• Tue 25 Jun 2019 13:24
    2649 visningar
    16 svar
    16
    2649

    Bo i sommarstuga utan el? Någon med erfarenhet?

    Av olika anledningar kommer vår sommarstuga i år vara utan el.

    Det finns torrdass, brunn med dricksvatten, en jordkällare och en vedspis.

    Jag tänkte ändå åka ner och bo några nätter, jag har mina släktingar som grannar dit jag kan gå och ladda telefonen etc.

    Affär finns 15 min bort med bil, men själva huset ligger i ?skogen?.

    Belysningen bör inte vara något jätteproblem eftersom det är ljust länge på sommaren.

    Finns det någon som har bott i stuga utan el? Hur har det fungerat? Några tips på vad man ska tänka på?

    Det blir bara jag och eventuellt en till, så inga barn följer med.

  • Svar på tråden Bo i sommarstuga utan el? Någon med erfarenhet?
  • Anonym (Sara)
    Tue 25 Jun 2019 13:37
    #1

    Det är egentligen bara maten som kan bli ett problem. Var ska den förvaras utan kyl/frys? I jordkällaren eller? Ska den tillagas på vedspisen?

  • Tue 25 Jun 2019 13:40
    #2
    Anonym (Sara) skrev 2019-06-25 13:37:02 följande:

    Det är egentligen bara maten som kan bli ett problem. Var ska den förvaras utan kyl/frys? I jordkällaren eller? Ska den tillagas på vedspisen?


    Jag kan ju grilla saker, tänker att jag kanske kan förvara maten i kylbox, vet inte hur länge det håller, annars kanske ta sådant som inte behöver kylskåp, torrvaror etc
  • sextio­talist
    Tue 25 Jun 2019 13:44
    #3

    Det bör inte vara några problem. Folk fjällvandrar, seglar, tältar utan tillgång till el.

    Du får ta med dig mat som klarar sig utan kylning.

  • Tue 25 Jun 2019 13:48
    #4

    Borde inte vara något större problem. Jag hade tagit med batterier för att driva en gammal hederlig radio så jag inte behöver ladda telefonen så ofta och ändå får lite nyheter och ljud runt mig. Powerbanks till telefonen också om jag behöver ladda när inte släktingarna är hemma.

    Vedspisar är ju inte kända för att vara extremt lätta att reglera exakt temperatur på så enkel matlagning är ju att föredra och lättare koka saker än steka (även om det senare går utmärkt om maten i fråga mer behöver upphettas än få till en perfekt stekning).

    Inte ta med något som kräver frys. Däremot är det praktiskt att ta med en kylbag speciellt om du kan få byta/frysa om kylklampar hos släktingar. Då kan man ha lite kylvaror där om man är orolig att jordkällaren blir för varm. Det mesta klarar dock ett fåtal grader även om det är snäppet varmare än normalt kylskåp. Ägg är ju t ex toppen då de håller utmärkt i rumstemperatur och går bra koka på vedspisen.

    Ficklampa om ni behöver ut på dass om det ö h t blir mörkt där ni kommer vara.

  • Anonym (Mysig­t)
    Tue 25 Jun 2019 13:56
    #5

    Innan vi hade el i var sommarstuga sa anvande vi fotogenlampor om kvallarna och aven ficklampor (modell storre) nar man lag och laste i sangen. 

    Vi lagade mat med gasol, men du har ju vedspis istallet. Varmde vatten nar vi skulle diska eller tvatta oss, annars bara kallvatten.

    Har for mig att foraldrarna kopplade var lilla barbara TV till ett bilbatteri, men da jag var forhallandevis liten da det begav sig sa ar jag inte 100% pa det.

    Vi hade inte sa langt till affaren, men for att slippa kora varje dag har jag ett minne av att vi varvade med konserver emellanat typ ravioli, kottfarssas, tonfisk och liknande. Torrvaror som ris, spaghetti och havregryn ar ju inga problem. Bara farskvarorna som blir lite knepigt. Vi anvande kylvaska med kylklampar for mjolken, sa det kanske ar ett alternativ for dig om dina slaktingar (dar du laddar mobilen) har mojlighet att frysa sadana till dig, som du hamtar och byter ut varje gang du laddar telefonen. Och har du jordkallare sa haller sig kanske kylklamparna annu langre dar? Eller att du fryser mjolken och anvander den som kylklamp och sedan dricker nar den tinat (har hort att mjolken blir lite "grynig" men kanske gor att du kan stanna langre i stugan utan att behova ta dig till en affar)?

  • Anonym (Anna)
    Tue 25 Jun 2019 14:05
    #6

    Tänk tältsemester, med fördelen av att ha ett hus om det regnar.

    Mina vänner hade en stuga uppe i Norrland utan el. Däremot ett dieselaggregat så de kunde köra kylskåp samt teve någon timme på kvällen.

    Jag tror att du klarar dig utmärkt utan el en sommar. Verkar bara mysigt.

  • Tue 25 Jun 2019 15:14
    #7

    Planera maten och ha enbart saker som håller i rumtemperatur. En ide är att frysa in kött, fisk odyl och ha i en kylväska. Håller sig några dagar. Är det varmt ute så kan det bli lite väl varmt inne om ni lagar mat på vedspis. 

    Varmvatten lär bli en bristvara.

  • Engulg­ummian­ka
    Tue 25 Jun 2019 15:27
    #8

    våtservetter/babyservetter typ Ica basics brukar jag alltid ha med mig där det inte finns något rinnande vatten. När jag och min karl är i hans stuga utan el har han en solcellsladdare från biltema vilken man kan ladda mobiltelefon med funkar bra faktiskt.

    Myggmedel och ordentligt med tändstickor/tändare och värmeljus. Även fast det är ljust dygnet runt är det rätt mysigt att tända ljus.

  • Tue 25 Jun 2019 16:01
    #9

    Ett par dagar är absolut inga problem. Som Kjell2 skrev kan man frysa mycket mat så fungerar det som ett extra kylelement. Köp konserver. Frukt och grönsaker kan klara sig bra.

    vet du skicket på jordkällaren? Vad håller det för temperatur och så... ställ dit kylväskan så håller den kylan längre

    och så köper du nåt batteripack för mobilen.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tue 25 Jun 2019 16:04
    #10

    Även om det är ljust ute kan det bli rätt skumt inne. Solcellsdrivna lampor är inte så dumt.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tue 25 Jun 2019 16:30
    #11

    Tänk på att om du använder vedspisen, så kommer den att ge massa värme. Det är väl inte optimalt om det är varmt ute och du ska sova i samma hus (Om huset är litet).

    Använd inte ugnen i vedspisen, det är knepigt. Men som kokplatta och värmekälla är det utmärkt. Vi saknar varmvatten på vår släktgård, här bor det folk från maj-oktober, och på helger övrig tid på året. Vi värmer vatten många gånger per dag, både till disk, tvätt och hygien. Vi har dock elspis/kokplatta. På vintern använder vi bara vedspis och det går bra.

    Helkonserver och frystorkad mat behöver ingen kyla.

  • Tue 25 Jun 2019 18:59
    #12
    MidnightCami skrev 2019-06-25 13:24:26 följande:
    Av olika anledningar kommer vår sommarstuga i år vara utan el.
    Det finns torrdass, brunn med dricksvatten, en jordkällare och en vedspis.

    Jag tänkte ändå åka ner och bo några nätter, jag har mina släktingar som grannar dit jag kan gå och ladda telefonen etc.

    Affär finns 15 min bort med bil, men själva huset ligger i skogen.

    Belysningen bör inte vara något jätteproblem eftersom det är ljust länge på sommaren.

    Finns det någon som har bott i stuga utan el? Hur har det fungerat? Några tips på vad man ska tänka på?

    Det blir bara jag och eventuellt en till, så inga barn följer med.
    Och hur får ni upp vattnet ur brunnen?

    För hand eller med eldriven pump?
  • sextio­talist
    Wed 26 Jun 2019 06:35
    #13
    Flash Gordon skrev 2019-06-25 18:59:59 följande:

    Och hur får ni upp vattnet ur brunnen?

    För hand eller med eldriven pump?


    Det kan finnas manuell pump, det hade vi vårt sommarhus innan vi fick kommunalt vatten.
  • gbgumm­an
    Wed 26 Jun 2019 06:44
    #14

    Så levde vi mycket när jag var liten. Mat på tub (mjukost) konserver saft/lättöl att dricka mörkt bröd. Potatis

  • Wed 26 Jun 2019 07:13
    #15

    Jag kör med solceller. Jag kan köra alla ledlampor på det och tv. Kylskåpet går på gasol och spisen går på gasol. Spisen har även ugn så jag kan baka bröd om jag vill.

    Jag har en värmare också som går på gasol. Fungerar finfint. Skulle de regna några dagar så blir det fuktigt inne o då är gasolvärmaren en underbar vän.

    Allt utom kylskåp, spis och värmare använder jag solceller till. 12 volt.

    Gratis el-grön el.

  • Wed 26 Jun 2019 07:34
    #16

    Haha jaa! Klart det funkar. Det finns många sommarstugor utan el och som någon annan skrev är det vanligt att fjällvandra. Tycker det befriande att vara utan de vanliga bekvämligheterna. Vill dock tipsa om att ta med ett gaskök istället för att använda vedspisen så du slipper den extra värmen. Antingen ett mer robust kök eller ett bärbart från t.ex. Trangia (som man brukar ha på vandring).

Svar på tråden Bo i sommarstuga utan el? Någon med erfarenhet?