader om de inte är steriliserade/kastrerade, annars 1 mån?
    Vi ska släppa ut vår innekatt så småningom men vi hat bott här sedan april...
    Har haft han i bur på gården och i sele ute innan. Men jag är väl lite för försiktig kanske! :D

  • Politisktinkorrekt

    Vi väntade några dagar innan våra 3 katter fick gå ut, de var 2 och 3 år samt 7 månader och innekatter. De vågade inte gå så långt den första tiden. Vi var med ute första gångerna sen stod dörren öppen och de fick komma och gå som de ville. Sedan har vi flyttat en gång till och då tror jag att de var inne ett par dagar för att vänja sig med huset. Har aldrig varit några problem.

Svar på tråden När kan man släppa ut katterna efter flytt?