• LinaLinnea

    Stort huvudmått på tillväxt-UL?

    Var på tillväxt-UL igår i vecka 34+3. Inga avvikelser eller anmärkningar enligt barnmorskan och bebisen är beräknad att väga 3,5 kg vid födsel. Helt normalt alltså. Dock så såg jag i efterhand att BPD-måttet (alltså huvudets diameter) på bebisen verkar vara mycket större än vad det borde för veckan. BPD låg på 90,6 mm vilket det brukar göra runt vecka 37 enligt olika ?charts? på nätet. Alla andra mått ligger spot on för veckan. Nu är jag sjukt orolig att bebisen har vattenskalle eller någon annan avvikelse :( De sa inget om någon vätska i huvudet/hjärnan på varken rutin-ul eller tillväxt-ul.

    Någon annan som också fått stora BPD-mått?

  • Svar på tråden Stort huvudmått på tillväxt-UL?
  • Fenugreek

    Min tredje bebis hade ett huvudmått två veckor större än för veckan,i v 32+6. Mina barn har stora skallar. Inga problem med honom.

    Jag antar att bm eller dr hade sagt om ngt var fel.

  • LinaLinnea
    Fenugreek skrev 2019-06-27 17:27:52 följande:

    Min tredje bebis hade ett huvudmått två veckor större än för veckan,i v 32+6. Mina barn har stora skallar. Inga problem med honom.

    Jag antar att bm eller dr hade sagt om ngt var fel.


    Tack för att du delar med dig. Då kanske det ändå är normalt att det diffar. Antar också att BM sagt något och inte skrivit ?Inga avvikelser? på ultraljudspappret om det var något fel. Man tycker ju att man borde vara lutrad nu med tredje barnet på väg men all oro verkar bara bli värre!
  • Babymama
    LinaLinnea skrev 2019-06-27 18:29:10 följande:

    Tack för att du delar med dig. Då kanske det ändå är normalt att det diffar. Antar också att BM sagt något och inte skrivit ?Inga avvikelser? på ultraljudspappret om det var något fel. Man tycker ju att man borde vara lutrad nu med tredje barnet på väg men all oro verkar bara bli värre!


    Jag har också tre barn och deras mått har diffat ganska mycket på UL. Man säger väl generellt sett att måtten efter RUL beror på bebisens gener, och vissa bebisar har stora huvuden. Min son hade väldigt långa ben på ett TUL och både han och min äldsta dotter har mer ben än torso. Jag själv har ett stort huvud, medan maken ett litet. Så jag tror absolut inte du ska oroa dig, men förstår att du gör det ändå. Så är det ju att vara gravid :)
  • Jag är bara jag

    Mitt första barn låg på +34% på TUL grundat nästan enbart på huvudomfånget för det är det + lårbenen de går efter. Låg på +18 när han föddes. Hade stort huvud då och stort huvud än, men fullt normal unge. Glad Skillnaden märks mest i jämförelse med lillebrorsan som har normalstort huvud- han har kunnat ha storebrors mössor mycket längre än han själv kunde.

Svar på tråden Stort huvudmått på tillväxt-UL?