• Makanso

    Giftemål, skilsmässa och lån

    Hejsan, det ligger till som så att under flera års tid har min bättre hälft tjatat om att gifta sig, förra sommaren gick det igenom och vi blev man och hustru. Vi tog ett lån i mitt namn för att finansera hela tillställningen. Däremot så begärde hon ut skilsmässa i början utav detta år och jag står kvar med lånet som hon vägrar betala sin del utav (enligt henne var hon ovetande om lånet) finns det något sätt att lösa detta juridiskt? Jag älskar henne fortfarande men vill bara att hon tar ansvar för sin halva.

    Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-27 09:12
    Glömde nämna att jag nyligen fått reda på att jag har aggresiv cancer och kommer inte finnas kvar allt för länge. Jag vill inte att skulden går vidare till mina föräldrar bara för att hon inte kan kliva fram och göra "rätt" ifrån sig.

  • Svar på tråden Giftemål, skilsmässa och lån
  • Blomman1215

    I Sverige kan man inte ärva lån. Man kommer ta vad man kan ifrån dödsboet för att betala av lånet, finns det inga pengar dödsboet så behöver man inte betala det, dina föräldrar kommer inte behöva betala nått på ditt lån, så det behöver du inte oroa dig för.

  • Twinmom13

    Skulder kan man inte ärva. Den del som inte kan betalas av dödsboet skrivs av.

    Vad gäller lånet så lär detta vara med i bodelningen såvida det inte finns äktenskapsförord som säger annat.

  • sextiotalist
    Makanso skrev 2019-06-27 09:08:31 följande:

    Hejsan, det ligger till som så att under flera års tid har min bättre hälft tjatat om att gifta sig, förra sommaren gick det igenom och vi blev man och hustru. Vi tog ett lån i mitt namn för att finansera hela tillställningen. Däremot så begärde hon ut skilsmässa i början utav detta år och jag står kvar med lånet som hon vägrar betala sin del utav (enligt henne var hon ovetande om lånet) finns det något sätt att lösa detta juridiskt? Jag älskar henne fortfarande men vill bara att hon tar ansvar för sin halva.

    Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-27 09:12
    Glömde nämna att jag nyligen fått reda på att jag har aggresiv cancer och kommer inte finnas kvar allt för länge. Jag vill inte att skulden går vidare till mina föräldrar bara för att hon inte kan kliva fram och göra "rätt" ifrån sig.


    Tråkigt att höra om ditt cancerbesked.
    Lånet kommer räknas med som en minuspost i bodelningen efter skilsmässan. Dvs det blir mindre att dela på efteråt. Däremot så är skulden din, även efter skilsmässan.
    Dina släktingar kommer inte ärva skulden, man ärver inte skulder i det här landet (tack och lov)
Svar på tråden Giftemål, skilsmässa och lån