• Wed 26 Jun 2019 08:17
    559 visningar
    4 svar
    4
    559

    Föräldrapenning på ett bättre sätt?

    Hej.

    Bakgrundsinfo:

    Vi har fått barn sedan någon månad tillbaks.

    Fick tips för att då ut mer pengar och att dryga ut några dagar på hennes dagar.

    -Hon är ledig 100%

    -Hon tar ut FP för Tis, Ons, Tor

    -Jag är ledig Måndagar.

    -Jag tar ut FP för Lör, Sön, Mån

    På så sätt får hon vara ledig 100% utan att vi gör åt 7 dagar i veckan.
    Jag får även vara hemma en dag i veckan.
    Med tanke på att min lön är så mycket högre än hennes så betyder detta att jag får ut mer i månaden nu än när jag jobbar normalt.
    Detta bygger alltså upp vår gemensamma ekonomi så att vi knappt känner av att vi tar ut ledighet.

    Nu till kruxet:
    Detta betyder att jag har en större total inkomst om året än vanligtvis.?
    Jag hörde rykten om att jag kan få en skattesmäll som heter duga nästa år.
    Stämmer detta? Eller är det bara en myt?

    Tacksam för svar..

  • Svar på tråden Föräldrapenning på ett bättre sätt?
  • Wed 26 Jun 2019 08:42
    #1

    Dels så får du inte jobbskatteavdragen på föräldrapenning så du får betala mer skatt totalt. Sen är frågan om du är över taket för statlig skatt och hur många procent FK drar isf.

    Men sen, ni tar ut sex dagar i veckan och märker knappt av FL. Är det inte bättre att ta ut lite färre dagar och spara dem? Från barnets ett-årsdag behöver man ha FP/arbete minst fem dagar i veckan för att skydda SGI, innan dess kan ni ta ut hur få dagar ni vill. Fundera på hur länge ni vill vara hemma, hur dagarna totalt ska fördelas och om ni vill spara dagar till när förskolan är stängd, förlänga sommarledigheter odyl. Kom också ihåg att 90 dagar är med låg ersättning och 390 med normal.

  • Wed 26 Jun 2019 08:46
    #2
    MsM84 skrev 2019-06-26 08:42:13 följande:

    Dels så får du inte jobbskatteavdragen på föräldrapenning så du får betala mer skatt totalt. Sen är frågan om du är över taket för statlig skatt och hur många procent FK drar isf.

    Men sen, ni tar ut sex dagar i veckan och märker knappt av FL. Är det inte bättre att ta ut lite färre dagar och spara dem? Från barnets ett-årsdag behöver man ha FP/arbete minst fem dagar i veckan för att skydda SGI, innan dess kan ni ta ut hur få dagar ni vill. Fundera på hur länge ni vill vara hemma, hur dagarna totalt ska fördelas och om ni vill spara dagar till när förskolan är stängd, förlänga sommarledigheter odyl. Kom också ihåg att 90 dagar är med låg ersättning och 390 med normal.


    Ursäkta, låter säkert trög. Men kan du utveckla första meningen? Kan inte fackorden så bra.

    Jo tanken är att ta färre dagar från och med nu, då vi precis blivit av med topplån på huset. Då kommer vi bara ta vad vi behöver.

    Från barnets ett-årsdag behöver man ha FP/arbete minst fem dagar i veckan för att skydda SGI
    Vad betyder det? att om vi inte kan ta ut 5 dagar i veckan så försvinner den "höga" ersättningen?


    NewMasterDaddy
  • Wed 26 Jun 2019 09:15
    #3

    TS, läs på lite här. Du måste ju förstå hur systemet är uppbyggt och framför allt med SGI och SGI-skydd om du ska kunna göra genomtänkta val.

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

    Jobbskatteavdrag är ju det som gör att personer som jobbar betalar mindre i skatt än tex pensionärer. Googla.

  • Anonym (Z)
    Wed 26 Jun 2019 10:58
    #4

    Har du hög lön får du passa skatten. FK drar typ 30%, har du 58% i vanliga fall så blir det för lite draget. Det kollar du lätt, logga in på skatteverket, be din arbetsgivare dra extra om det behövs.

    Sen behöver ni inte ta ut dagar alls första året, däremot efter 1-årsdagen måste man ha FP/ sysselsättning 5dgr/vecka för att behålla sin SGI.

Svar på tråden Föräldrapenning på ett bättre sätt?