• Rebecca1987

    Rumpan före

    Jag är idag fulla 32 veckor. Och var på ultraljud. Än så länge så ligger den lilla tjejen med huvudet rakt upp mot typ vänstra revbenen. Och då pratade barnmorskan om att ändrar den inte sig själv så blir det ett vändningsförsök längre fram om ca 4-5 veckor. Lyckas inte det så kan jag kom sa får föda med rumpan före. Jag vill verkligen inte det har hört så mycket som gått fel på det sättet. Kan man få kejsarsnitt då? Eller finns de glädje historier om att föda med rumpan först med!?

  • Svar på tråden Rumpan före
  • viseversa

    Sa hon att du kanske får föda i säte? Vad är det för jävla bm? Jo man brukar absolut snittas planerat om barnet ligger i säte just för att en sätesförlossning klan bli komplicerad.

    Tycker du ska byta bm när hon säger såna sake roch skrämmer dig i onödan. JA man kan föda i säte men det rekomenderas inte. Speciellt inte om det är första barnet. Men itne med andra eller tredje heller för den delen. 

  • frökenfia

    Min bebis hade ännu inte vänt sig i vecka 36 och då ville dem göra ett vändningsförsök vilket jag vägrade då även det kan medföra risker. Jag föredrog planerat kejsarsnitt och så blev det. Blev snittad i vecka 38 om jag inte minns fel. Allt gick bra efteråt. Inga komplikationer eller så.

  • Rebecca1987
    viseversa skrev 2019-06-26 14:27:26 följande:

    Sa hon att du kanske får föda i säte? Vad är det för jävla bm? Jo man brukar absolut snittas planerat om barnet ligger i säte just för att en sätesförlossning klan bli komplicerad.

    Tycker du ska byta bm när hon säger såna sake roch skrämmer dig i onödan. JA man kan föda i säte men det rekomenderas inte. Speciellt inte om det är första barnet. Men itne med andra eller tredje heller för den delen. 


    Jag har inte henne som barnmorska på mvc utan bara på ultraljud. Och hon jobbar i vanliga fall på förlossningen. Så jag är rätt orolig för vad som kan hända framöver
  • Rebecca1987
    frökenfia skrev 2019-06-26 14:40:39 följande:

    Min bebis hade ännu inte vänt sig i vecka 36 och då ville dem göra ett vändningsförsök vilket jag vägrade då även det kan medföra risker. Jag föredrog planerat kejsarsnitt och så blev det. Blev snittad i vecka 38 om jag inte minns fel. Allt gick bra efteråt. Inga komplikationer eller så.


    Då ska jag också kräva det om hon inte vänder sig
  • Omstart2019

    Fast det är så tidigt ännu så chansen är fortfarande stor att hon vänder sig. Jag minns att åtminstone 2 av mina 3 barn legat fel ytterligare några veckor senare än du är gången, och de vände sig utan vändningsförsök.


    2007, 2010, och 3/6 2019
  • Rebecca1987
    Omstart2019 skrev 2019-06-26 16:09:52 följande:

    Fast det är så tidigt ännu så chansen är fortfarande stor att hon vänder sig. Jag minns att åtminstone 2 av mina 3 barn legat fel ytterligare några veckor senare än du är gången, och de vände sig utan vändningsförsök.


    Mina 6 senaste har alla legat med huvudet ner från vecka 31 eller på sniskan neråt. Aldrig rakt upp som nu. Därför är jag lite förvirrad
  • Sodergok

    Lugn i stormen, det finns fortfarande gott om tid för bebis att vända på sig. Googla på Spinning babies eller aktiv baby för att lära dig enkla övningar som kan underlätta för bebisen att vända sig själv.

    Sätesförlossningar är ovanligt idag. Inte många barnmorskor som har erfarenhet längre men på vissa sjukhus finns det team som jobbar med sätesförlossningar. Det är liksom lite på väg tillbaka

  • Babymama

    Det är ingen fara alls! För det första så är det som alla andra skrivit att bebisen ofta ligger åt olika håll och rör sig i vecka 32. Jag är gravid i 34+0 imorgon och min bebis ligger inte med huvudet ner än. Mina äldre barn hade inte vänt sig förrän vecka 36 minns jag.

    För det andra så kommer du bli erbjuden vändningsförsök om din bebis inte har vänt sig självmant, och fungerar inte vändningen så blir det kejsarsnitt. Sätesförlossning för en förstföderska är inget man rekommenderar. Barnmorskan på ultraljudet verkar helknäpp. Oroa dig inte för detta!

  • Frenja07
    viseversa skrev 2019-06-26 14:27:26 följande:

    Sa hon att du kanske får föda i säte? Vad är det för jävla bm? Jo man brukar absolut snittas planerat om barnet ligger i säte just för att en sätesförlossning klan bli komplicerad.

    Tycker du ska byta bm när hon säger såna sake roch skrämmer dig i onödan. JA man kan föda i säte men det rekomenderas inte. Speciellt inte om det är första barnet. Men itne med andra eller tredje heller för den delen. 


    Varför pratar du om något som du uppenbarligen inte kan någonting om?

    Ts. Ta inte åt dig av detta inlägg. Hon vet inte vad hon pratar om. Barnmorskan skulle såklart INTE ens nämna sätesförlossning om det inte var aktuellt med rådande pm på just ditt sjukhus. De flesta sjukhus har inte som standard att erbjuda förstföderskor sätesförlossning, men det förekommer. Däremot är det inte alls ovanligt att erbjuda omföderskor med tidigare komplikationsfria vaginala förlossningar att föda i säte. Men man får såklart välja det själv utifrån rådande omständigheter, barnets storlek och storlek på ditt bäcken. Vill du ha sectio så kommer du såklart få det.

    Du är bara i v 32. Bebisen har en massa tid på sig att vända sig än så försök att inte lägga så mycket energi på att tänka på detta redan nu :).
  • Frenja07
    Sodergok skrev 2019-06-26 16:52:11 följande:

    Lugn i stormen, det finns fortfarande gott om tid för bebis att vända på sig. Googla på Spinning babies eller aktiv baby för att lära dig enkla övningar som kan underlätta för bebisen att vända sig själv.

    Sätesförlossningar är ovanligt idag. Inte många barnmorskor som har erfarenhet längre men på vissa sjukhus finns det team som jobbar med sätesförlossningar. Det är liksom lite på väg tillbaka


    Har aldrig hört om några speciella team för sätesförlossning. Alla bm förlöser säte (tillsammans med obstetriker) om tillfälle för det uppstår. Detta är något som det övas på (på docka) och handgrepp som alla ska kunna. Precis som andra obstetriska situationer, skulderdyctoci mm.
  • Frenja07

    [quote=79718071][quote-nick]Babymama skrev 2019-06-26 22:46:08 följande:[/quote-nick]Det är ingen fara alls! För det första så är det som alla andra skrivit att bebisen ofta ligger åt olika håll och rör sig i vecka 32. Jag är gravid i 34+0 imorgon och min bebis ligger inte med huvudet ner än. Mina äldre barn hade inte vänt sig förrän vecka 36 minns jag.

    För det andra så kommer du bli erbjuden vändningsförsök om din bebis inte har vänt sig självmant, och fungerar inte vändningen så blir det kejsarsnitt. Sätesförlossning för en förstföderska är inget man rekommenderar. Barnmorskan på ultraljudet verkar helknäpp. Oroa dig inte för detta![/

    Nej hon var troligen inte helknäpp utan informerade säkerligen bara utifrån vad som gäller på just det sjukhuset. Synd att man måste komma med påhopp så fort man hör talas om något som man inte kan något om.

  • Rebecca1987

    Jag vet att mycket kan hända men oron för vad jag vet vad som hänt när barn fötts med sätesbjudning gör att jag ville veta om någon varit med om en lyckad förlossning på det viset. Eller hur det valt att göra på andra. Man blir orolig för vad som ska komma när någon pratar om att föda på ett sätt man bara hört negativa saker om

  • Babymama
    Frenja07 skrev 2019-06-27 00:17:48 följande:

    [quote=79718071][quote-nick]Babymama skrev 2019-06-26 22:46:08 följande:[/quote-nick]Det är ingen fara alls! För det första så är det som alla andra skrivit att bebisen ofta ligger åt olika håll och rör sig i vecka 32. Jag är gravid i 34+0 imorgon och min bebis ligger inte med huvudet ner än. Mina äldre barn hade inte vänt sig förrän vecka 36 minns jag.

    För det andra så kommer du bli erbjuden vändningsförsök om din bebis inte har vänt sig självmant, och fungerar inte vändningen så blir det kejsarsnitt. Sätesförlossning för en förstföderska är inget man rekommenderar. Barnmorskan på ultraljudet verkar helknäpp. Oroa dig inte för detta![/

    Nej hon var troligen inte helknäpp utan informerade säkerligen bara utifrån vad som gäller på just det sjukhuset. Synd att man måste komma med påhopp så fort man hör talas om något som man inte kan något om.


    Var det du som var ultraljudsbarnmorskan eftersom du tar så illa upp? :P :D

    Det är ju faktiskt väldigt ovanligt att förstföderskor rekommenderas sätesförlossning. Och TS kommer helt säkert själv att få välja, även om man erbjuder sätesförlossning på hennes sjukhus. DET borde barnmorskan ha informerat om, eller hur!
  • cosinus

    Jag har fött min ena (nummer 3) i säte. Det var lätt bästa förlossningen då mjuk rumpa slår hårt huvud som första kroppsdel att pressa ut alla dagar i veckan :)

    I mitt landsting får man välja (om man uppfyller alla kriterier) och de ser gärna vaginala sätesförlossningar men tvingar ingen.

    Jag, som är rädd för snitt, hade berett mig på att behöva kriga för att få föda vaginalt men blev glatt överraskad när jag och läkaren var överens.

  • Litenfialotta

    Jag vet flera som fött i säte, även förstföderskor. Och allt har gått fint. Om jag läser rätt är detta dessutom minst ditt sjunde barn? Då är det väl vanligt att barnet vänder sig senare iom mer plats i livmodern. Och att även en sätesförlossning går smidigt, om du fött (minst) sex barn vaginalt tidigare.

  • Kabbleka
    viseversa skrev 2019-06-26 14:27:26 följande:

    Sa hon att du kanske får föda i säte? Vad är det för jävla bm? Jo man brukar absolut snittas planerat om barnet ligger i säte just för att en sätesförlossning klan bli komplicerad.

    Tycker du ska byta bm när hon säger såna sake roch skrämmer dig i onödan. JA man kan föda i säte men det rekomenderas inte. Speciellt inte om det är första barnet. Men itne med andra eller tredje heller för den delen. 


    Man kan visst föda i säte. På flera sjukhus i vår stad kan man det om man uppfyller kriterierna. tex lagom stort barn, bra bäckenmått på röntgen och att förlossningen startar av sig själv. 
  • AnnieMagda

    I mitt landsting erbjuder dom

    1. Vändningsförsök

    2. Mätning av bäckenet för att kunna avgöra om det är möjligt/lämpligt med sätesförlossning 3.EFTER dessa två steg, får den blivande mamman välja själv, om nu röntgen visar att det är lugnt.

    Apropå BM som snackar hit och dit. Jag var hos min BM för nån vecka sedan och pratade kring förlossning och sånt. Varpå jag undrade när ungefär, alltså i vilken vecka ska mitt planerade snitt genomföras.

    BM tittar och skakar på huvudet. Vadå snitt, du kan och ska ha vaginal förlossning.

    Jag ba, ööh nej. Jag hade gjort två snitt på grund av sätesbarn med ett vaginalt emellan på grund av ett vanligt barn. Oavsett ordningen, så är det sammanlagt två snitt, sa jag. Och då blir nästa alltid snitt.

    Nej nej, det är nya tider nu, sa BM. Det blir vaginalt och sen avbryter man om livmodern verkar påverkas för mycket.

    Jag blev skitnervös, googlade massor på vägen hem. Kunde inte sova. Oroade mig massor.

    En vecka senare har jag läkartid och undrar hur ska det gå för min livmoder med ett vaginalt efter två snitt. Läkaren tittar konstigt på mig. Vad säger du, det är ALLTID snitt efter två snitt. Vi vågar inget annat!

    Jäkla BM, säger jag bara.

    Så hoppas det blir bra för dig TS och BM vet inte alltid allt. Alla är inte upp to date, och vissa framför sina egna önsketänkande, har jag nu insett med fjärde i magen och många BM som passerat min väg.

Svar på tråden Rumpan före