• Anzil

    Kan man rädda min växt?

    Hej!

    Jag har köpt Skvättiväg som jag länge velat ha. Jag köpte även näringsämne ifrån butiken som bad mig i princip att köpa det och använda det en gång i veckan. Det var efter att Skvättivägens blad började åka ner som jag började fråga min kompis där hon sa att man skall inte använda näringsämnen en gång i veckan utan en gång i månaden för gärna växter. Jag vart så upprörd och ledsen.

    Jag har fått rekommendationen att låta bli att vattna ett tag, men ingenting händer.

    Jag har även planterat Skvättivägens frön i ett annat jord och även där händer det ingenting. Ingen växt kommer. Hur ofta skall jag vattna frönen och skall jag kanske slänga mina växter och kanske köpa nya? Jag vill gärna ha växter hemma.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan man rädda min växt?
  • Anzil
    Tow2Mater skrev 2019-06-23 14:47:37 följande:

    Låt den torka ut innan du vattnar igen. Prova ett söder-fönster om du kan, den kanske vill ha mer ljus/sol.

    Prova lägg fröna uppepå jorden, begrav dem inte. Men för att gro tror jag de ska hållas fuktiga.

    fragamormor.blogg.se/2011/february/kameuforbia-euphorbia-lophogona.html


    Hur länge tar det för frön att bli växter?

    De har nu varit ett tag i jorden. Jag la en frön uppe på jorden och lät bli att begrava den.

    Jag har inte vattnat växterna på ett tag och ändå händer det ingenting.
  • Aniiee
    Anzil skrev 2019-06-23 15:27:50 följande:
    Hur länge tar det för frön att bli växter?

    De har nu varit ett tag i jorden. Jag la en frön uppe på jorden och lät bli att begrava den.

    Jag har inte vattnat växterna på ett tag och ändå händer det ingenting.
    Du får nog börja om. Ny jord och nya frön. Spänn platsfolie över krukan och gör några hål. Vattna inte för häftigt, men låt det inte bli helt torrt heller innan det växer.
    I have a growing lack of disgust for you
  • myskmalva
    Anzil skrev 2019-06-23 15:27:50 följande:
    Jag har inte vattnat växterna på ett tag och ändå händer det ingenting.

    Det kan ta många månader för en växt att återhämta sig när den blivit övervattnad. Fortsätt att vara sparsam med vattnet och hoppas på det bästa!
Svar på tråden Kan man rädda min växt?