• Anonym (Anonym)

    Ska hjälpa min bror att flytta - flickvän blev sur

    Just nu är jag och min flickvän våran vecka i flickvännens familjs sommarstuga. Vi brukar få en vecka varje sommar där vi är här. Nu är det såhär att min bror ringde igår kväll och vill ha flytthjälp imorgon, vilket tar 2 dagar eftersom han bor långt bort från stugan så vi måste sova över. Jag sa att vi gör ändå inget speciellt i stugan så det är självklart vi hjälper till. När jag berättade detta för min flickvän blev hon fruktansvärt sur och tyckte min bror skulle ha bättre framförhållning, att det är respektlöst mot våran planering att be om hjälp en dag innan flytten. Jag förstod inte riktigt vad hon menade med detta men jag tycker att man hjälper en familjemedlem att flytta om man kan. Vi kan men hon vill inte, inte under ?våran? stugvecka. Tycker inte ni att man hjälper en familjemedlem i vått och torrt? I min familj har vi alltid ställt upp för varandra men i hennes måste man ha framförhållning. Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Ska hjälpa min bror att flytta - flickvän blev sur
  • Barbro45

    Jag förstår din flickvän, en sedan länge inplanerad gemensam stugvecka blir väsentligt förkortad på grund av att du behöver hjälpa din bror. Nu är det som det är och du måste välja. Har din bror blivit utkastad på dagen från sin bostad, en relation som gått i kras. Om inte, så bör din bror bokat upp dig i tid så att ni kunnat flytta på stugveckan. Eller har ni kanske just den kulturen i din familj att när någon behöver hjälp så släpper man allt och ställer upp. Men nu är det väl din flickvän som är din närmaste familj. Eller får hon vänja sig vid att din ursprungsfamilj alltid kommer först. Du måste välja och du får ta konsekvensen av ditt val.

  • Anonym (Anna)

    Klart man hjälper sin familj men du verkar glömma att er semester avbryts utan att du ens reflekterar över flickvännen.

    Du diskuterar inte ens med henne utan förutsätter att hon ska känna som du.

    Ganska egoistiskt av dig.

    Du skulle sagt till din bror om att du ringer upp och sedan diskuterat detta med din tjej.

  • Anonym (Anonym)

    Det handlar om att min bror och hans flickvän har fått större lägenhet och därför ska flytta. Och då tycker min flickvän att flytten inte kommer som någon blixt från klar himmel, så han hade kunnat säga till tidigare så vi hade kunnat byta stugvecka. Jag håller delvis med min flickvän att min bror behöver ha mer framförhållning om man behöver andras hjälp, men samtidigt känner jag att en dag kanske vi behöver hjälp med något och behöver deras hjälp...men men...i min familj har vi den kulturen att kan man så hjälper man. Min flickvän håller förvisso med att man ska ställa upp för familjemedlemmar, men hon tycker att man får planera lite också. Och planering är inte min familjs starka sida.

  • Anonym (Hm)

    Men vem ber om 2 dagars flytthjälp utan framförhållning?  Du tycker inte det är konstigt? Jag förstår din flickvän.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-24 12:12:24 följande:

    Det handlar om att min bror och hans flickvän har fått större lägenhet och därför ska flytta. Och då tycker min flickvän att flytten inte kommer som någon blixt från klar himmel, så han hade kunnat säga till tidigare så vi hade kunnat byta stugvecka. Jag håller delvis med min flickvän att min bror behöver ha mer framförhållning om man behöver andras hjälp, men samtidigt känner jag att en dag kanske vi behöver hjälp med något och behöver deras hjälp...men men...i min familj har vi den kulturen att kan man så hjälper man. Min flickvän håller förvisso med att man ska ställa upp för familjemedlemmar, men hon tycker att man får planera lite också. Och planering är inte min familjs starka sida.


    Aha ok... Den sista meningen säger ju allt :).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hm) skrev 2019-06-24 12:14:52 följande:

    Men vem ber om 2 dagars flytthjälp utan framförhållning?  Du tycker inte det är konstigt? Jag förstår din flickvän.


    Min bror tänker inte så. Han lever bara i här och nu. Detta störde min flickvän rätt mycket.
  • Sandraberg
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-24 12:19:04 följande:

    Min bror tänker inte så. Han lever bara i här och nu. Detta störde min flickvän rätt mycket.


    Förstår det. Kan han inte fråga någon som bor närmare.

    Hur skulle han gjort om ni va ex utomlands?
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-24 12:19:04 följande:
    Min bror tänker inte så. Han lever bara i här och nu. Detta störde min flickvän rätt mycket.

    Men du vet ju redan varför flickvän blir sur, varför ska det förklaras bort av en disträ bror?
    Jag tycker flickvännen ska stanna, så kan du åka själv.


     


    Och klarar man inte av att säga till mer innan, då kan man flytta själv.
    Jag har sagt till så långt innan det någonsin går, 1½-2½ månader innan flytt.
    Så vet man direkt vad man har att arbeta med.


     


    Nått säger mig att du kommer få stå packa saker också, men kan ha fel.
    Det brukar jag alltid säga till folk som vill ha min hjälp, och att om det betyder att jag ska packa era grejer, så vänder jag i dörren.
    Frugan åkt på den 2 ggr, och stå packa åt folk som vetat om de ska flytta i månader, sen är inte en enda sak packad.
    Sällan man ser henne så arg som dom två gångerna.


    hur många meter var det?
  • neverpreggo

    Din flickvän har sett fram emot sin stugvecka och du erbjuder bort både dig&henne för att "ni gör inget särskilt". Ja... jag hade blivit svinförbannad och inte känt mig prioriterad för fem öre. Brorsan får skylla sig själv, han är inte i en kris utan en planerad flytt. Välj din tjej annars är risken att hon tillslut väljer någon annan.

Svar på tråden Ska hjälpa min bror att flytta - flickvän blev sur