• Tutelitut

    varför är kvinnor galna nuförtiden?

    Många kvinnor över 40, upp till 45, kanske äldre, som vill skaffa barn.
    Vad har gått snett?

  • Svar på tråden varför är kvinnor galna nuförtiden?
  • Fjäril kär
    Tutelitut skrev 2019-06-26 10:23:58 följande:

    Många kvinnor över 40, upp till 45, kanske äldre, som vill skaffa barn.

    Vad har gått snett?


    Så länge en kvinna är fertil har hon rätt att skaffa barn så mycket hon vill. Oavsett om hon är 18 eller 45. Vad har du med det att göra?
  • Tutelitut
    Fjäril kär skrev 2019-06-26 10:41:23 följande:
    Så länge en kvinna är fertil har hon rätt att skaffa barn så mycket hon vill. Oavsett om hon är 18 eller 45. Vad har du med det att göra?
    Ja, det är hennes val, och ensak. Jag bara undrar varför?
  • Fjäril kär
    Tutelitut skrev 2019-06-26 10:49:20 följande:

    Ja, det är hennes val, och ensak. Jag bara undrar varför?


    Anledningen till att skaffa barn är lika många som antalet födda barn. Alla har vi olika skäl.
  • CitronTulo
    Tutelitut skrev 2019-06-26 10:49:20 följande:
    Ja, det är hennes val, och ensak. Jag bara undrar varför?
    För att hon kan och vill??
  • brallison
    Tutelitut skrev 2019-06-26 10:49:20 följande:
    Ja, det är hennes val, och ensak. Jag bara undrar varför?
    Helt enkelt för att man kan både kan och lever längre numera. Precis igår har de sagt på radio, att numera 70 är de nya 50 (dvs förr var man gammal när man var 50, nu har denna gräns flyttats till 70).
  • T K
    Tutelitut skrev 2019-06-26 11:18:56 följande:
    Då är det nog mer så att de tänker att det var bättre förr.
    Jag tror de flesta varken vet eller bryr sig om hur det var förr. Man går efter sin livssituation och huruvida man vill ha ett barn (till) eller inte. Varför skulle någon som vill och kan skaffa barn vid 40 inte göra det?
  • Tutelitut
    brallison skrev 2019-06-26 11:22:34 följande:
    Helt enkelt för att man kan både kan och lever längre numera. Precis igår har de sagt på radio, att numera 70 är de nya 50 (dvs förr var man gammal när man var 50, nu har denna gräns flyttats till 70).
    Aha. Då kan "gubbar" som vill träffa unga kvinnor andas ut.
  • Tutelitut
    T K skrev 2019-06-26 11:30:57 följande:
    Jag tror de flesta varken vet eller bryr sig om hur det var förr. Man går efter sin livssituation och huruvida man vill ha ett barn (till) eller inte. Varför skulle någon som vill och kan skaffa barn vid 40 inte göra det?
    Kommer på 2 anledningar.
    Risker, och barnet får gamla föräldrar.
  • brallison
    Tutelitut skrev 2019-06-26 11:32:34 följande:
    Aha. Då kan "gubbar" som vill träffa unga kvinnor andas ut.
    Gubbar har alltid träffat unga kvinnor - det beror på varje enskild person vad hen vill.
  • brallison
    Tutelitut skrev 2019-06-26 11:33:35 följande:
    Kommer på 2 anledningar.
    Risker, och barnet får gamla föräldrar.
    Och vad är problemet med "gamla" föräldrar? Dessutom, vem definierar "gamla"? Du? Man kan vara psykiskt och fysiskt gammal vid 40 och ung vid 60. Man kan även dö när man är 20 och precis fått en bebis och leva tills man är 100 och hinna uppleva barnbarnsbarn.
  • T K
    Tutelitut skrev 2019-06-26 11:33:35 följande:
    Kommer på 2 anledningar.
    Risker, och barnet får gamla föräldrar.
    Därför får man göra kub om man är äldre. Färre barn föds tex med Downs idag, trots att åldern på mammorna gått upp de senaste 30 (eller vad det nu var) åren.
    Är åldern verkligen en så stor nackdel? Jag känner flera vars föräldrar var runt 40 då dom fick barn och dom har aldrig lidit av det. 10 år hit eller dit gör inte SÅ stor skillnad. Ofta betyder ju en högre ålder på föräldrarna ett ordnat och tryggt liv. Det handlar ju så mycket om personlighet och individuella fysiska förutsättningar. Det finns många yngre som är sjuka, trötta eller allmänt ointresserade av att engagera sig. Åldern är en faktor, absolut, men de som är äldre och känner att dom inte orkar skaffar sällan fler barn.

  • Tutelitut
    brallison skrev 2019-06-26 11:37:09 följande:
    Gubbar har alltid träffat unga kvinnor - det beror på varje enskild person vad hen vill.
    Ja, men bättre för alla nu när män ser yngre ut.
  • brallison
    Tutelitut skrev 2019-06-26 11:52:25 följande:
    Ja, men bättre för alla nu när män ser yngre ut.
    Vilka "alla"? Och vem bestämmer hur man ser ut? Min mans farbror i sina 70 såg bättre ut än många män gör i sina 50, så nej - ålder innebär inte allt utan är bara en siffra.
  • soltroll
    Tutelitut skrev 2019-06-26 11:32:34 följande:

    Aha. Då kan "gubbar" som vill träffa unga kvinnor andas ut.


    Varför bara "gubbar"??
  • Jag är bara jag
    Gruller skrev 2019-06-26 15:39:59 följande:
    Vidrigt med gammla haggor som har bebisar.. de hinner dö innan barnen växer upp...
    Men nu får du ju ändå ge dig! Kvinnor dör i snitt runt 83- många blir alltså ännu äldre. Även om man då får barn vid 40 eller 45 eller ännu äldre hinner barnen med råge växa upp. Och vad garanterar att man hinner se barnen växa upp även om man får barn vid 25? Ingenting! Man kan dö i vilken ålder som helst. Men kalla mig gammal hagga då. Kom hit och säg det personligen så kan jag nog hitta på nåt lämpligt öknamn till dig med.
  • Arlene

    Det är verkligen inget nytt.
    Förr dvs innan 60 talet och preventivmedel fanns fick man barn så länge man var fertil.
    Man fick barn när man var över 40 och hade då redan flera barn.
    Gå tillbaka i era släkter så märker ni att det bara är 2-3 generationer bakåt.

    Nu lever man längre, vi är friska och ska jobba till vi är över 70 år snart.
    Så vi har bättre förutsättningar än tidigare generationer.
    Vi pluggar och reser och gör annat och skaffar barn senare.
    Folk skiljer sig och skaffar fler barn med sin nya partner osv.
    Det är inga problem att var 40 och få barn, barnet är vuxet när föräldern är 60 år och jobbar fortfarande. 

    Men folk har alltid skaffat barn så länge dom har varit fertila.
    Inget konstigt med det.
    Folk väljer själva när dom vill skaffa barn.

Svar på tråden varför är kvinnor galna nuförtiden?