• RoseochMolly

    Eget företag vid sidan av vanligt jobb

    Hej!

    Jag arbetar 100% och driver eget företag vid sidan av detta.

    Är nu gravid och har inte fått några klara besked hur man gör när man blir föräldraledig.

    Kan man arbeta med den egna företaget under föräldraledigheten och t.ex. ta färre dagar eller får man inte jobba alls?

    Vill vara borta 100% från det vanliga jobbet men kunna underhålla min kundkrets på mitt egna.

    Tacksam för tips och råd!

  • Svar på tråden Eget företag vid sidan av vanligt jobb
  • Emmissss

    Jag är i samma situation, har ett nystartat aktiebolag men har mer försökt kolla - visst får man mammapenning från både jobbet och aktiebolaget?

    Jobba får du nog, tänkte du ta ut lön?

  • RoseochMolly

    Tanken var kanske att bara jobba utan att ta ut lön, men har ringt FK och de säger bara att de dagar man jobbar ska man ej ta föräldrapeng. Men att jag måste kolla med min arbetsgivare om det är ok att jag jobbar med min firma utan att jobba hos dem.....

    Jag tänkte att jag kunde ta säg tre dagar i veckan men vara hemma från mitt andra jobb 100%.

    Men det verkar vara svårt....

    Vill ju kunna ha mitt företag igång under tiden så jag inte mister min kundkrets.

    Jag tänkte även om det kanske skulle vara smartare att ombilda från enskild firma till aktiebolag men osäker.

    Tror man räknar SGI på båda arbetena men är osäker där också.

    Vad jobbar du med vid sidan av?

  • RoseochMolly

    Tanken var kanske att bara jobba utan att ta ut lön, men har ringt FK och de säger bara att de dagar man jobbar ska man ej ta föräldrapeng. Men att jag måste kolla med min arbetsgivare om det är ok att jag jobbar med min firma utan att jobba hos dem.....

    Jag tänkte att jag kunde ta säg tre dagar i veckan men vara hemma från mitt andra jobb 100%.

    Men det verkar vara svårt....

    Vill ju kunna ha mitt företag igång under tiden så jag inte mister min kundkrets.

    Jag tänkte även om det kanske skulle vara smartare att ombilda från enskild firma till aktiebolag men osäker.

    Tror man räknar SGI på båda arbetena men är osäker där också.

    Vad jobbar du med vid sidan av?

  • Emmissss
    RoseochMolly skrev 2019-06-26 19:26:31 följande:

    Tanken var kanske att bara jobba utan att ta ut lön, men har ringt FK och de säger bara att de dagar man jobbar ska man ej ta föräldrapeng. Men att jag måste kolla med min arbetsgivare om det är ok att jag jobbar med min firma utan att jobba hos dem.....

    Jag tänkte att jag kunde ta säg tre dagar i veckan men vara hemma från mitt andra jobb 100%.

    Men det verkar vara svårt....

    Vill ju kunna ha mitt företag igång under tiden så jag inte mister min kundkrets.

    Jag tänkte även om det kanske skulle vara smartare att ombilda från enskild firma till aktiebolag men osäker.

    Tror man räknar SGI på båda arbetena men är osäker där också.

    Vad jobbar du med vid sidan av?


    Okej, jag fakturerar lite via Instagram så jag kommer helt klart att fortsätta fakturera med det under föräldraledigheten. Jag är i vanliga fall anställd som ekonom. Vad jobbar du med? Helt klart enklare med AB då kan du ju välja när du tar ut lön. Enskild firma blir krångligare då det tas upp direkt via resultatet. Typiskt!
  • RoseochMolly

    Jag är också ekonom men vid sidan av jobbar jag inom skönhetsbranschen.

    Vill kunna jobba med det på heltid så småningom men ville ha fast jobb innan det blev barn.

    Ja, kanske får ombilda till AB när det närmar sig.

    Inte helt lätt detta!

  • Emmissss
    RoseochMolly skrev 2019-06-27 15:29:03 följande:

    Jag är också ekonom men vid sidan av jobbar jag inom skönhetsbranschen.

    Vill kunna jobba med det på heltid så småningom men ville ha fast jobb innan det blev barn.

    Ja, kanske får ombilda till AB när det närmar sig.

    Inte helt lätt detta!


    Förstår din tanke, hade samma planer :) Kul att vi har samma yrke! Jag jobbar med lön och redovisning.

    Det tycker jag absolut du ska göra, inga fel att göra det redan nu. Ser bara fördelar i aktiebolag. Den enda är ju att 50 000 ska in som aktiekapital.

    Nu måste jag bara kolla upp vad som gäller med mammapenning för nystartade, vet att vi tittat på det tidigare men nu är det ju på riktigt!
  • Nube
    RoseochMolly skrev 2019-06-26 19:26:31 följande:

    Tanken var kanske att bara jobba utan att ta ut lön, men har ringt FK och de säger bara att de dagar man jobbar ska man ej ta föräldrapeng. Men att jag måste kolla med min arbetsgivare om det är ok att jag jobbar med min firma utan att jobba hos dem.....

    Jag tänkte att jag kunde ta säg tre dagar i veckan men vara hemma från mitt andra jobb 100%.

    Men det verkar vara svårt....

    Vill ju kunna ha mitt företag igång under tiden så jag inte mister min kundkrets.

    Jag tänkte även om det kanske skulle vara smartare att ombilda från enskild firma till aktiebolag men osäker.

    Tror man räknar SGI på båda arbetena men är osäker där också.

    Vad jobbar du med vid sidan av?


    Du kan säkert vara 100% föräldraledig från ditt ordinarie arbete, ta ut säg 4 dagar i veckan i föräldrapenning och sedan jobba 1 dag i ditt egna bolag. Du kan inte arbeta och ta ut föräldrapenning samtidigt, precis som FK säger. Men du behöver ju inte ta ut 5 dagar i veckan i fp (om du klarar dig ekonomiskt med mindra dagar). I SGI räknas båda inkomsterna om de är varaktiga och regelbundna.
  • RoseochMolly

    Ok, och man behöver inte be sin arbetsgivare om lov att göra detta?

    Hur är det med helger?

    Eller räknas de in som förskjuten arbetstid om man skulle jobba nån timme då?

    Har du egen erfarenhet?

    Tack för info! ????

  • Emmissss
    RoseochMolly skrev 2019-06-28 06:25:05 följande:

    Ok, och man behöver inte be sin arbetsgivare om lov att göra detta?

    Hur är det med helger?

    Eller räknas de in som förskjuten arbetstid om man skulle jobba nån timme då?

    Har du egen erfarenhet?

    Tack för info! ????


    Du får själv bestämma hur många dagar du tar ut, första året behöver man inte ta ut något. Inget arbetsgivaren har att göra med om man inte vill :)
  • Nube
    RoseochMolly skrev 2019-06-28 06:25:05 följande:

    Ok, och man behöver inte be sin arbetsgivare om lov att göra detta?

    Hur är det med helger?

    Eller räknas de in som förskjuten arbetstid om man skulle jobba nån timme då?

    Har du egen erfarenhet?

    Tack för info! ????


    Du behöver inte arbetsgivarens lov att jobba i ditt egna bolag (så länge det typ inte är någon konkurrerande verksamhet och arbetsgivaren har en speciell klausul för detta men der har du säjert redan koll, men ur fp synvinkel behöver du inte det). Så länge du inte ta ut föräldrapenning samtidigt kan du jobba hur mycket du vill. Du kan jobba på helgerna om du inte ta up fp då.

    Hoppas det hjälper :)
Svar på tråden Eget företag vid sidan av vanligt jobb