• Thu 27 Jun 2019 20:36
    3792 visningar
    23 svar
    -1
    23
    3792

    Min son hade sönder kompisens TV!

    Min son råkade av ren olyckshändelse snubbla till på ett par hörlurar i kompisens rum varpå dessa studsar in i en TV som det blir en liten spricka i längst upp. Jag får höra om detta av min son och hör av mig till kompisens mamma via sms! Hon bekräftar händelsen och jag säger att vi givetvis vill försöka lösa detta! Jag ber henne kontakta sitt försäkringsbolag då jag hört att det ska gå på hemförsäkring och erbjuder mig självklart att stå för självrisken!

    Hon återkommer och säger att hennes försäkring inte täcker detta utan att jag ska kontakta mitt försäkringsbolag! Jag gör detta och får svaret att det är konstigt att hennes hemförsäkring inte skulle skydda henne vid en olyckshändelse i hennes hem och får svaret att om det varit det omvända hade vi blivit ersatta skadan mot en självrisk! Jag ombeds att utesluta att mamman verkligen inte har detta skydd i sin försäkring vilket hon säger att hon redan kollat att hon inte har. Hon vill att vi gör en anmälan genom vår ansvarsförsäkring. Mitt försäkringsbolag menar att det är konstigt då händelsen var en ren olycka och att det är vid händelser som oaktsamhet och om man uppsåtligt haft sönder ngt man kan åberopa detta. Jag är osäker på om det kan bli ersättning på detta sätt och jag behöver många uppgifter kring förloppet och uppgifter kring mamman och TV:n med kvitto och grejor...har bett om detta men ännu inte hört något...all information jag behöver har ju mamman....????

    Jag vill bara veta....hur hade du gjort i min situation?! Någon som är kunnig kring såna här ärenden? Varit med om liknande situation?

    (Tv ska vara ny och dyr dessutom...????).

    Tacksam för snabba svar! ????????

  • Svar på tråden Min son hade sönder kompisens TV!
  • Anonym (Sara)
    Thu 27 Jun 2019 20:47
    #1

    Du meddelar henne att du inget kan göra förrän du får all info och alla uppgifter och att du väntar tills hon svarar dig. Och så låter du ärendet vila fram tills dess hon återkommer med svar på dina frågor.

  • Thu 27 Jun 2019 20:50
    #2
    Anonym (Sara) skrev 2019-06-27 20:47:44 följande:

    Du meddelar henne att du inget kan göra förrän du får all info och alla uppgifter och att du väntar tills hon svarar dig. Och så låter du ärendet vila fram tills dess hon återkommer med svar på dina frågor.


    Precis detta.
  • Anonym (N)
    Thu 27 Jun 2019 20:55
    #3

    Går inte detta under drulle? Och hon kanske inte har en sådan?

  • Anonym (jur)
    Thu 27 Jun 2019 21:04
    #4
    Anonym (N) skrev 2019-06-27 20:55:10 följande:

    Går inte detta under drulle? Och hon kanske inte har en sådan?


    Allrisk heter det i försäkringsvillkoren och drulleförsäkring allmänt tal
  • Anonym (jur)
    Thu 27 Jun 2019 21:05
    #5

    TS försök att ha trepartssamtal med dig, kompisen och ditt försäkringsbolag så reder Ni nog ut detta ganska smidigt.

  • Thu 27 Jun 2019 21:15
    #6
    Anonym (N) skrev 2019-06-27 20:55:10 följande:

    Går inte detta under drulle? Och hon kanske inte har en sådan?


    Hon säger att hon inte har det men mitt försäkringsbolag säger att detta är märkligt då det ingår en ?allriskförsäkring? i hemförsäkringen hos så gott som alla hemförsäkringar! Och oavsett så ska hon anmäla skadan. Fick veta att om vi lånat hennes tv och den skadats i vårt hem är det vi som ska anmäla skadan! Det är alltså platsbundet! När det är en olycka! Jag har funderat...vad skulle hon gjort om det var hennes son som orsakade skadan...? Eller hon själv....?

    Låt säga att det inte går igenom via vår ansvarsförsäkring...?! Vad sjutton gör jag då? Köper henne en sprillans ny tv?! (Typ 10 000)
  • Anonym (Din drulle­)
    Thu 27 Jun 2019 21:15
    #7

    Det ör väl för sådana här händelser man har en drulleförsäkring. Det är ju din don som har orsakat skadan därför ska den gå på din drulleförsäkring och har du inte det så ska ju du betala. Hennes drulleförsäkring gäller ju för hennes familj. Så se snabbt till att ni löser det åt vännens familj på ett eller annat sätt för det är ju din son som orsakat skadan hos dem.

  • Anonym (N)
    Thu 27 Jun 2019 21:24
    #8
    Nofuzz skrev 2019-06-27 21:15:06 följande:

    Hon säger att hon inte har det men mitt försäkringsbolag säger att detta är märkligt då det ingår en ?allriskförsäkring? i hemförsäkringen hos så gott som alla hemförsäkringar! Och oavsett så ska hon anmäla skadan. Fick veta att om vi lånat hennes tv och den skadats i vårt hem är det vi som ska anmäla skadan! Det är alltså platsbundet! När det är en olycka! Jag har funderat...vad skulle hon gjort om det var hennes son som orsakade skadan...? Eller hon själv....?

    Låt säga att det inte går igenom via vår ansvarsförsäkring...?! Vad sjutton gör jag då? Köper henne en sprillans ny tv?! (Typ 10 000)


    Vi har ingen drulle. Hemförsäkring via facket.
  • Anonym (Din drulle­)
    Thu 27 Jun 2019 21:32
    #9
    Anonym (N) skrev 2019-06-27 21:24:42 följande:

    Vi har ingen drulle. Hemförsäkring via facket.


    Men har inte fackets hemförsäkring allrisk/drulle i sin hemförsäkring? Om de inte har så är det ju bara för er att ersätta skadan. Det är ju upp till dig att se till att du ör försäkrad är du inte det så ör det bara att betala. Och kan vara bra att lägga till allrisk om det inte inte ingår i grundförsäkringen det ör jag helt säker att du kan glra. Ett tips är att alltid ha koll på sina försäkringar och lite då och då kontakta försäkringsbolaget och gå igenom hur man är försäkrad så att man inte råkar ut för sådana hör saker.
  • Thu 27 Jun 2019 23:20
    #10
    Anonym (N) skrev 2019-06-27 21:24:42 följande:
    Vi har ingen drulle. Hemförsäkring via facket.
    JAG har ju självklart en "drulleförsäkring" (har barn som springer och leker inomhus, samt deras vänner, jag har även gäster hemma då och då och en olycka är lätt framme) men enligt mitt försäkringsbolag är det hon som ska anmäla skadan/olyckan då det skett i hennes hem! Men hon kan inte detta påstår hon eftersom hon inte har drulle!? Och jag kan inte anmäla då olyckan inte skett i vårt hem och inte gäller vår tv säger mitt försäkringsbolag....?! 
Svar på tråden Min son hade sönder kompisens TV!