• justonesecond12345

    Frågor till er som kan lagen

    Hej!

    Jag behöver lite info från juridikkunniga. Det finns en person som gör lite shady saker som jag är osäker på är helt lagliga. Hur ser svensk lag på nedanstående, och vad kan påföljd bli om det uppdagas?;

    1. Personens mamma är medborgare i annat land och uppbär pension (heter kanske äldreförsörjninggstöd då hon aldrig jobbat i Sverige?). I hemlandet har hon även pension och efterlevandepension från maken som inte är anmält till Pensionsmyndigheten mig veterligen (samt äger en fastighet). Mamman är dement och pratar ej svenska så hon förstår inte ett skvatt. Hennes son sköter hennes ekonomi och har samtliga fullmakter. Han hämtar även ut hennes pension i hemlandet och hanterar pengarna. Sonen vet om svensk lag, pratar svenska och bor i Sverige också. Gör mamman eller sonen fel lagmässigt? Vem är ansvarig? Hur går man ev vidare och anmäler detta? Vilka bevis behövs?

    2. Sonen har hämtat hit en arbetslös kvinna från hemlandet att ta hand om modern och betalar henne några tusenlappar i månaden (svart, kontant). Hur ser lagen på detta? Vilka bevis behövs? Påföljd?

    3. Om en person tagit examen (lärarlegitimation) men inte skrivit C-uppsatsen själv (finns bevis på det) - är det något som i efterhand kan påverka personen om det uppdagas?

    Tacksam för seriösa svar då jag inte har så bra koll på lagar och regler kring ovanstående (försökte googla men hitta inget vettigt!)

  • Svar på tråden Frågor till er som kan lagen
  • Kjell2
    justonesecond12345 skrev 2019-06-26 20:45:32 följande:

    Hej!

    Jag behöver lite info från juridikkunniga. Det finns en person som gör lite shady saker som jag är osäker på är helt lagliga. Hur ser svensk lag på nedanstående, och vad kan påföljd bli om det uppdagas?;

    1. Personens mamma är medborgare i annat land och uppbär pension (heter kanske äldreförsörjninggstöd då hon aldrig jobbat i Sverige?). I hemlandet har hon även pension och efterlevandepension från maken som inte är anmält till Pensionsmyndigheten mig veterligen (samt äger en fastighet). Mamman är dement och pratar ej svenska så hon förstår inte ett skvatt. Hennes son sköter hennes ekonomi och har samtliga fullmakter. Han hämtar även ut hennes pension i hemlandet och hanterar pengarna. Sonen vet om svensk lag, pratar svenska och bor i Sverige också. Gör mamman eller sonen fel lagmässigt? Vem är ansvarig? Hur går man ev vidare och anmäler detta? Vilka bevis behövs?

    2. Sonen har hämtat hit en arbetslös kvinna från hemlandet att ta hand om modern och betalar henne några tusenlappar i månaden (svart, kontant). Hur ser lagen på detta? Vilka bevis behövs? Påföljd?

    3. Om en person tagit examen (lärarlegitimation) men inte skrivit C-uppsatsen själv (finns bevis på det) - är det något som i efterhand kan påverka personen om det uppdagas?

    Tacksam för seriösa svar då jag inte har så bra koll på lagar och regler kring ovanstående (försökte googla men hitta inget vettigt!)


    1) Ev bidragsfusk. Böter, fängelse och återbetalning. Kolla med försäkringskassan

    2) Svartjobb. Kan ge utvisning, skattepåslag, böter. Kolla med skatteverket

    3) kolla med högskoleverket
  • Liberté

    1) ganska standard med invandrare , samma sak att utlandet och komma tillbaka var 6e månad för att hämta pension. Svårt att de upptäcker om ingen skvallrar. Olagligt ja. För båda.

    2) inte lagligt. Skattebrott. Hög böter. Bråka aldrig med Skatteverket de kan förstöra ditt liv mer än något annat. Utvisning samt förlorade bidrag osv.

    3) personen kommer förlora sin legitimation. Sparkas samt få problem i framtiden om denna någonsin skulle göra en c uppsats

  • Tom Araya
    justonesecond12345 skrev 2019-06-26 20:45:32 följande:

    Hej!

    Jag behöver lite info från juridikkunniga. Det finns en person som gör lite shady saker som jag är osäker på är helt lagliga. Hur ser svensk lag på nedanstående, och vad kan påföljd bli om det uppdagas?;

    1. Personens mamma är medborgare i annat land och uppbär pension (heter kanske äldreförsörjninggstöd då hon aldrig jobbat i Sverige?). I hemlandet har hon även pension och efterlevandepension från maken som inte är anmält till Pensionsmyndigheten mig veterligen (samt äger en fastighet). Mamman är dement och pratar ej svenska så hon förstår inte ett skvatt. Hennes son sköter hennes ekonomi och har samtliga fullmakter. Han hämtar även ut hennes pension i hemlandet och hanterar pengarna. Sonen vet om svensk lag, pratar svenska och bor i Sverige också. Gör mamman eller sonen fel lagmässigt? Vem är ansvarig? Hur går man ev vidare och anmäler detta? Vilka bevis behövs?

    2. Sonen har hämtat hit en arbetslös kvinna från hemlandet att ta hand om modern och betalar henne några tusenlappar i månaden (svart, kontant). Hur ser lagen på detta? Vilka bevis behövs? Påföljd?

    3. Om en person tagit examen (lärarlegitimation) men inte skrivit C-uppsatsen själv (finns bevis på det) - är det något som i efterhand kan påverka personen om det uppdagas?

    Tacksam för seriösa svar då jag inte har så bra koll på lagar och regler kring ovanstående (försökte googla men hitta inget vettigt!)


    Svar på fråga 2:
    Kvinnan ifråga ska ju ha uppehållstillstånd för att få uppehålla sig här mer än tre månader och ett arbetstillstånd för att få arbeta.
  • justonesecond12345

    Tack för svar! Tänkte skicka frågorna till pensionsmyndugheten, skatteverket och högskoleverket men ville kolla om det ens är lönt att starta en process om det ändå inte är något värt. Vill inte skada någon men känns så fel i magen när man själv, och många andra, jobbar ihjäl sig för småslantar medan andra utnyttjar vårt fantastiska system och lever som kungafolk.

  • Liberté
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-06-27 08:06:00 följande:

    Varför ska du hålla på och lägga näsan i blöt?


    Varför inte?

    Varje parasit som plockas bort innebär lite mer pengar som kan ges till någon som faktiskt behöver.
  • Linda5

    Kanon om du anmäler.
    Läste någonstans att om alla betalade det dom skulle och ingen fuskade så skulle vi bara behöva ha en skatt på 5-6%

    Bra med folk som vågar stå upp för lag och rätt  {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Frågor till er som kan lagen