• tamigtillhavet

    Neka socialtjänsten

    Hej.
    Jag har ställt samma fråga på annat ställe, men upptäckte att svaret kan dröja upp till 30 dagar, alt. inget svar alls.. Så jag klistrar in min fråga här och hoppas på svar snabbare från någon som vet vad som gäller.

    Diskussion om våldet i sig undanbedes, vänligen. Jag behöver ha svar på frågorna jag har och skulle vara väldigt tacksam för svar på dem.

    Hej,

    Jag har blivit utsatt för våld i nära relation i över 10 år och det är nu en barnutredning pga att jag riskerade att bli vräkt. Socialen tror inte på mig när jag berättar och försöker förklara vad jag och barnen blivit utsatta för. Pappan är väldigt sjuk och farlig. Han har lyckats manipulera hans släkt, de har skrivit brev till socialen att han är bra för barnen. Trots att jag berättat en hel del och jag vet att de märkt mycket mer än jag berättat. Pappan ljuger för socialen att jag inte låter honom träffa barnen, att jag inte ens svarar när han försöker nå mig för att träffa barnen. Kontakten är befintlig och jag låter honom träffa barnen, men under begränsad tid som 3 timmar varje gång, vilket är sällan då han är dem frånvarande till största delen. 
    Jag har sagt det till socialen, jag har försökt visa sms/samtal att vi har kontakt så han kan träffa barnen. Jag försöker desperat få dem att tro på mig, att mina barn behöver skyddas. Men jag får inget gehör! 
    Det är fruktansvärt påfrestande och det gynnar inte mina barn, jag anser att det inte är för deras bästa att jag utsätts för det här, jag måste hålla ihop för deras skull, men bryts ner av socialen. Vad händer om jag nekar till att prata med dem mer? Hur fungerar det med personligt ombud, om det inte går att få omgående, kan jag neka till fler möten/samtal tills dess jag har ett personligt ombud? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Neka socialtjänsten
  • Kjell2

    Vad som kan hända beror väldigt mycket på vad frågeställningen är, gäller det en polisanmälan om misshandel, vårdnadstvist, utredning om att barnen far illa, försörjningsstöd?

    Vad som händer hänger vidare på om du tillsammans med pappan, om du blir vräkt och inte har något boende för dig och barnen, din förmåga att tillgodose barnens behov.

  • tamigtillhavet
    Kjell2 skrev 2019-06-24 14:10:06 följande:

    Vad som kan hända beror väldigt mycket på vad frågeställningen är, gäller det en polisanmälan om misshandel, vårdnadstvist, utredning om att barnen far illa, försörjningsstöd?

    Vad som händer hänger vidare på om du tillsammans med pappan, om du blir vräkt och inte har något boende för dig och barnen, din förmåga att tillgodose barnens behov.


    Risk för vräkning. Den risken är dock borta nu då de två hyresskulderna nu är betalda. 

    Jag är inte tillsammans med pappan och vi lever inte tillsammans.

    Jag försöker skydda barnen från sin pappa, jag tillåter som jag skrivit 3 timmar åt gången. Han säger till socialen att han vill ha barnen och som jag förstår det så är det därför detta fortskrider. Han ljuger om det saker jag nämnt och t.o.m hans släkt backar upp honom, utan att jag hade en aning om det förrän nyligen. Jag har haft fin och bra och tät kontakt med många av hans anhöriga. (Inte längre nu) Det är väldigt psykiskt påfrestande det här. Att inte bli trodd (för jag höll tyst så länge), att soc anser att något behov av skydd inte finns. 

    Jag skulle verkligen önska om någon som vet vad som gäller gällande min fråga om ombud. Har jag rätt att neka samtal tills dess jag har ett ombud?

     
  • Kjell2
    tamigtillhavet skrev 2019-06-24 14:44:03 följande:
    Risk för vräkning. Den risken är dock borta nu då de två hyresskulderna nu är betalda. 

    Jag är inte tillsammans med pappan och vi lever inte tillsammans.

    Jag försöker skydda barnen från sin pappa, jag tillåter som jag skrivit 3 timmar åt gången. Han säger till socialen att han vill ha barnen och som jag förstår det så är det därför detta fortskrider. Han ljuger om det saker jag nämnt och t.o.m hans släkt backar upp honom, utan att jag hade en aning om det förrän nyligen. Jag har haft fin och bra och tät kontakt med många av hans anhöriga. (Inte längre nu) Det är väldigt psykiskt påfrestande det här. Att inte bli trodd (för jag höll tyst så länge), att soc anser att något behov av skydd inte finns. 

    Jag skulle verkligen önska om någon som vet vad som gäller gällande min fråga om ombud. Har jag rätt att neka samtal tills dess jag har ett ombud?

     
    Ja, du kan neka socialen samtal. 

    Hur är  vårdnaden? Finns det något av familjerätten eller tingsrätten fastställt umgängesschema? Finns det en pågående vårdnadstvist?

    Låter som du borde få till ett umgängesschema via familjerätten eller domstol.


Svar på tråden Neka socialtjänsten