• Fri 28 Jun 2019 17:16
    781 visningar
    4 svar
    4
    781

    Är min livmodertapp påverkad?

    Jag är gravid i v 21+1.

    Jag har senaste veckorna haft ganska mycket sammandragningar, och även en del onda därav har de kontrollerat min livmodertapp. 
    Första kontrollen var i v 15, då var den 45 mm
    i vecka 20 var den 35 mm 
    och nu i vecka 22 är den 27 mm. 

    Jag blev sjukskriven för en vecka sedan och mina sammandragningar har minskat efter detta. Enl barnmorskan som gjorde mitt ultraljud ska jag inte vara orolig, att min livmodertapp är normal. Men att jag borde fortsätta kontrollera 
    Att man först räknar den som kort vid 10 mm, när jag googlar hittar jag dock gränsen 25 mm överallt (bla läkartidigningen)

    Tycker det känns lite jobbigt att den blir kortare och kortare för varje gång. 
    Ngn som varit i en liknade sits? Vad har dom sagt till er? Hur har det gått, har ni fött för tidigt? 

    Har en läkartid inplanerad om en månad, är det för lång tid att vänta med ett nytt ultraljud? 

  • Svar på tråden Är min livmodertapp påverkad?
  • Anonym (Johan­na)
    Fri 28 Jun 2019 17:45
    #1

    var höggravid m 3an i höstas-18 och Jag hade mycket sammandragningar. var inne på kontroll ca 3 mån innan bf, då var tappen 3 cm och öppen 1,5 cm. Läkaren sa då att det inte var någon hotad förtidsbörd och att gränsen går vid 2,5. Jag behövde inte gå på regelbundna kontroller utan jag skulle söka igen om det ökade, jag fick ont el blödningar. Födde en pigg bebis i v 38. Tycker du ska försöka att inte oroa dig utan gå på kontroll regelbundet och ta det där ifrån. Ansträng dig inte i onödan och Vila så mkt du kan och sök direkt om du märker att något känns annorlunda. För mig började Slemproppen släppa bitar var och varannan dag från ca v 22-23, Sen släppte den rejält en v innan han föddes.

  • Fri 28 Jun 2019 20:31
    #2

    Jag blev inlagd i Uppsala i v.23+2 pga risk för hotande förtidsbörd. Fick en stor blödning och tappen var då 2.5cm.

    Jag har hjärtformad livmoder och de onda sammandragningarna som jag hade påverkade min tapp negativt. Jag är även bärare av GBS så läkarna misstänker att formen på livmodern och sammandragningarna pga infektionen bidrog till att tappen minskades.

    Jag födde en pojke 8 dagar efter jag blev inlagd med akut k.snitt då jag öppnat mig.

    Det här är vad som hände mig men det behöver inte hända dig. Precis som föregående skrivare skriver så finns det oerhört många fall som går bra och där kvinnor föder i fullgången vecka.

    Har du fått lämna urinodling ifall du har någon infektion? Dom kan ta vaginala prover också.

    Tycker du ska vända dig till sjukvården igen för att kolla så tappen inte är ännu mer påverkad. Jag hade inte väntat en månad utan snarare en vecka typ.

  • Fri 28 Jun 2019 23:08
    #3

    Har haft cervixpåverkan vid mina tidigare graviditeter, då 6 och 9 mm och barnen kom  flera månader efter det.

  • Fri 28 Jun 2019 23:09
    #4

    Gränsen går vid 25 mm precis som du läst.

Svar på tråden Är min livmodertapp påverkad?