• Anzil

    Hur tar ni kvinnor hand om ert hår?

    Hej!

    Jag har haft korthår i en vis period och då och då rakar jag av skallen. Mitt hår är inte som förr. Förr i tiden kunde jag spara ut håret och få det vågigt. Mitt hår har alltid varit tjockt och idag när jag sparar ut det så är mitt hår fortfarande tjockt dock så har det övergått till att bli krulligt. Jag har använt en massa produkter och ingenting hjälper. Det besvärliga är att mitt hår ser ovårdad ut. Mäns hår är kanske annorlunda än kvinnorna och därför är det en annan femma att ta hand om det?

    Men något bra tips kan det väl kanske finnas för min del som vill börja spara
    normalt långt hår åtminstone?

    Hur kan jag på bästa sätt sköta mitt hår så jag ser vårdad ut, utan att slita och skada håret?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur tar ni kvinnor hand om ert hår?
  • Linnis92

    Jag använder ett repair schampo från wella eftersom jag färgar håret, sen använder jag en återfuktande inpackning, även den fråb Wella och efter det balsam från Olaplex. 1 gång i veckan använder jag även intensivkurs från olaplex som bygger upp skadat hår igen.

  • Fröken Maria

    Jag har kort hår, använder ibland produkter som wax... tvättar mer sällan än en gång i månaden med schampoo. Sköljer med vatten när jag duschar efter träning ca 3-4 ggr i veckan använder ibland balsam om det känns torr någon gång i månaden. Längden på håret varierar från 0,5 cm till 15 cm beroende på vilken frisyr jag har. Har självlockigt, lockigt tjockt hår, färgar/tonar/bleker ofta...

  • Aniiee

    Hur långt låter du det växa ut? Personer med mycket självfall får krulligt hår i början när de låter det växa ut igen.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anzil
    Aniiee skrev 2019-06-22 19:28:16 följande:

    Hur långt låter du det växa ut? Personer med mycket självfall får krulligt hår i början när de låter det växa ut igen.


    Får krulligt hår i början när man låter det växa igen? Jaså?

    Så hur länge kan man vänta, för jag kan inte riktigt klara av att se ovårdad ut tills det skall se okej ut?

    Vad händer efter ''krulligt hår i början''. Vågigt hår igen?

    Jag har provat en massa produkter och ingenting hjälper, frisören har jag också besökt och samtidigt frågat om tips där de har såld mig olika saker för att det skulle hjälpa mig men ingenting hjälper. Mitt hår bara ser förfärligt ut och ser så ovårdad ut trots att jag duschade håret, besökte frisören m.m.

    Men nu kom suget tillbaka att spara ut håret igen.

    Mannens hår är nog lite annorlunda än kvinnornas och hur kan man ta hand om håret på det bästa sättet om man är en man?

    Tack för svar!
  • Aniiee
    Anzil skrev 2019-06-23 01:40:42 följande:
    Får krulligt hår i början när man låter det växa igen? Jaså?

    Så hur länge kan man vänta, för jag kan inte riktigt klara av att se ovårdad ut tills det skall se okej ut?

    Vad händer efter ''krulligt hår i början''. Vågigt hår igen?

    Jag har provat en massa produkter och ingenting hjälper, frisören har jag också besökt och samtidigt frågat om tips där de har såld mig olika saker för att det skulle hjälpa mig men ingenting hjälper. Mitt hår bara ser förfärligt ut och ser så ovårdad ut trots att jag duschade håret, besökte frisören m.m.

    Men nu kom suget tillbaka att spara ut håret igen.

    Mannens hår är nog lite annorlunda än kvinnornas och hur kan man ta hand om håret på det bästa sättet om man är en man?

    Tack för svar!
    Jag brukade använda mjölk och honung, det hjälpte. Hjälpte även killen jag gjorde det experimentet med.

    Hur lång tid det tar innan håret blir tillärkligt långt och tungt beror ju på hur fort dott hår växer. För mig behöver hårt nå ungefär till där käken börjar under örat för att det ska sluta krulla sig och bara vara lockigt/vågigt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anzil
    Aniiee skrev 2019-06-23 15:06:45 följande:
    Jag brukade använda mjölk och honung, det hjälpte. Hjälpte även killen jag gjorde det experimentet med.

    Hur lång tid det tar innan håret blir tillärkligt långt och tungt beror ju på hur fort dott hår växer. För mig behöver hårt nå ungefär till där käken börjar under örat för att det ska sluta krulla sig och bara vara lockigt/vågigt.
    Oj, det låter som om det är väldigt långt för mig. Jag kommer alltså se ovårdad ut bra länge. Vad kan jag göra så länge?

    MJÖLK OCH HONUNG?

    Skall jag blanda dessa två i en skål eller någonting och sedan smörja in det vid duschen? . . . .Kommer jag inte lukta konstigt och blir det inte heller klibbigt?
  • 100wfs

    Får då och då infall och klipper kort hår (typ pixie) för att sen spara ut det till svanken och sen kapa av det igen, ett evigt hår-kretslopp av att aldrig vara nöjd, haha. 
    Mina bästa tips gällande både spara ut + hårvård generellt är:

    1) När du sparar ut från kort till långt så är tyvärr frisören ett måste (alternativt om du känner någon privat som är sjukt duktig på att klippa), att "spara ut" kort hår och bara låta det växa blir sällan nice, utan du måste klippa till frisyrer på vägen om du förstår vad jag menar. Under mina resor från kort till superlångt så har jag haft en mängd olika frisyrer under tiden håret fått växa ut, från pixie till snaggat i nacken med lite mjukare längre lugg, ju längre överhåret blir och om nackhåret hålls efter blir det till slut en page osv osv. Om du går till en frisör du är trygg med kommer hen lära sig hur ditt hår fungerar och klippa det snyggt. OBS! på att jag endast går till frisör under kort hår på utväxt, när håret når axlarna slutar jag gå till frisören och ber en polare ansa topparna pga sjukt snål. Tills jag vill klippa kort igen, haha. 

    2) Vad gäller hårvård så har jag inte krulligt hår men rätt mycket självfall så ju kortare det är desto mer gör håret som det vill. Jag kan bara utgå från mig själv vad gäller hårvård och mitt hår blir torrt, skadat och frasigt ju mer produkter jag använder, att sluta med diverse silikonbaserade balsam, inpackningar osv var en riktig gamechanger för mitt hår. Jag kör ett milt, ekologiskt shampo + ett lättare balsam utan silikoner. På vintern när håret är mer elektriskt så tar jag en klick (ärt-storlek) balsam i handen och drar ut det i håret. Har hört att en liten mängd kokosolja som får smälta i handen har samma effekt. En annan gamechanger var att borsta/kamma rätt, nuförtiden kammar jag aldrig(!) fuktigt eller blött hår utan låter håret självtorka och borstar sedan nedifrån och upp innan jag borstar igenom allt på slutet. Antalet tovor har minskat med typ 99% sen jag började med detta. 
    Däremot under tiden ditt hår växer ut kan vissa produkter vara bra till styling, när jag hade kortare frisyr körde jag alltid ett lätt vax + en stylingspray för lite stadga (som en superfjesig hårspray som du sprayar i håret för att kunna få styr på det lättare, men blir inte hårt och klistrigt som vanlig hårspray utan håret blir mer strävt och lätthanterligt). 

    Mina tips, kanske inte gav så mycket. Är lite svårt eftersom vi inte vet exakt vad för hårtyp du har. Men överlag: gå till en frisör för tips och klipp. Men köp inte alla produkter dom prackar på dig, haha. 

  • Misen1

    Jag har axellångt hår, typiskt nordiskt tunt, fint. Tvättar med ett milt schampo utan sulfater och använder återfuktande balsam. Mitt hår gillar inte keratin, blir stelt och äckligt av det. Borstar håret innan tvätt med en äkta svinborst-borste, känns jätteskönt att massera skalpen på så vis. Använder hårfön och plattång. Mitt hår är ok.

  • 100wfs
    Misen1 skrev 2019-06-24 19:42:22 följande:

    Jag har axellångt hår, typiskt nordiskt tunt, fint. Tvättar med ett milt schampo utan sulfater och använder återfuktande balsam. Mitt hår gillar inte keratin, blir stelt och äckligt av det. Borstar håret innan tvätt med en äkta svinborst-borste, känns jätteskönt att massera skalpen på så vis. Använder hårfön och plattång. Mitt hår är ok.


    OMG svinborst-borste ÄR JU DET BÄSTA! 
  • Anzil
    Misen1 skrev 2019-06-24 19:42:22 följande:

    Jag har axellångt hår, typiskt nordiskt tunt, fint. Tvättar med ett milt schampo utan sulfater och använder återfuktande balsam. Mitt hår gillar inte keratin, blir stelt och äckligt av det. Borstar håret innan tvätt med en äkta svinborst-borste, känns jätteskönt att massera skalpen på så vis. Använder hårfön och plattång. Mitt hår är ok.


    100wfs skrev 2019-06-24 20:27:57 följande:
    OMG svinborst-borste ÄR JU DET BÄSTA! 
    Jag funderar på att skaffa en svinborst borste, men jag har hört att det kan förstöra håret? Det är ingenting ni upplevt?

    Kommer balsam göra så att håret luktar gott i princip hela dagen?

    Ibland tycker jag att många luktar så gott ifrån håret, men jag vet inte riktigt vad de använder eller om det är bra för håret. Jag köper oftast mina hygienprodukter ifrån Apoteket.

  • Misen1
    Anzil skrev 2019-06-25 06:23:54 följande:

    Jag funderar på att skaffa en svinborst borste, men jag har hört att det kan förstöra håret? Det är ingenting ni upplevt?

    Kommer balsam göra så att håret luktar gott i princip hela dagen?

    Ibland tycker jag att många luktar så gott ifrån håret, men jag vet inte riktigt vad de använder eller om det är bra för håret. Jag köper oftast mina hygienprodukter ifrån Apoteket.


    Har inte upplevt något sånt utan håret är fint och jämnt och följsamt. Min borste har dock lite böj i sig eller vad man ska säga, stråna är inte stenhårda.
  • Heliena

    Vet många män som inte förstått det där med inpackningar och balsam, utan kör endast på schampo.. Då blir det ordentligt svinto eftersom ett schampo lämnar hårstrået öppet. Använd schampo, krama ur vattnet och i med en inpackning 5-15 min. Skölj ur och krama ur vattnet, sen i med balsam! När du ska torka håret med en handduk så gnugga inte håret med den, utan krama försiktigt med handduken. Annars blir det frissigt. Och till sist, kamma INTE håret när det är blött. Ett blött hårstrå är som ett blött papper.. Det går sönder! Använd även värmeskydd om du ska föna håret torrt.

  • Anzil
    Heilena skrev 2019-06-26 06:58:37 följande:

    Vet många män som inte förstått det där med inpackningar och balsam, utan kör endast på schampo.. Då blir det ordentligt svinto eftersom ett schampo lämnar hårstrået öppet. Använd schampo, krama ur vattnet och i med en inpackning 5-15 min. Skölj ur och krama ur vattnet, sen i med balsam! När du ska torka håret med en handduk så gnugga inte håret med den, utan krama försiktigt med handduken. Annars blir det frissigt. Och till sist, kamma INTE håret när det är blött. Ett blött hårstrå är som ett blött papper.. Det går sönder! Använd även värmeskydd om du ska föna håret torrt.


    Jag har aldrig riktigt förstått det där med inpackning. Man använder alltså det efter duschen? Måste håret bli helt torrt innan man använder inpackningen? Vad exakt gör inpackningen för någonting rent exakt? Luktar det något gott? :)

    Balsam, vilken balsam rekommenderar du för män, så man kan lukta gott? :)

    TACK!
  • Anzil
    Heilena skrev 2019-06-26 06:58:37 följande:

    Vet många män som inte förstått det där med inpackningar och balsam, utan kör endast på schampo.. Då blir det ordentligt svinto eftersom ett schampo lämnar hårstrået öppet. Använd schampo, krama ur vattnet och i med en inpackning 5-15 min. Skölj ur och krama ur vattnet, sen i med balsam! När du ska torka håret med en handduk så gnugga inte håret med den, utan krama försiktigt med handduken. Annars blir det frissigt. Och till sist, kamma INTE håret när det är blött. Ett blött hårstrå är som ett blött papper.. Det går sönder! Använd även värmeskydd om du ska föna håret torrt.


    Man använder inpackningen och väntar femton minuter? Vad skall man göra med dessa femton minuter, fortfarande stå kvar i duschen?

    Och sedan skölj ur allting och därefter skall man alltså använda balsam?

    Tack! Skriv gärna just de som inte skadar håret och samtidigt även just de balsam och inpackning som luktar gott! :)

    Tack på förhand!
  • Anzil

    När är det håret behöver hårinpackning egentligen. Liksom exakt hur långt skall håret hinna bli innan man använder balsam och hårinpackning?

  • 100wfs
    Anzil skrev 2019-06-29 06:53:52 följande:

    När är det håret behöver hårinpackning egentligen. Liksom exakt hur långt skall håret hinna bli innan man använder balsam och hårinpackning?


    Jag använde balsam hela tiden när jag hade kort hår, annars hade det blivit strävt, svårkammat och elektriskt. Justerade bara mängden dvs ju kortare hår desto mindre mängd balsam. När jag hade som kortast hår var det kanske bara en klick i storlek av en enkrona, men gjorde enorm skillnad. Hade inte funkat med bara schampo, då hade mitt hår blivit som svinto. 

    Själv har jag börjat använda inpackning när håret börjar nudda axlarna. Men allt hänger ihop med så mycket mer, t.ex. har du kluvna hårtoppar? Har du toppat håret regelbundet trots att det ska växa ut? 
    Samma där, när det nuddar axlarna har jag bara kört inpackning på längderna, typ 5 cm vid topparna. 
Svar på tråden Hur tar ni kvinnor hand om ert hår?