• Smultr­onmarm­elad
    Sat 22 Jun 2019 20:38
    305 visningar
    4 svar
    4
    305

    Hjälp mig tyda provsvaren

    Hej!

    Var hos läkaren för ett par veckor sedan för UIV. Undrar lite över provsvaren - det enda jag får som svar vart än jag googlar: DIABETES.

    Är det indikation på det? Läkaren sa inget om det nämligen.

    Urinprov: Positiv nitrit, leukocyter +1, blod +2, ketoner 3+ Samt glukos 3+

    Någon som har koll på detta?

    Jag är inte gravid.

  • Svar på tråden Hjälp mig tyda provsvaren
  • Sat 22 Jun 2019 20:48
    #1

    Ger sig ju som en urinvägsinfektion på provsvaren, men också som just diabetes utifrån att du har både glukos och ketoner i urinen.

    För hög sockernivå i blodet är typiskt för dem som har diabetes som inte är tillräckligt behandlad. Det är därför vanligt att kunna påvisa socker i urinen hos sådana patienter. Men blodsockret kan också stiga så högt att man finner socker i urinen till exempel efter stort intag av läsk eller andra söta näringsämnen hos annars helt friska personer. Dock sällan då i kombination med ketoner.

    Det är viktigt att du hör av dig till vc igen och följer upp det hela så du inte går runt med en obehandlad diabetes, som ultimat sämsta scenario. Be att få kolla blodsocker och HbA1c.

    Om det skulle ha något med urinvägsinfektionen att göra så torde ju ett nytt urinprov ge normalt värde nu.

  • Anonym (ssk)
    Sat 22 Jun 2019 20:57
    #2

    Uvi och diabetes. Ketoner+glukos i urinen talar starkt för diabetes. (Dom finns inte där pga urinvägsinfektion). Ta kontakt med din läkare igen.

  • Smultr­onmarm­elad
    Sat 22 Jun 2019 21:07
    #3

    Tack för era svar!

    Tycker det är konstigt att läkaren inte sa nåt om det...

  • Anonym (ssk)
    Sat 22 Jun 2019 21:36
    #4
    Smultronmarmelad skrev 2019-06-22 21:07:46 följande:

    Tack för era svar!

    Tycker det är konstigt att läkaren inte sa nåt om det...


    Det tycker jag med. Men ibland så missar dom saker dom inte söker efter, även om det är mitt framför ögonen.
Svar på tråden Hjälp mig tyda provsvaren