• Anonym (TS)

    Hur har ni gjort med besök efter förlossningen?

    Hur har ni gjort med besök efter förlossningen?

    Jag känner att jag inte har något problem med att min och sambons närmsta släkt (våra föräldrar, syskon, etc) kommer på besök när som helst, fast på BB. Våra närmsta vänner får gärna komma när vi kommit hem från BB. Men... Hur ska man tänka kring de andra barnens kompisar? Här är det spring hela dagarna. De kommer och går som att det är svängdörrar. Tänker att detta kommer bli väldigt störande om bebisen precis somnat och de ringer på dörrklockan otaliga gånger. De skriker, lever om, smäller i dörrar etc. Hur har ni tänkt kring detta? Är det orimligt att säga att barnen går gå till sina kompisar första veckan, tills man fått in lite rutiner etc?

    Hade BF igår och ingen bebis än och nu har sambon lovat dottern att ta hit en kompis att sova över. Jag tyckte inte det kändes riktigt ok. Inte vill jag ha massa folk i huset om man måste åka iväg mitt i natten t ex.

  • Svar på tråden Hur har ni gjort med besök efter förlossningen?
  • Anonym (TS)

    Kan man ha någon form av begränsning nu innan också? Att man inte vill ha extra barn som sover över här innan bebisen kommit.

    Blir ju dels mer jobb men också jobbigt för barnvakten som ska komma om denne ska börja ansvara för att skjutsa hem kompisar som sovit över.

  • Rebecca1987

    På förlossningen jag varit är endast partnern och syskon tillåtet att hälsa på. Dom tycker att det blir för mycket för andra som ligger inne och risk för mer bakterier som dom vill undvika.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2019-06-23 17:38:16 följande:

    Hur har ni gjort med besök efter förlossningen?

    Jag känner att jag inte har något problem med att min och sambons närmsta släkt (våra föräldrar, syskon, etc) kommer på besök när som helst, fast på BB. Våra närmsta vänner får gärna komma när vi kommit hem från BB. Men... Hur ska man tänka kring de andra barnens kompisar? Här är det spring hela dagarna. De kommer och går som att det är svängdörrar. Tänker att detta kommer bli väldigt störande om bebisen precis somnat och de ringer på dörrklockan otaliga gånger. De skriker, lever om, smäller i dörrar etc. Hur har ni tänkt kring detta? Är det orimligt att säga att barnen går gå till sina kompisar första veckan, tills man fått in lite rutiner etc?

    Hade BF igår och ingen bebis än och nu har sambon lovat dottern att ta hit en kompis att sova över. Jag tyckte inte det kändes riktigt ok. Inte vill jag ha massa folk i huset om man måste åka iväg mitt i natten t ex.


    Ja det är helt rimligt att begränsa besök både före och direkt efter förlossningen. Definitivt tokigt att ha barn som sover över när man snart ska föda, bebisar kommer ju ofta på natten. Bättre att dottern sover hos sin kompis i så fall.
  • Anonym (Ja)
    Rebecca1987 skrev 2019-06-23 17:45:38 följande:

    På förlossningen jag varit är endast partnern och syskon tillåtet att hälsa på. Dom tycker att det blir för mycket för andra som ligger inne och risk för mer bakterier som dom vill undvika.


    Ja så var det när jag födde också. Endast föräldrar och syskon var välkomna på BB/patienthotellet. Men man stannar ju som regel max två nätter ändå så det är ju knappt lönt att hälsa på inom den korta tiden.
  • fjanten

    På vårt BB får inte ens bebisens syskon hälsa på, endast partner/en annan anhörig om det inte finns någon partner. Jag hade aldrig gått med på att ha övernattande kompisar i så nära anslutning till förlossning, i så fall att barnen sover borta. Tycker också det är fullt rimligt att barnen umgås hos sina kompisar en liten period efter att bebisen fötts - men inte hur länge som helst. Särskilt inte nu när det inte är värsta sjukdomssäsongen.

  • Rebecca1987
    Anonym (Ja) skrev 2019-06-23 17:49:44 följande:

    Ja så var det när jag födde också. Endast föräldrar och syskon var välkomna på BB/patienthotellet. Men man stannar ju som regel max två nätter ändå så det är ju knappt lönt att hälsa på inom den korta tiden.


    Jag har dom senaste 4 graviditeterna åkt hem efter ca 6-8 timmar efter förlossningen. Då det oftast varit så många på BB och jag gärna velat hem. Så har inte ens hunnit ha dit syskonen. Dom väntar hemma.
  • Anonym (C)
    Anonym (TS) skrev 2019-06-23 17:40:24 följande:
    Kan man ha någon form av begränsning nu innan också? Att man inte vill ha extra barn som sover över här innan bebisen kommit. Blir ju dels mer jobb men också jobbigt för barnvakten som ska komma om denne ska börja ansvara för att skjutsa hem kompisar som sovit över.

    Självklart har ni rätt att bestämma om ni ska ha andra människors barn sovandes hos er eller ej! Det gäller alltid, inte bara när du är höggravid eller nyförlöst.
  • Anonym (Maybe)

    Kanske ringa runt till alla kompisars föräldrar och be de säga åt sina barn att inte ringa på de närmsta 2 veckorna?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Maybe) skrev 2019-06-24 16:03:19 följande:

    Kanske ringa runt till alla kompisars föräldrar och be de säga åt sina barn att inte ringa på de närmsta 2 veckorna?


    Känns lättare att sätta en lapp på dörren isf.
Svar på tråden Hur har ni gjort med besök efter förlossningen?