• Thu 27 Jun 2019 17:35
    267 visningar
    7 svar
    7
    267

    Stort eller litet företag?

    Hej.

    Jag skulle verkligen behöva lite tips/erfarenhet på om jag ska ta en anställning som projektledare på ett mindre eller större företag.

    Fick för en tid sedan frågan av mina nuvarande chefer att kliva upp från golvet in till kontoret för att projektleda. Företaget idag har 25 anställda och är idag mina kollegor för att efter semestern bli kollegor som jag skall styra och leda.

    Är bekväm med situationen men kommer nog inte tas emot väll av alla. Samtidigt kommer en av chefernas söner kliva upp i en liknande roll som mig. Känns som at utvecklingsmöjligheterna är begränsande.

    Jag har även fått frågan av ett bolag som skall starta upp ett nytt kontor i Göteborgs området om jag vill kliva in som projektledare där. Lön, förmåner är inget problem men utvecklingsmöjligheterna är betydligt bättre än där jag är idag känns det som.

    Så fråga är hur ska man resonera? Det lilla familjära som man kan utan och innan med sämre utvecklingsmöjligheter eller det stora nya med utvecklingsmöjligheter och chansen att bygga upp varumärket i GÖTEBORG?

  • Svar på tråden Stort eller litet företag?
  • Fri 28 Jun 2019 08:59
    #1

    Jag skulle säga att det beror på hur du är som person. Jag har märkt att i stora bolag om man inte är en sån som skriker högst om allt man kan och gör, så blir man en i mängden som ingen märker och därmed blir ingen karriär där. För såna personer är mycket bättre med mindre företag. I ditt fall (om du är ganska ung och inte vet hur du är än), skulle jag stanna kvar på samma företag just nu och få in ett par år erfarenhet i rollen för att sedan byta till nåt bättere när man redan vet hur man vill ha det.

  • Fri 28 Jun 2019 10:55
    #2

    Tack för svar.

    Problemet som jag känner om man är kvar är att företaget aldrig har haft denna tjänsten innan och att kunskapen om hur och vad som skall göras är bristande. Frågor som lön, kontorsplats, arbetsuppgifter är något som kommer att lösas ?på vägen? och känslan är att det kommer at dra ut på tiden innan man får sitta 100% med projektering.

    Fördelen med det ?nya? stora bolaget är att allt är klart. Finns inte så många frågetecken. Möjligheterna att utvecklas är stora och uppmuntras.

    Sen att få vara med att bygga upp deras nya kontor lockar väldigt mycket.

  • Fri 28 Jun 2019 11:14
    #3

    Jag hade definitivt satsat på det större företaget i det läget.

  • Fri 28 Jun 2019 11:23
    #4
    Ka11e86 skrev 2019-06-28 10:55:00 följande:

    Tack för svar.

    Problemet som jag känner om man är kvar är att företaget aldrig har haft denna tjänsten innan och att kunskapen om hur och vad som skall göras är bristande. Frågor som lön, kontorsplats, arbetsuppgifter är något som kommer att lösas ?på vägen? och känslan är att det kommer at dra ut på tiden innan man får sitta 100% med projektering.

    Fördelen med det ?nya? stora bolaget är att allt är klart. Finns inte så många frågetecken. Möjligheterna att utvecklas är stora och uppmuntras.

    Sen att få vara med att bygga upp deras nya kontor lockar väldigt mycket.


    På det nya stora bolaget - hur mycket hjälp ska du kunna få? Min första tanke när jag läser att man får bygga upp deras nya kontor är att man är lämnad i stort sett själv för att lösa alla problem utifrån sin bästa förmåga. Men det kanske inte alls är så. Finns det möjlighet att verkligen lära sig på det stora företaget - visst, kan man börja där direkt. Jag skulle säga helt generellt - det är aldrig fel att prova nåt nytt, även "onödig" erfarenhet av nåt är positiv erfarenhet, då man lärt sig nåt nytt även om man eventuellt insett att det var en fel satsning
  • Fri 28 Jun 2019 16:53
    #5

    Jag kommer få en massa hjälp på det nya iform av en lång upplärlingsperoid för att lära mig deras sätt att arbeta så den biten känner jag mig inte alls orolig för. Känns mer motiverande då jag har ett driv att utvecklas i mitt arbetsliv.

    Det har idag blivit glasklart vilket alternativ det kommer att bli efter samtal med båda parterna. Det blir det nya. Bättre förutsättningar, lön,förmåner och framför väldigt mer inspirerande.

    Jag tackar för era tankar och idéer.

  • Fri 28 Jun 2019 17:09
    #6

    Nu verkar du redan ha bestämt dig, men generellt ska man aldrig acceptera en ny roll med ökat ansvar utan att ha löneförhandlat. Att "det ska lösa sig på vägen" kan bita dig hårt i efterhand.

  • Fri 28 Jun 2019 17:38
    #7

    Det är ju därför jag väljer det nya där det är klart vad som förväntas och inte det gamla där ?det löser sig på vägen?

Svar på tråden Stort eller litet företag?