• Anonym (labanolabolina)

    min mamma blir psykiskt misshandlad av min far

    Vad gör jag? detta har hållit på länge. jag ser hur min mamma bryts ner(jag är vuxen och bor inte med dem)  att prata med pappa går inte (jag har försökt). att slå honom på käften skulle inte heller gå för om han blir arg så blir det för farligt. jag kan ju fly men min mamma har ingenstans att ta vägen.

    detta är och har varit ett helvete.... när jag bodde med dem pågick det i 4 år innan jag flyttade hemifrån.

    vad ska jag som dotter göra? vad är det rätta?   någon med liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden min mamma blir psykiskt misshandlad av min far
  • Anonym (xXx)

    Kvinnojouren?
    Flytta hem till dig? 
    Polisanmälan? 

  • Anonym (labanolabolina)

    Hur ska man kunna polisanmäla psykisk misshandel?
    Jag tror det hade varit "lättare" om han slog henne för då skulle det vara fara för hennes liv fysiskt sett och jag skulle såklart inte tolerera det på något plan

    Nu handlar det om psykisk hjärntvättning av både henne och mig, jag vet snart faktiskt inte pm hon kanske ""förtjänar det änd? ja! så hjärntvättad är jag! min far berättar för mig om vad hon sagt till honom och vad hon gjort mot honom och jag är så arg på mig själv att jag ens tänker den tanken. men han är riktigt bra på det han gör!     när hon är glad försöker han på alla sätt få bort hennes glädje. när hon sen är tyst, så frågar han henne och hetsar henne varför hon är "så sur"....

    vet nån vad sånt här kan bero på , vem gör så? hur sjuk tror ni han är /vad för störning lider han av?

  • Monchichier
    Anonym (labanolabolina) skrev 2019-06-23 17:54:33 följande:

    Hur ska man kunna polisanmäla psykisk misshandel?

    Jag tror det hade varit "lättare" om han slog henne för då skulle det vara fara för hennes liv fysiskt sett och jag skulle såklart inte tolerera det på något plan

    Nu handlar det om psykisk hjärntvättning av både henne och mig, jag vet snart faktiskt inte pm hon kanske ""förtjänar det änd? ja! så hjärntvättad är jag! min far berättar för mig om vad hon sagt till honom och vad hon gjort mot honom och jag är så arg på mig själv att jag ens tänker den tanken. men han är riktigt bra på det han gör!     när hon är glad försöker han på alla sätt få bort hennes glädje. när hon sen är tyst, så frågar han henne och hetsar henne varför hon är "så sur"....

    vet nån vad sånt här kan bero på , vem gör så? hur sjuk tror ni han är /vad för störning lider han av?


    Jag ändrar svaret lite. Första steget är att din mamma börjar skriva dagbok och dokumenterar allt som din farsa håller på med. Det är inte heller omöjligt att han även håller på med fysisk misshandel som du inte vet om och din mamma inte vågar erkänna. Andra steget är att fixa så att din mamma kommer därifrån.

    Polisanmäla kan man alltid göra, men om man inte har något bevis att lägga fram så kommer anmälan inte leda någonstans. Det är där dagboken kommer in.
  • lövet2

    Skriv ut den här listan: www.varningstecken.n.nu/

    Din mamma förstår antagligen inte att något är fel i deras äktenskap. Hon kanske tror att hon förtjänar hans behandling av henne, eller så tror hon att han egentligen är snäll men bara har en dålig dag - och en till och en till.

    Hon måste få upp ögonen för vad som händer. Annars lämnar hon honom inte.

  • Anonym (labanolabolina)

    tack för svar.
    grejen är att det är synd om honom också så det är så svårt!

    Han behandlar mig suuper bra(gjorde inte det när jag växte upp dock!) är det för att det ska bli svårare för mig att ta tag i problemet kanske? vad kallas min pappas sjuka beteende?

  • Anonym (ett barn från trasigt hem)

    Utåt sett så såg vår familj bra ut.


    Vänner som inte varit hemma hos mig tillräckligt ofta för att se hur han betedde sig emellanåt tyckte att han var rolig. 


    Min syster försökte få henne att lämna honom och sen blev det min tur (sladdis) att försöka med samma sak. Vi lyckades nästan en gång, men sålänge hon själv inte vill komma därifrån så är det inte mycket man kan göra. Min mamma blev slagen helt utan anledning men om jag inte var där och såg när det hände så skyllde hon på något annat. Han har tryckt ner henne fysiskt och psykiskt i över 50 år och hon har bara tagit det. En period låg hon inne på psyket för att hon försökte ta livet av sig vid flertal tillfällen. Han brydde sig inte så 19:åriga jag fick vara barnvakt åt min egen mamma för att se så hon inte gjorde något dumt. 


    Om jag kläckte ur mig något till honom efter jag flyttat hemifrån så var det hon som fick skiten för det. 


    Det ända du kan göra är att prata med henne, försöka få henne att förstå vad han gör, be henne prata med någon proffesionell om det hela så att hon kan få ett bättre perspektiv på deras förhållande. Och framför allt att ge henne ett självförtroende att hon kan klara sig utan honom, att hon är värd något och att det finns andra som vill ha henne och att hon förtjänar någon som tar hand om henne.


    Men vill hon fortfarande inte gå därifrån så är det som sagt inte mycket man kan göra än att se på. Det är en hemsk känsla att stå brevid och se på vad som händer, se vart det är påväg utan att kunna stoppa det. Men hon måste ta klivet ut själv. 

  • Anonym (Säga)

    Måste säga att du är en jättebra vuxen dotter till din mamma! Det är svårt att komma ifrån. Fortsätt stötta henne!

Svar på tråden min mamma blir psykiskt misshandlad av min far