• HelleT

    Lämnad plötslig av Bipolär

    Hej, mitt x har relativt nyss fått diagnosen bipolär typ 1 skall göra utredning om Asberger senare. Hen lämnade mig via telefon från sjukhuset efter en psykos, Jag fattade ingenting!. Detta var första gången sjukdomen bröt ut ordentligt. Detta är drygt 2 månader sedan. Men hen är helt på det klara att det är slut och att hens känslor för mig inte varit detsamma på 2-3 månader. Jag hade inte märkt någonting. Alla våra planer och vardags grejer rullade på som vanligt. När jag frågade hen och ville ha svar varför hen inte sagt något om detta, fick jag till svar - jag har alltid gjort slut så här i relationer. Går runt och funderar i månader för att sedan bara vara klar" Hen har totalt stängt mig ute från alla kontakt, helt ignorerat mig. Gick direkt ut på dejtingsidor efter hen blev utskriven från sjukhuset. Tar upp kontakten med människor som hen inte haft kontakt med på ibland år! Ingen eller ytterst begränsad kontakt med dem som står henne närmast. Har dessutom tagit upp kontakten med ett x som hen blockerad då den relationen var för destruktiv.


    Efter nu drygt 2 månader så fick jag till ett möte för att enligt mig göra ett avslut. Hen var mycket rar och sympatisk. Nervös över att jag var där, men vill och gav mig en extremt varm och lång kram. (vi skulle gifta oss nästa sommar) Vi hade dock ett distans förhållande då vi inte hittat gemensamt boende. Hen älskar inte mig längre men vill gärna vara min vän. När jag tittade henne i ögonen så var det samma som innan på ett sätt, hon var väldigt blyg mot mig och blev generad. Hade svårt att sitta still. Hon var ändå väldigt tydlig med att hon inte skall ha en relation just nu då hon har så mycket med sig själv. Jag förstår och sa att detta som hänt måste ha varit hemskt och att jag respekterar detta så klart. Hade ett jättefint möte i drygt 2 timmar där hen ville att jag hörde av mig när jag väl var i stan igen.


    Det som gör mig mest ont nu är just saknaden efter allt vi hade och planerat. Detta är som bortblåst! Sen att ta upp ett gammalt x och "hänga" med gör ont. Speciellt efter allt hen sagt och berättat om det exet. Tror inte exet skulle vilja umgås om den visste vad hen sagt! Jag kan inte fatta hur jag skall komma förbi detta?


    Mina känslor är exakt desamma som innan. Men hur kan x inte känna något, att det bara inte finns kärlek där mer? Under samtalet så kände jag igen x såklart, men det var mycket som inte stämde heller, höll nog en bra mask. Men sen gå ut med att hen är stark och att livet leker!


    Om en relation så bara som kk på närmare håll. Men det x hen nu har kontakt med, bor ännu längre bort än jag gör.


    Hur kan jag få ihop detta för att kunna komma vidare? Eller är det helt enkelt så att det bara är som det är? Må skit och älta tills det går över? Kanske inte finns svar? Men jag skulle uppskatta synpunkter kring dessa handlingar kring just denna sjukdom? Är detta ett vanligt beteende? Kan hen vara kvar i ett skov? Hur länge kan ett skov sitta i efter psykosen är bruten? Har varit hemma och på medicin i drygt 1,5 månader nu. Är dock eller visar dock ett yttre lugn, i alla fall mot mig. Hur kan jag veta vem hen är just nu? Eller om det är hen jag varit tillsammans med? Kan man bara totalt tappa all kärlek till en person på några dagar?


    Förtvivlad

  • Svar på tråden Lämnad plötslig av Bipolär
  • Smultronmarmelad

    Hej

    Jag har ingen erfarenhet av just diagnosen men i alla relationsbreak så handlar vi olika. För en del är det sörja som gäller, för en del att gå vidare genom att direkt träffa andra, en del måste resa bort, en del gräver ner sig i jobb... Jag gissar att hen hade tänkt på detta ett tag och med allt som hände blev det kulmen av allt och var tvungen att bryta där och då. Det du kan göra är att fråga om det finns nåt hopp om er eller om du ska gå vidare. Och sen om du behöver, acceptera att det är slut och att livet kommer kännas piss ett tag men det går över! Försök göra sånt du mår bra av.

  • Drottningen1970

    Enligt min erfarenhet är det i princip omöjligt att skriv en lång beskrivande text och hålla den könsneutral. Nån stans i texten kommer man ändå att slippa up, vilket du gjorde när du skrev ?henne?

    Finns ju ingen anledning att använda sig av ?hen? i detta sammanhang. Bara sååååå jobbigt att läsa.

    Hen fyller en funktion och har en plats i språket, men i detta sammanhang fyller det noll funktion.

  • Anonym (Jo)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-24 11:10:26 följande:

    Enligt min erfarenhet är det i princip omöjligt att skriv en lång beskrivande text och hålla den könsneutral. Nån stans i texten kommer man ändå att slippa up, vilket du gjorde när du skrev ?henne?

    Finns ju ingen anledning att använda sig av ?hen? i detta sammanhang. Bara sååååå jobbigt att läsa.

    Hen fyller en funktion och har en plats i språket, men i detta sammanhang fyller det noll funktion.


    Funktionen är väl att hen som skriver känner sig tryggast med det som pronomen. Fallet löst!
  • Anonym (.)

    Personligen diagnostiserad och varit den som är ditt ex i liknande situation.

    Rädda dig själv, det finns andra partners.

  • Anonym (Lina)

    Hej!! Jag är också med en bipolär person! Jag tycker att du ska gå med i en privat grupp på Facebook som heter Anhöriga eller vän till personer med bipolär sjukdom- jag har fått extremt mycket bra hjälp där!!

  • HelleT
    Anonym (.) skrev 2019-06-24 12:17:11 följande:

    Personligen diagnostiserad och varit den som är ditt ex i liknande situation.

    Rädda dig själv, det finns andra partners.


    Hej och tack för svar. Kan du utveckla är du snäll? Har så svårt för att komma vidare när det plötsligt bara var slut på alla känslor. Går vidare som om inget hänt. Vill ha space och utrymme vilket jag självklart förstår, men det är detta totala avståndstagande. Men samtidigt vill vara vän. Fungerar det så när man har den diagnosen? Försöker verkligen förstå och visat att jag finns här och stöttar, men vill inget av detta ha. I alla fall inte just nu. Tänker att man har så mycket med sig själv att det är enklast att bryta allt som var tidigare och sen fortsätta sitt liv som om det gamla inte funnits. Är detta också vanligt, eller är det väldigt individuellt?

    Tacksam för alla infallsvinklar
  • Anonym (Asdf)

    Efter en psykos kommer du kanske aldrig mer att veta vem personen är.

  • HelleT
    HelleT skrev 2019-06-24 16:21:33 följande:
    Hej och tack för svar. Kan du utveckla är du snäll? Har så svårt för att komma vidare när det plötsligt bara var slut på alla känslor. Går vidare som om inget hänt. Vill ha space och utrymme vilket jag självklart förstår, men det är detta totala avståndstagande. Men samtidigt vill vara vän. Fungerar det så när man har den diagnosen? Försöker verkligen förstå och visat att jag finns här och stöttar, men vill inget av detta ha. I alla fall inte just nu. Tänker att man har så mycket med sig själv att det är enklast att bryta allt som var tidigare och sen fortsätta sitt liv som om det gamla inte funnits. Är detta också vanligt, eller är det väldigt individuellt?

    Tacksam för alla infallsvinklar
    Tack jag har gått med i Balans, och andra bra grupper även på FB. Men är nog ännu i chock och har svårt att greppa alla olika svar. Det som dock verkar vara något som återkommer är att många bara plötsligt drar. För att sedan förstå vad dom gjort! Men vet ju också att ingen person är den andra lik och kan inte veta hur eller vad andra tänker. Relationer och vänner som försvinner på grund av nyckfullt sätt. Hur kan man veta om medicinen gjort sitt? Pratar på ett mycket klokt sett om sin sjukdom, men är extremt undvikande och väljer eller har hela tiden valt vad som är ok att prata och fråga om. Stort kontrollbehov kring detta.
    Tack snälla
  • HelleT
    Anonym (Asdf) skrev 2019-06-24 16:23:09 följande:

    Efter en psykos kommer du kanske aldrig mer att veta vem personen är.


    Men, menar du att en psykos kan totalt förändra en personlighet? Träffades som sagt för ett tag sedan. Var sig ganska lik om än nervös och rastlös under den tid vi träffades. Men styrde väldigt mycket och sen blev det för jobbigt, då fick jag avlägsna mig med ett hej då.
  • Anonym (Asdf)
    HelleT skrev 2019-06-24 16:31:41 följande:

    Men, menar du att en psykos kan totalt förändra en personlighet? Träffades som sagt för ett tag sedan. Var sig ganska lik om än nervös och rastlös under den tid vi träffades. Men styrde väldigt mycket och sen blev det för jobbigt, då fick jag avlägsna mig med ett hej då.


    Det behöver inte bli så men jag har upplevt det, ja. Total personlighetsförändring efter psykos och lång relation.

    Sen finns det människor som får psykos en gång, blir friska efteråt och det händer aldrig något mer. Det vet man inte.
Svar på tråden Lämnad plötslig av Bipolär