• Carrie123

    Ul v9 eller vänta?

    Hej,

    Jag gjorde ett UL i torsdags i vecka 6+3 för att se vilken vecka jag var i (första försöket efter uttag av min p-ring). Jag har fått tid för inskrivning 8/7 och då gör de även ett UL. Jag kommer då vara i vecka 9+0 och funderar på om jag ska vänta med att göra UL till vecka 12-13 eller behålla tiden? Tänker på att det fortfarande är en "risk" fram tills just vecka 12/13 eller om jag ska boka in ett till UL då? 

    Det är min första graviditet och jag vill på något sätt ha koll på att allt ser bra ut "hela tiden". 

    Allt såg bra ut i torsdags och vi såg hjärtatGlad

  • Svar på tråden Ul v9 eller vänta?
  • Daphodil

    Det är alltid svårt i den frågan. Kommer du kunna slappna av efter ett fint UL i v 9? Om inte, skjut fram tiden till v 13. Lycka till!

  • Aamon

    Personligen skulle jag undvika massor omotiverade ultraljud. Du har det redan bekräftat att du är gravid och att fostret lever. Ytterligare ultraljud kommer bara stilla din oro för 1 dag, sen är den tillbaka igen.

    Vi gjorde ultraljud i v8+3 där vi såg liten som levde och frodades. På ultraljudet i v14 konstaterades att liten dog i v8+4, alltså dagen efter första ultraljudet, men min kropp hade inte fattat.

    Vid nästa graviditet hittade jag andra sätt att hantera oron.

  • Carrie123
    Aamon skrev 2019-06-24 15:51:32 följande:

    Personligen skulle jag undvika massor omotiverade ultraljud. Du har det redan bekräftat att du är gravid och att fostret lever. Ytterligare ultraljud kommer bara stilla din oro för 1 dag, sen är den tillbaka igen.

    Vi gjorde ultraljud i v8+3 där vi såg liten som levde och frodades. På ultraljudet i v14 konstaterades att liten dog i v8+4, alltså dagen efter första ultraljudet, men min kropp hade inte fattat.

    Vid nästa graviditet hittade jag andra sätt att hantera oron.


    Jag är ledsen att höra att du fått gå igenom detta! Har du några tips om hur du hanterar det bättre nu?

    Jag vill inte göra för många ul om jag inte har en medicinsk anledning till det utan tänker mest vad som är ?smartast? med planeringen eller vad man ska säga.
  • Aamon
    Carrie123 skrev 2019-06-24 21:45:19 följande:

    Jag är ledsen att höra att du fått gå igenom detta! Har du några tips om hur du hanterar det bättre nu?

    Jag vill inte göra för många ul om jag inte har en medicinsk anledning till det utan tänker mest vad som är ?smartast? med planeringen eller vad man ska säga.


    Jag satte upp delmål utefter vägen och lovade mig att inte oroa mig för vissa saker efter dessa mål. Lovade mig ex efter rul att jag skulle släppa tanken på att jag väntade missfall, inte barn. Lovade mig själv efter v22 att släppa tanken på att barnet skulle dö i magen etc. Då jag höll alla löften till mig själv mådde jag bättre.

    Smartast skulle jag säga är att kombinera nästa ultraljud med kub runt v13 så ni undviker så många onödiga undersökningar som möjligt. Håller tummar och tår för er <3
  • Carrie123
    Aamon skrev 2019-06-24 23:29:34 följande:
    Jag satte upp delmål utefter vägen och lovade mig att inte oroa mig för vissa saker efter dessa mål. Lovade mig ex efter rul att jag skulle släppa tanken på att jag väntade missfall, inte barn. Lovade mig själv efter v22 att släppa tanken på att barnet skulle dö i magen etc. Då jag höll alla löften till mig själv mådde jag bättre.

    Smartast skulle jag säga är att kombinera nästa ultraljud med kub runt v13 så ni undviker så många onödiga undersökningar som möjligt. Håller tummar och tår för er <3
    Tack! Det ar samma tankesatt jag forsoker ha! 
    Jag bor utomlands och de gor inte kub har, men jag vill gora nipt test. Dock gors inte det med UL sa ska kolla med bm den 8/7 om vi kan vanta med ul och gora det med nipt om nagon vecka. Absolut varsta fall sa kommer jag nog gora 2 UL och efter det verkligen slappa det tills man gor det "sista" UL i vecka 20. 
Svar på tråden Ul v9 eller vänta?