• Tue 25 Jun 2019 09:49
    479 visningar
    2 svar
    2
    479

    Problem vid försäljning av 2 tomter

    Hej!

    För en tid sedan sålde jag mitt landställe med en angränsande obebyggd tomt till
    2 olika personer genom mäklare.
    Tomten med hus har en jordkällare som angränsar till den obebyggda tomten.
    Jordkällaren är inte uppförd utav mig, utan fanns redan på plats när min familj
    köpte huset för över 50 år sedan.
    Nu visar det sig, efter att en lantmäteriförrättning gjorts av ägaren till den obebyggda tomten, att precisionen på registerkartan är mellan 5-6 meter!
    Detta beror på att fastigheten är mycket gammal, och tillkommit genom s.k. avsöndring, som är en privat delning som var tillåten mellan ca 1830-1930 tal.

    Min fråga är då, om dom nya grannarna inte kan komma överens, med servitut eller liknande,
    Och jordkällaren måste flyttas, kan jag som säljare bli ersättningsskyldig för denna kostnad?
    Hade jag varit medveten om att källaren inkräktar på den obebyggda tomten,
    hade jag givetvis skrivit ett servitut till mig själv, eller ändrat sträckningen på tomtgränsen innan försäljning.

    Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Problem vid försäljning av 2 tomter
  • Tue 25 Jun 2019 10:24
    #1
    dobbelina skrev 2019-06-25 09:49:04 följande:
    Hej!

    För en tid sedan sålde jag mitt landställe med en angränsande obebyggd tomt till
    2 olika personer genom mäklare.
    Tomten med hus har en jordkällare som angränsar till den obebyggda tomten.
    Jordkällaren är inte uppförd utav mig, utan fanns redan på plats när min familj
    köpte huset för över 50 år sedan.
    Nu visar det sig, efter att en lantmäteriförrättning gjorts av ägaren till den obebyggda tomten, att precisionen på registerkartan är mellan 5-6 meter!
    Detta beror på att fastigheten är mycket gammal, och tillkommit genom s.k. avsöndring, som är en privat delning som var tillåten mellan ca 1830-1930 tal.

    Min fråga är då, om dom nya grannarna inte kan komma överens, med servitut eller liknande,
    Och jordkällaren måste flyttas, kan jag som säljare bli ersättningsskyldig för denna kostnad?
    Hade jag varit medveten om att källaren inkräktar på den obebyggda tomten,
    hade jag givetvis skrivit ett servitut till mig själv, eller ändrat sträckningen på tomtgränsen innan försäljning.

    Tacksam för svar.
    Om du sålde via mäklare börja fråga där.

    Har det uppstått någon konflikt ännu? Om inte, avvakta.


  • Sun 30 Jun 2019 23:35
    #2

    Kan bli fråga om ett rättsligt fel. Köparen har ingen undersökningsplikt beträffande rättsliga fel. Påföljden kan bli prisavdrag, hävning eller skadestånd. Håller med tidigare talare; avvakta ev. reklamation från köparen. 

Svar på tråden Problem vid försäljning av 2 tomter