• Anonym (M)
    Thu 27 Jun 2019 23:06
    565 visningar
    5 svar
    5
    565

    Babyblues eller post partum?

    Jag håller med K ovanför. Härda inte ut. Om du har drabbats av en psykos och därefter fått förlossningsdepression konstaterat så mår både du och barnet bättre av att du tar antidepressiva. Jag vet inte hur det är med amning och ssri men jag lovar dig att om två år kommer du inte bry dig ett skvatt om huruvida du ammade din bebis eller ej. Ersättning är precis lika bra när mamman måste må bra psykiskt. Dessutom kan ju föräldrarna dela på nätterna my mer lättare och sömn är så viktigt när man inte mår bra psykiskt.

    Ta hand om dig själv i första hand, så får bebisen det bäst också.

    Jag hade en ganska lång dipp psykiskt efter första barnets födelse. För mig gick det över efter kanske två månader eller så. Det var ingen förlossningsdepression (jag har varit deprimerad tidigare så gick i terapi fortfarande och det var stor skillnad mellan depressionen och dippen efter att bebisen kom) men det var absolut så att jag ofta tänkte på hur jag skulle klara det nya och hur det skulle gå. Det är ju en enorm omställning att bli förälder första gången.

    Det går över, men är du redan på gränsen så är det väl mycket bättre att ta hjälp och slippa glida ner i depressionen. Tänk vad mycket härligare att få njuta av din bebis istället <3

  • Anonym (M)
    Tue 2 Jul 2019 18:06
    #5
    eightnine skrev 2019-07-01 21:51:40 följande:

    Tack för ditt svar och för att du delar med dig av dina erfarenheter! Kommer ringa min läkare imorgon så vi får en lösning på detta problemet. Har mått tillräckligt dåligt i mitt liv och mitt barn förtjänar en välmående mamma! <3


    Det låter som att du är på rätt väg:) Att man söker hjälp är det allra viktigaste steget, och ofta det svåraste. Fhpnv behöver du bara fortsätta med ssri (eller vad du tagit tidigare) och så mår du bättre snart! Sen är det ju helt normalt att man känner att allt är kaos efter en bebis föds, men har man lite mer historia som du (och jag) så är det onödigt att vänta in värre symtom liksom! Hoppas du mår jättebra snart!
Svar på tråden Babyblues eller post partum?