• Tjusigakerstin

    Fråga till er med barn med asberger!

    Hej! Jag har en son på snart 4 år som antagligen har någon diagnos. Har alltid tänkt ?bara? adhd men familjepedagogen skickade remiss till bup pga hon även funderade över asperger. Så nu till min fråga, hur märktes det på era barn att de hade asberger under småbarnsåren? Det som pekar åt det hållet för oss är att han är otroligt impulsiv, tänker inte på konsekvenserna av det han gör. Extremt orolig och mammig och har varit sen han föddes. Fruktansvärt missnöjd hela tiden. Har hela livet gråtit när han vaknar istället för att vakna glad som hans syskon. Får utbrott som kan vara i upp till en timme, inget kan lugna honom. Allt måste vara på hans villkor, idéerna måste komma från honom även om man precis föreslagit samma sak någon minut innan. Begränsad i maten och får panik om maten på hans tallrik blandar sig. Det som talat emot är att han har ett ganska bra socialt samspel, har ögonkontakt, leker med andra barn(även om det ofta blir bråk och skrik). Han var tidig med att gå, är otroligt duktig motoriskt. Han började prata senare än sina syskon men ändå inte oroande sent. Vad tror ni? Kan tillägga att han har en storebror med autism(dock högfungerande) och han hade svårare med ögonkontakt och socialt samspel. Då väntetiderna till bup är så långa och jag vill samla mycket information innan vi ska dit för att veta om jag ska trycka på att det blir en ordentlig utredning hoppas jag ni vill berätta lite om hur det var för er :) kram!

  • Svar på tråden Fråga till er med barn med asberger!
  • Jsmm

    Hej,

    Jag känner väl igen vår snart femårige son i det du beskriver och har också tänkt högfungerande autism/Aspberger. Vi fick en remiss till BUP för utredning av det från Första linjen, men det visade sig att det enligt en ny rutin krävs en barnläkarbedömning till remissen. Den barnläkaren vi gick till gjorde, utan att förklara det för oss eller utan att samråda med psykologen på första linjen, en annan bedömning och remitterade oss till en BUMM istället. Nu ska vi gå på stödsamtal där och försöker samtidigt ta reda på vad som i all världen hände.

Svar på tråden Fråga till er med barn med asberger!