• Anonym (ledse­ntjej)
    Mon 24 Jun 2019 23:08
    708 visningar
    4 svar
    4
    708

    Hemsk relation till min familj..

    Hej!

    Jag är en tjej på 23 år och jag måste få skriva av mig lite, och kanske få lite hjälp och råd.

    Jag och min familj (främst pappa) har en jättedålig relation och jag vet inte vad jag ska göra längre.

    Min pappa är äldre, mycket äldre än alla mina vänners föräldrar. Han är idag 71. Jag är någonstans arg på honom för att han är så gammal och att han fick mig så sent, för att mina framtida barn inte kommer få växa upp med honom.

    Men hur som helst, så har jag hela mitt liv levt med att han skriker på mig för allt, pratar ner mig och jag tror aldrig han sagt att han är stolt över mig någonsin. Han blir arg på mig för exakt allt, och så har det varit ända sen jag var runt 12-13. Alla hans kompisars barn är så mycket bättre än mig, smartare och varför kan jag inte vara som dem. Han skriker på mig minst 2 ggr per dag. Det kan vara för att jag ställt mjölkpaketet fel i kylen, eller att jag råkat ställa pastapaketet på fel plats. Ja, vad som helst.

    På senare år har jag nästan börjat känna hat mot hans beteende gentemot mig. Men jag är samtidigt så himla rädd att han ska gå bort då min mamma inte riktigt är närvarande och inte varit det på många år. Jag är så splittrad, jag älskar honom men samtidigt är jag så arg på honom. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är helt tom, blandat med sårad och samtidigt så arg. Jag klarar inte det här längre. Jag tappar livslusten helt av detta.

    Har tänkt att jag ska svälja min stolthet och bara vara snäll, med tanke på hans ålder. Om min pappa skulle dö, är jag helt ensam. Jag vet inte vad jag ska göra. Kändes som att jag behövde skriva av mig. Har aldrig pratat med någon om detta..

  • Svar på tråden Hemsk relation till min familj..
  • Anonym (ledse­ntjej) Trådstartaren
    Mon 24 Jun 2019 23:10
    #1

    Han skrek till och med på mig på min student för att han tyckte att jag skulle ha jacka på urspringet. Framför alla mina vänner skrek han på mig över det. Till och med mamma fick säga till att han får vänta en dag innan han börjar skrika på mig igen..

  • Anonym (n)
    Mon 24 Jun 2019 23:25
    #2

    Du har tagit studenten.
    Då tycker jag att du ska flytta till egen bostad.

  • Anonym (Dra en gräns)
    Mon 24 Jun 2019 23:39
    #3

    Har du provat att bara se din pappa i ögonen och förklara "Från och med nu skriker du inte mer till mig. Vill du att jag ändrar något jag gör, så ber du mig om det i vanlig samtalston. Jag vill att vi ska ha en bra kontakt och det är tyvärr omöjligt för mig att ha en bra kontakt med personer som skriker åt mig."

    Säg ungefär så. Sätt punkt där. Diskutera inte. Blir han upprörd går du bara därifrån. Skriker han säger du lugnt en gång "som jag just sa så accepterar jag inte mer skrikande".

    Om han på nytt höjer rösten åt dig efter detta klargörande så skakar du bara på huvudet så att han ser det, och låter bli att följa den skrikna uppmaningen.

    Så länge det funkar att skrika åt dig, dvs att mjölken och pastan hamnar där han vill till följd av att han skriker, så har han ingen anledning att ändra sitt beteende. Men om du slutar följa krav som skriks fram så har han all anledning att hitta andra uttryckssätt.

    Till en början kan din gränsdragning leda till att han skriker ännu mer, så då gäller det att du håller dig kall och absolut inte gör det han skriker att du ska.

    Om det behövs kan du upprepa (max en gång på en vecka) varianter av "jag har väldigt svårt att respektera personer som skriker åt mig", eller "vill du ha något utfört får du hitta någon annan metod, skrik funkar inte på mig längre".

    Lycka till!

  • Anonym (Man 48)
    Tue 25 Jun 2019 00:10
    #4

    Jobbigt för dig ...din farsa har nog sin arghet å bitterhet från ett inlärt beteende från hans egna familj ...där han växt upp .

    Du måste nog stå upp för dig själv och tala om för honom hur illa det låter i andras öron när han jämt gnäller om allt. Har du jobb? Bor hemma än? Flytta om du kan ...det kommer göra dig starkare ...du har ingen skyldighet att stanna kvar hemma och tycka synd om dina föräldrar.

Svar på tråden Hemsk relation till min familj..