• Thu 27 Jun 2019 16:44
    469 visningar
    4 svar
    4
    469

    Braca1 eller braca2 genen

    Hej! Jag fick reda på för ca 3 år sen att jag har en ärftlig cancergen. Just för bröstcancer och äggstockscancer. Är det någon här mer som har det som vill ha lite samtal om upplevelser och känslor kring det?

    :)

  • Svar på tråden Braca1 eller braca2 genen
  • Thu 27 Jun 2019 17:53
    #1

    Jag utreddes för det för några år sen, men det hade hoppat över mig.

    3 av 3 fastrar har den dock och dessvärre drabbades dom alla också av bröstcancer. Två klarade sig igenom detta och varit fri från cancer i flera år nu. Ena spred det sig på och hon klarade sig tyvärr inte.

    Däremot har jag haft cellförändringar på livmodertappen och fått koniserats flera gånger. Om det blir förändringar igen kommer dom starta upp ny utredning.

  • Thu 27 Jun 2019 18:17
    #2
    Twinmom13 skrev 2019-06-27 17:53:07 följande:

    Jag utreddes för det för några år sen, men det hade hoppat över mig.

    3 av 3 fastrar har den dock och dessvärre drabbades dom alla också av bröstcancer. Två klarade sig igenom detta och varit fri från cancer i flera år nu. Ena spred det sig på och hon klarade sig tyvärr inte.

    Däremot har jag haft cellförändringar på livmodertappen och fått koniserats flera gånger. Om det blir förändringar igen kommer dom starta upp ny utredning.


    Fyfan rent ut sagt! Jag är helt hundra på att jag kommer drabbas... Hatar det men är ändå tacksam för att de kommer upptäcka det i tid. Hoppas du slipper mer cellförändringar! <3
  • Thu 27 Jun 2019 23:47
    #3

    [quote=79719746][quote-nick]Sofiiakarin skrev 2019-06-27 18:17:16 följande:[/quote-nick]Fyfan rent ut sagt! Jag är helt hundra på att jag kommer drabbas... Hatar det men är ändå tacksam för att de kommer upptäcka det i tid. Hoppas du slipper mer cellförändringar! <3[/

    Nu har jag inte själv någon känd ärftlig cancergen men jag jobbar med personer med vissa ärftliga sjukdomar. Det låter på ditt svar som om du bär på en stor rädsla att drabbad av de ärftliga cancersjukdomarna och det är ju förstås inte konstigt. Du behöver diskutera med din läkare hur din hälsa ska övervakas. Det finns särskilda screeninprogram för att upptäcka cancern i tid om man inte vill ta bort bröst och äggstockar i förebyggande syfte. Hoppas du redan fått information om de olika alternativen. Har du inte det ska du kontakta läkare. Många kvinnor med BRCA 1 och 2 tar bort båda brösten i unga år och äggstockarna lite senare (när barnafödandet är klart).

  • Fri 28 Jun 2019 07:21
    #4
    Fialotta75 skrev 2019-06-27 23:47:59 följande:

    [quote=79719746][quote-nick]Sofiiakarin skrev 2019-06-27 18:17:16 följande:[/quote-nick]Fyfan rent ut sagt! Jag är helt hundra på att jag kommer drabbas... Hatar det men är ändå tacksam för att de kommer upptäcka det i tid. Hoppas du slipper mer cellförändringar! <3[/

    Nu har jag inte själv någon känd ärftlig cancergen men jag jobbar med personer med vissa ärftliga sjukdomar. Det låter på ditt svar som om du bär på en stor rädsla att drabbad av de ärftliga cancersjukdomarna och det är ju förstås inte konstigt. Du behöver diskutera med din läkare hur din hälsa ska övervakas. Det finns särskilda screeninprogram för att upptäcka cancern i tid om man inte vill ta bort bröst och äggstockar i förebyggande syfte. Hoppas du redan fått information om de olika alternativen. Har du inte det ska du kontakta läkare. Många kvinnor med BRCA 1 och 2 tar bort båda brösten i unga år och äggstockarna lite senare (när barnafödandet är klart).


    Jo men de har stenkoll på mig. Jag går på mammografi + ultraljud 1 gång på år. Och samt gör de en MR på mig varje år också. Äggstockarna kommer kollas efter jag fyllt 30 år! Så jag känner mig trygg i det. Men det är också sjukt jobbigt att vara 29 år och gå på alla dessa kontroller. Ångesten byggs ju upp inför kontrollerna. Nu har jag iförrgår och kollade. De hittade inget alls. O jag firar sommaren nu för de goda resultaten. Känner bara att jag hade velat prata med någon eller några andra som delar denna erfarenhet med mig med alla kontroller och hur de hanterar det.

    Tack för du svarade ändp! :) vet att man kan operera bort. Men vill inte göra det än. Har en son på 3 år och vill gärna ha syskon. Sen kan jag fundera på operation.
Svar på tråden Braca1 eller braca2 genen