• ThatGirlSofia

    Grannens hundar

    Hej. Våra grannar har fyra små hundar som skäller så in i helvete. Förmodligen släpper de ut kräken för att slippa skällandet inomhus. Har bl.a. blivit väckt av dessa små odågor 0530 söndagsmornar, då det verkade som grannjävlarna tyckte de var en bra idé att släppa ut dem, antar att de skäller inomhus med. Dessvärre har jag fönster emot stället där hundarna skäller, och blev väckt. Detta händer ofta, och inte nog med det. Hundarna skäller dagarna i ända till den mån att vi knappt kan vara utomhus på vår altan då hundarna stör och man kan inte föra en normal konversation. Grannarna säger aldrig åt dem, och verkar inte fatta att hundarna börjar utgöra en sanitär olägenhet. Jag är väldigt konflikträdd, och vet inte hur jag ska ta upp detta. De har tidigare blivit ifråntagna en hund pga. försummelse då en annan granne anmälde dem. Hur mycket får man störa sin omgivning med skällande hundar är min fråga?

  • Svar på tråden Grannens hundar
  • viseversa

    Ni ska inte behöva stå ut med detta., Klaga och anmäl. Skällande hundar får man leva med så länge det är "normalt" skällande(någon gång ibland) men inte detta. Anmäl dom och klaga. Du kan inte vara den enda som störs. Gå ihop med andra grannar och klaga om det känns tryggare. 

  • Nandez
    viseversa skrev 2019-06-24 17:42:15 följande:
    Ni ska inte behöva stå ut med detta., Klaga och anmäl. Skällande hundar får man leva med så länge det är "normalt" skällande(någon gång ibland) men inte detta. Anmäl dom och klaga. Du kan inte vara den enda som störs. Gå ihop med andra grannar och klaga om det känns tryggare. 
    Håller med, detta är lite för mycket skällabde.
  • Aniiee

    Jag har aldrig förstått mig på människor som köper ett helt koppel småhundar och inbillar sig att de inte ehöver uppfostras.....

    Ring länsstyrelsen, TS.


    I have a growing lack of disgust for you
  • tjockobbe

    Lämna en lapp eller säg till. Räcker med en gång.

    Ring kommunen och be om hjälp.

    Kommunen var här hos min granne för ett par år sedan. De har en amstaff/rottweiler/boxer ser det ut som. JÄTTESNÄLL verkligen, men ändå inte kul att lyssna på. Den lät de skälla dag ut och dag in. Mitt i natten ibland. Sa aldrig till den. De hade inte ens staket så den stod ibland utanför MIN altan och skällde på MIG. Bet sönder barnens leksaker. De lämnade hunden ensam trots att de visste att den bara stod och skällde hela tiden de var borta.

    De lyssnade inte ett skit på mig om koppel, staket eller att få tyst på hunden. Om de spelade dumma och låtsades inte förstå svenska eller om de var dumma vet jag inte (tror på de sista då de gör så mycket annat korkat också).

    Kommunen var här ute och pratade med dem flera gånger. Till slut sjönk det in.

    Staket är uppsatt och hunden tillåts inte längre skälla. Gissar på att de var nära på att bli av med hunden tillslut.

  • erikaABC

    Klart du ska klaga. Kommunen / länsstyrelsen
    De har ju redan ansetts olämpliga. så de kommer lyssna på klagomål.

  • Jamesdio

    Det är miljökontoret som handlägger skällande hundar, som sanitär olägenhet. Vad de säger beror på var och hur ni bor. I vissa områden får man stå ut med skällande hundar dagtid, men generellt ska de vara tysta mellan 22.00 och 06.00 och grannarna kan i första hand beläggas med att hålla hundarna inomhus under de tiderna (finns prejudicerande domar på det).

    Handlar det om någon form av vanvård så är det länsstyrelsen man ska anmäla till (men de kommer inte tycka att skällande hundar är vanvård, utan då behöver du ha mer på fötterna).

Svar på tråden Grannens hundar