• Sun 23 Jun 2019 10:55
    523 visningar
    3 svar
    3
    523

    Vad tycker ni om 5G?

    #5gsverige  #5geu  #smartastäder  
    5G-installeringen i Sverige kommer från ett påbud från EU. 
    På riksdagens hemsida kan man läsa dokumentet ?Meddelande om ett Europeiskt gigabitsamhället och handlingsplan för 5G?, ett dokumentet  från år 2016. EU-kommissionen skriver i detta dokument att  man vill ha en snabb utbyggnad av 5G inom hela EU och man vill att Ministerrådet och Europaparlamentet godkänner planen för 5G.  EU-kommissionen vill att alla tätortsområden och alla större transportvägar inom EU ska täckas av 5G till år 2025. År 2020 vill man att det ska finnas kommersiella tjänster för 5G i minst en stad i varje EU-land, här i Sverige blev det Umeå som fick agera försökskanin.  Liknande försök som i Umeå görs i flera EU-städer. 
    År 2025 vill EU-kommissionen att 5G ska täcka alla områden av betydelse: skolor, bibliotek, utrymmen för offentliga tjänster, forskningscentraler, tillhandahållare av offentliga tjänster. EU-kommissionen vill att  5G ska användas till kommunikationstjänster för allmän ordning och säkerhet. De säger att höga hastigheter av trådlös kommunikation är viktigt i skolmiljöer. 5G kommer även att genomsyra tillverkningssystem, beställnings- och leveransprocesser. 
    Läs hela artikeln: 
  • Svar på tråden Vad tycker ni om 5G?
  • Mon 24 Jun 2019 06:56
    #1

    Visst inte, 5G-utbyggnaden drivs av marknadens krav på större kapacitet i mobilnäten.

    EU kan däremot vilja samordna utbyggnaden i olika länder så att man t.ex. använder samma frekvensband eller liknande och kan precis som för övriga tekniker vilja hindra teleoperatörerna från att ta ut höga roamingkostnader så fort man är utomlands vilket har varit utomordentligt bra för konsumenten.

  • Tue 2 Jul 2019 08:13
    #2

    personligen anser jag att med 5g och internet of things så blir vi inte bara bestrålade 24/7 utan även övervakade. kan man säga nej till övervakningen?

  • Oschla­ka
    Tue 2 Jul 2019 20:26
    #3
    jag2000 skrev 2019-07-02 08:13:26 följande:

    personligen anser jag att med 5g och internet of things så blir vi inte bara bestrålade 24/7 utan även övervakade. kan man säga nej till övervakningen?


    Nej och det är skönt
Svar på tråden Vad tycker ni om 5G?