• ALM82

    Hur blir jag bättre på att städa? Tips tack!

    Hej!

    Ska jag vara ärlig så är jag dålig på att städa. Eller, jag är dålig på att underhålla, det vill säga småplock, avtorkning, disk o.s.v. 

    Jag lämnar dottern på 1 år hos dagmamman kl 9 och hämtar henne kl 18, därefter har vi två timmmar att umgås innan hon lägger sig kl 20, så jag antar att det spelar in också, jag vill ju spendera den lilla tid jag har med henne innan hon sover och prioriterar därför henne. 
    Min man hjälper till när han är hemma, han är ofta bortrest i jobbet, men städar kanske mer än mig ändå!

    Så jag undrar om ni har några tips för att lätt komma igång med vardagsstädningen och underhållet av städningen? Vad gör ni t.ex varje dag?

  • Svar på tråden Hur blir jag bättre på att städa? Tips tack!
  • Ms H

    Alltid lägga tillbaka det man använt på rätt plats direkt när man avslutar aktiviteten är nog det bästa sättet. För att kunna göra det behöver varje sak ha en rätt plats där den ska ligga.

  • Körsbärsdalen

    Jag hade nog plockat och fixat när dottern somnat faktiskt! Ofta blir det inte SÅ mycket om man också sköter det löpande - dricker en kopp kaffe - ställer muggen direkt i maskinen - lagar middag - plockar in skärbrädor och liknande direkt man är färdig med dem o.s.v. Så blir det mindre sen. Jag brukar även bestämma mig för VILKEN grej jag ska göra om dagen. T.ex., måndag kväll blir tvätt, tisdag kväll blir badrumsstäd, onsdag kväll blir det dammsugning o.s.v. Då lägger man inte ner SÅ mycket tid varje dag och får ändå möjlighet för lite egen återhämtning innan det är läggdags för en själv

  • ALM82
    Ms H skrev 2019-06-27 13:20:33 följande:

    Alltid lägga tillbaka det man använt på rätt plats direkt när man avslutar aktiviteten är nog det bästa sättet. För att kunna göra det behöver varje sak ha en rätt plats där den ska ligga.


    Ja, detta är jag riktigt dålig på. Det är väl kanske en vana man måste tvinga sig själva att bli bra på!
  • ALM82
    Körsbärsdalen skrev 2019-06-27 13:21:07 följande:

    Jag hade nog plockat och fixat när dottern somnat faktiskt! Ofta blir det inte SÅ mycket om man också sköter det löpande - dricker en kopp kaffe - ställer muggen direkt i maskinen - lagar middag - plockar in skärbrädor och liknande direkt man är färdig med dem o.s.v. Så blir det mindre sen. Jag brukar även bestämma mig för VILKEN grej jag ska göra om dagen. T.ex., måndag kväll blir tvätt, tisdag kväll blir badrumsstäd, onsdag kväll blir det dammsugning o.s.v. Då lägger man inte ner SÅ mycket tid varje dag och får ändå möjlighet för lite egen återhämtning innan det är läggdags för en själv


    Tack!

    Ja, ska nog försöka det med att städa ett "rum" per dag. Har sett det när man söker på t.ex Pinterest. Att vissa saker gör man varje dag + ett av rummen :)
    Lite svårt tycker jag att få det till en vanesak, men egentligen är det ju bara att följa ett schema!
  • Ms H
    ALM82 skrev 2019-06-27 13:36:53 följande:

    Ja, detta är jag riktigt dålig på. Det är väl kanske en vana man måste tvinga sig själva att bli bra på!


    Testa att använda dig av regeln ?lämna aldrig ett rum tomhänt?, dvs när du ska lämna tex vardagsrummet för att gå till köket, se dig omkring för att hitta en (eller flera) sak(er) som inte ska vara i vardagsrummet.
  • Lönnsirap

    Lär känna vilken typ av städning du gillar,!

    Lite varje dag, eller storstädning.

    Att gå efter en lista eller "gå på känn"

    Själv brukar jag:

    lyssna på podd

    1) sätta på tvätt och diskmaskin!

    2) plocka på ett ställe. Med eller motsols i rummet

    3) eller plocka en kategori.

    4) fixa lite med vardagsomsorg, dvs plocka iordning inför morgondagen/senare.

    5) hantera sopor och återvinning!

    En annan dag gör jag:

    1) toaletter

    2) dammsuger huset/halva huset och börjar alltid i hall eller kök.

    3) plockar minimum eftersom syftet är rengöring.

    Här brukar krukväxter också "upptäckas" och skötas....

    4) torkar ytor och fixar.

    Ytterligare mer sällan putsas det fönster, töms golvbrunnar och organiseras om.

    Jag är impulsiv och börjar ofta med det som inte är mest nödvändigt, men jag tycker det ökar lusten att städa, plocka och hantera tvätt....

    Varje dag plockar jag "snyggt" i köket i samband med frukost, eller innan barnet vaknar. Vet att andra gillar att vakna till renhet, men jag uppskattar att slöa på kvällen och plocka vid frukosten.

    Tar även hand om enstaka tvätt på morgonen!

  • FuckGoggleAskMe
    ALM82 skrev 2019-06-27 13:11:50 följande:
    Hej! Ska jag vara ärlig så är jag dålig på att städa. Eller, jag är dålig på att underhålla, det vill säga småplock, avtorkning, disk o.s.v.  Jag lämnar dottern på 1 år hos dagmamman kl 9 och hämtar henne kl 18, därefter har vi två timmmar att umgås innan hon lägger sig kl 20, så jag antar att det spelar in också, jag vill ju spendera den lilla tid jag har med henne innan hon sover och prioriterar därför henne.  Min man hjälper till när han är hemma, han är ofta bortrest i jobbet, men städar kanske mer än mig ändå! Så jag undrar om ni har några tips för att lätt komma igång med vardagsstädningen och underhållet av städningen? Vad gör ni t.ex varje dag?

    Vill bara säga att du redan fått väldigt bra tips. Fixa saker när barnet lagt sig eller tidigt på morgonen om det funkar. Prioritera absolut att leka med dottern när du kommer hem! På helgerna hinner du ju lite mer och barnet kan vara med dig och ?hjälpa till? när du sorterar tvätt och gör annat. På vardagar, prioritera att överleva, dvs fixa det nödvändigaste när dottern sover. Plötsligt är hon 10 år och du har ångest av att du städat bort hennes småbarnsår. Om du följer råden ovan och dessutom gör en insats kl 20 till 20:3o, blir det perfekt. Jag vek 10 tvättade plagg, medan min 1åring förstörde typ 3 av dessa. Men till sist vann jag och vi var färdiga, och han hade haft kul. Han sprutade också vilt vatten på växter medan jag tex vattnade blommor och dammade.
  • ALM82

    Tack allihopa för bra tips och svar!

    Ja; självklart ska jag fortsätta prioritera dottern, även om vi kan göra vissa saker tillsammans. 
    Det är bara det att få in en rutin med det. Men det var bra tips att lägga en halvtimme på städ/röj varje dag, då borde det hållas någorlunda rent :)

    Tack, Lönnsirap, för utförligt svar med många tips!

  • 100wfs

    Har också varit dålig på att städa hela mitt liv. För några år sen gjorde jag mig av med hälften av allt jag äger. Sen dess är det typ alltid rent och i alla fall extremt lättstädat. 

Svar på tråden Hur blir jag bättre på att städa? Tips tack!