• Kandelaber

    Kan vi prata SVAMP!

    Hej!

    Behöver bolla svampfrågan med fler!

    1. Nån som haft klåda som inte var svamp? Kan man ha nåt annat? Vad hjälpte? Lactal Balans?

    2. Om det var svamp - vilken behandling har funkat? Receptskrivna tabletter jag vet funkar får man ju inte ta :(

    - Klassikerna Babyolja, luftning mm hjälper icke just nu, kroppen orkar inte återhämta sig och läka slemhinnorna (äter nu membrasin)?

    - Pevaryl? (Törs ej ta igen, förstörde slemhinnorna i flera månader den gången jag testade det)

    - Canesten? Den med bara tablett är slutsåld!?

    - Probiotiska medel t.ex RFSL:s vagitorier som ska vara skonsamma (dock behandling 4v!)?

    - Multigyn Vaginalgel som ska föras in 5dagar och påverka tillväxt av mjölksyrabakterier samt förebygga o behandla svamp samt lindra rodnad o klåda?

    Börjar bli galen av detta och läste om det MYCKET ovanliga tillståndet att det kan vandra upp och ge infektion i livmodern så blev rädd att gå med detta för länge. Ska kontakta vården igen om det inte löser sig men de kan ju inte göra så mkt förutom att tipsa om Pevaryl o canesten typ!

  • Svar på tråden Kan vi prata SVAMP!
  • Kandelaber

    Även börjat med Vagisan för o se om det kan stärka slemhinnorna att läka men har ej märkt nån skillnad än, den hettar lite när man sätter på den men sen känns inget särskilt av..

  • Hawk

    Har haft svamp någon gång för länge sen och inte i samband med graviditet. Tog nån sån salva från apoteket typ Pevaryl och det var ta mig fan det värsta jag har gjort. Den skiten rör jag aldrig igen. Jag använde ist olivolja vilket jag tyckte hjälpte och är enkelt samt utan risk att använda. Jag kör olivolja så fort jag känner lite klåda/torrhet/irritation vilket alltid hjälper och har aldrig haft svamp igen. Om det beror på oljan låter jag vara osagt men om inte annat bör det lindra besvären något.

    Kvarstår dina problem är det kanske läge att se om någon läkare kan hjälpa dig.

  • Anonym (Sara)

    Fick svamp nu när jag är gravid. Canesten är det som gäller, du ska inte använda införingshylsan dock! Bara stoppa in tabletten med fingret. Är den slutsåld överallt?

  • Anonym

    Jag har haft klåda efter en antibiotikakur, behandlade med receptfria vagitorier men kommer inte ihåg vad de hette.

  • Kandelaber
    Anonym (Sara) skrev 2019-06-28 13:49:00 följande:

    Fick svamp nu när jag är gravid. Canesten är det som gäller, du ska inte använda införingshylsan dock! Bara stoppa in tabletten med fingret. Är den slutsåld överallt?


    Har ju läst att man måste göra hela behandlingar av det man tar så svampen verkligen dör. Det är nog engångatabletten från Canesten som är slutsåld på typ alla apotek (slut hos leverantör tror jag).

    Den produkten som har både tablett och kräm i samma förpackning, måste man göra en kombinationsbehandling då eller kan man ta bara tablett/kapsel (inbillar mig att krämen är mer aggressiv på redan urkassa gravidslemhinnor)...?
  • Anonym (Diflucan)

    Inget förutom Diflucan/Flukonazol hjälper mig. Vagitorer och krämer förvärrar bara och irriterar slemhinnorna.

  • Anonym (Sara)
    Kandelaber skrev 2019-06-28 15:27:31 följande:

    Har ju läst att man måste göra hela behandlingar av det man tar så svampen verkligen dör. Det är nog engångatabletten från Canesten som är slutsåld på typ alla apotek (slut hos leverantör tror jag).

    Den produkten som har både tablett och kräm i samma förpackning, måste man göra en kombinationsbehandling då eller kan man ta bara tablett/kapsel (inbillar mig att krämen är mer aggressiv på redan urkassa gravidslemhinnor)...?


    Nä, krämen behöver du inte använda. Tabletten är densamma som de du köper utan krämen. Dryga är att du får betala för krämen helt enkelt. Så ta tabletten, sen kan du ju spara krämen ifall du skulle få känningar av svamp igen och då kanske du klarar dig på att smörja bara :)
  • Anonym (Anonym idag)

    Det enda som hjälpte mig då var socker-fri diet. De vanliga svamp-medlen gjorde inte mycket nytta alls. 

  • Anonym (Svampen)

    Jag har haft miljoner svampinfektioner och vad som hjälpt mig är att lufta lufta lufta, smörja med ekologisk kokosolja (är faktiskt svampdödande pga en syra (kaprylsyra) i kokosoljan, funkar så bra) och ta diflucan i tablettform.

  • Anonym (Hmm)

    Lichen sclerosus är en hudåkomma i underlivet som ofta misstas för svampinfektion. Behandlingen är stark kortisonkräm. Be om remiss till gynekolog om du har besvär som inte går över på svampbehandling eller återkommer väldigt tätt.

  • Anonym (äh)

    Jag hade återkommande svampinfektioner i hårbotten, tånaglarna och musen under många år, sedan började jag äta zink (ren - ej multitablett) regelbundet och då försvann allt inom några veckor. Det var nu tre år sedan och jag har aldrig haft en svampinfektion sedan dess. Tar en tablett 1-2ggr/v före läggdags. Man får fina, hårda och vita nagla på köpet också + de skyddar mot stressrelaterade sjukdomar mm.

  • Anonym (:()

    Jag fick ordinerat att smörja tunt med cortimyk tunt morgon och kväll. Innehåller både svampdödande och mild kortison som lindrar klåda. Kan vara värt att testa!

    Fick också höra att de är sjukt att de låter canesten och liknande säljas eftersom det är så hemskt för slemhinnorna.

Svar på tråden Kan vi prata SVAMP!