• AndreaBD

    Syster olämplig som god man

    Mina föräldrar är mycket gamla och sjuka. Mamma är dement, pappa har Parkinson, m.m. De bor inte i Sverige utan i ett grannland, och min syster också. Föräldrarna har nyss flyttat till ålderdomshem, vilket min syster har motarbetat så länge som möjligt. Men nu gick det verkligen inte längre.

    Nu ska de ha en god man också (det är ungefär som god man i Sverige, men reglerna kan ju vara lite annorlunda i detalj). Min syster ville ju göra det, men jag var emot, eftersom jag anser att hon inte kommer att klara av det. Och så fick jag ett mail ifrån en person som skulle ge sin rekommendation till domstolen som skulle avgöra detta - hon frågade mig om jag kanske ville bli god man, eller om jag var införstått med att man anställer en professionell sån, alltså en som gör det som yrke. Min syster, så ansåg hon, verkar olämplig. Jag höll helt med henne om att min syster är olämplig och att en utomstående person vore bra. Jag kan inte heller göra det på avstånd. 

    Nu måste jag förklara varför syrran är olämplig: Det börjar med att hon spenderar föräldrarnas pengar (hon ville bjuda oss på restaurang och så öppet att hon ju har tillgång till deras pengar, så därför har hon råd). Jag förklarade för henne att vi måste spara kvitton till sånt som vi köper till föräldrarna, eller för bilen som vi hyrde för flytten. Sedan dess spar hon kvitton. Min syster har en hjärnskada (pga syrebrist under förlossningen). Hon ansågs vara utvecklingsstörd som barn, men det är hon uppenbarligen inte. Utvecklingsförsenad antagligen. Vår mamma har inte skött det där bra heller. Visst, hon klarade skolan, men hon har aldrig lärt sig att tänka själv. Och hon blir tjurig när andra ska blanda sig i eller säger att hon inte kan. 

    Men hon läser inte ens på vad en god man ska göra. Och det är inte bara ekonomin, utan också hälsoaspekter. Min syster vet knappt vad demens är och förnekar då och då att det är det. 

    Den där kvinnan som skulle ge rekommendation, hon trodde inte att domstolen skulle utse min syster till god man. Men det gjorde de ändå, för att de måste prioritera släktingar (och släktingar gör det ju gratis). Nu säger den kvinnan att jag gärna ska ge henne information som talar emot syrran, eller observera om hon gör misstag. Men det är ju hemskt om jag ska rapportera att syrran gör fel. Hon kommer ju att fatta var det kommer ifrån! Jag har skrivit lite mera i detalj, men har ännu inte tillåtit att de använder den informationen. Och jag lutar mot att inte göra det heller. Dels är jag förstås orolig att syrran sätter sprätt på pengar - som hon sedan måste betala tillbaka, vilket hon inte kan. Och sen måste jag kanske göra det? Och föräldrarna kan också fara illa förstås. Kanske kan jag säga att de inte ska använda informationen, utan bara ha det i baktanke och se om hon gör fel ? 

  • Svar på tråden Syster olämplig som god man
  • viseversa

    Omg anmäl detta. Ska hon choppa upp deras pengar och sen aksnek du blir återbetalningsskyldig eftersom hon inte kan. Det drabbar inte bara dina föräldrar utan även dig.

  • AndreaBD
    viseversa skrev 2019-06-26 14:39:50 följande:

    Omg anmäl detta. Ska hon choppa upp deras pengar och sen aksnek du blir återbetalningsskyldig eftersom hon inte kan. Det drabbar inte bara dina föräldrar utan även dig.


    Nja, jag har ju sagt till henne, att hon inte får göra så. Och det verkar hon ju ha tagit till sig. Om jag anmäler henne, så kommer hon inte att lita på mig alls och då får jag inte reda på något. Eftersom jag är så lågt borta, så får jag inte reda på något, om det inte är genom henne. Mina föräldrar kan inte meddela sig, mamma är dement och pappa pratar väldigt otydligt i telefon. 
  • elsi

    Du måste nog säga som det är och därmed risker att din syster får veta vad du sagt. Men du gör det ju för dina föräldrars skull.

    Skriv så sakligt du kan om dina farhågor och  blanda inte in dina känslor vare sig för systern eller föräldrarna. utan sakligt om själva uppgiften god man och lämpligheten hos din syster att inneha ett sådan åtagande.

    Du kanske ska berätta redan nu att du tänker avråda från att din syster blir vald som god man? Så att det inte kommer som en chock för henne om hon sen får veta vad du sagt. Om du skriver väldigt sakligt så kan du ju skicka din framställan till henne också för kännedom.

  • AndreaBD

    Hon ÄR redan utnämnt till god man! 

    Den där kvinnan som skulle ge en rekommendation hade trott att det skulle räcka att hon skrev att hon avråder, men det vägde tyngre att det finns en släkting som vill göra det. Så de utnämnde henne ändå.

    Jag vill inte helt förstöra relationen till min syster, så jag tror att jag ska vänta om hon gör något konkret fel. Jag har skrivit till den där kvinnan och gett lite tips vilka delar man bör ha ett öga på. Det är inte bra heller om jag går öppet emot min syster, då får jag inte reda på något. 

  • elsi
    AndreaBD skrev 2019-06-26 15:11:13 följande:

    Hon ÄR redan utnämnt till god man! 

    Den där kvinnan som skulle ge en rekommendation hade trott att det skulle räcka att hon skrev att hon avråder, men det vägde tyngre att det finns en släkting som vill göra det. Så de utnämnde henne ändå.

    Jag vill inte helt förstöra relationen till min syster, så jag tror att jag ska vänta om hon gör något konkret fel. Jag har skrivit till den där kvinnan och gett lite tips vilka delar man bör ha ett öga på. Det är inte bra heller om jag går öppet emot min syster, då får jag inte reda på något. 


    Jaha, jag uppfattade det inte så i din text.

    Tror du inte att det förstör er relation om du inväntar ett fel och då anmäler? Eller så kanske det kommer att fungera utan fel och då blir det bra?
  • AndreaBD
    elsi skrev 2019-06-26 15:37:44 följande:
    Jaha, jag uppfattade det inte så i din text.

    Tror du inte att det förstör er relation om du inväntar ett fel och då anmäler? Eller så kanske det kommer att fungera utan fel och då blir det bra?
    Visserligen är det inte heller idealisk om JAG anmäler om hon gör något fel. Men förhoppningsvis blir det då personalen på ålderdomshemmet som gör det. 

    Du menar att hon kanske klarar det? Det skulle förvåna mig, hon verkar hittills inte ens ha tagit reda på vad man ska göra. 
  • AndreaBD

    Och jag menar också - bättre att man anmäler när hon faktiskt har gjort fel än att man i förväg säger att hon kommer att göra fel, eller hur? 

  • elsi
    AndreaBD skrev 2019-06-26 15:42:16 följande:
    Visserligen är det inte heller idealisk om JAG anmäler om hon gör något fel. Men förhoppningsvis blir det då personalen på ålderdomshemmet som gör det. 

    Du menar att hon kanske klarar det? Det skulle förvåna mig, hon verkar hittills inte ens ha tagit reda på vad man ska göra. 
    Jag har ju såklart ingen aning om vad din syster klarar eller inte klarar.

    Men du ska invänta något allvarligt fel och sedan anmäla, så antingen blir det inga större fel, eller så blir det större fel och du får anmäla och förhoppningsvis förändra situationen.  
  • AndreaBD
    elsi skrev 2019-06-26 15:58:32 följande:
    Jag har ju såklart ingen aning om vad din syster klarar eller inte klarar.

    Men du ska invänta något allvarligt fel och sedan anmäla, så antingen blir det inga större fel, eller så blir det större fel och du får anmäla och förhoppningsvis förändra situationen.  
    Ja.... jag kan nog inte göra annat än vänta och se. 
  • bra03

    mina föräldrar har altid låtit mig få precis det jag velat dom har betalat hela min utbildning, mitt bröllop jag har alltid kunnat få det jag velat. min mamma har gett mig ett eget kort till en konto som står i hennes namn. 
    Den rätten har väl föräldrar även om dom blir gamla och dementa eller? 
    Hur vet du om dina föräldrar inte tycker att det är ok att din syster shoppar den hon vill ha? 

  • AndreaBD
    bra03 skrev 2019-08-01 12:50:17 följande:

    mina föräldrar har altid låtit mig få precis det jag velat dom har betalat hela min utbildning, mitt bröllop jag har alltid kunnat få det jag velat. min mamma har gett mig ett eget kort till en konto som står i hennes namn. 
    Den rätten har väl föräldrar även om dom blir gamla och dementa eller? 
    Hur vet du om dina föräldrar inte tycker att det är ok att din syster shoppar den hon vill ha? 


    Det handlar inte om att föräldrarna inte skulle få välja hur de vill ha det, utan det handlar om att min syster förut inte ens klarat av att ta hand om sin egen ekonomi och sin egen hushåll. Det finns risk att pengar sjabblas bort för att hon inte koll. DET är min oro. 

    Vår pappa dog för några dagar sedan, så nu är det bara mamma, som är dement. Men hittills verkar syrran sköta det okej. Vi får väl hoppas att det fortsätter så. 
Svar på tråden Syster olämplig som god man