• Anonym (undrar)

    Vad kan hända rent konktet under soc-utredning?

    En av oss fick en polisanmälan på sig som troligtvis inte leder någonstans. Polisen anmälde oro till soc som kom hem till oss för ett första samtal. De talade bla med barnen i enrum.

    Enl polisen finns egentligen ingen specifik oro om våra barn.. För att de skall hitta någon oro alls måste det gå igenom datorer och mobiler, vilket verkar ta drygt sommaren. Om inget olagligt finns så lägg fallet ner.

    Vad gör då soc? Väntar på polisen beslut? De har inte sett något som föranleder  misstanke i övrigt.
    Vi skall träffa soc snart för ett samtal. Vad kan det bli tal om för åtgärder?

  • Svar på tråden Vad kan hända rent konktet under soc-utredning?
  • Frontline

    Av vilken anledning?
    Fick själv soc på oss för några år sen och även polisen kom men inte sökte dom i våra mobiler eller datorer..

    Barnen vart omhändertagna och var ifrån oss i över 1 vecka vilket var jävligt jobbigt..
    Allt var sen ett missförstånd och det hela lades ner men det finns kvar i minnet både hos oss vuxna och barn länge..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (ritva)
    Frontline skrev 2019-06-28 22:54:02 följande:

    Av vilken anledning?
    Fick själv soc på oss för några år sen och även polisen kom men inte sökte dom i våra mobiler eller datorer..

    Barnen vart omhändertagna och var ifrån oss i över 1 vecka vilket var jävligt jobbigt..
    Allt var sen ett missförstånd och det hela lades ner men det finns kvar i minnet både hos oss vuxna och barn länge..


    Men fy så hemskt... fick ni någon ursäkt? Någon förklaring?
  • Frontline
    Anonym (ritva) skrev 2019-06-28 23:08:21 följande:
    Men fy så hemskt... fick ni någon ursäkt? Någon förklaring?
    Nån ursäkt fick vi inte det fans inte på kartan..
    Dottern sa att mamma river mig i håret ibland till sin lärare , men det som hände var att mamma borstade hennes hår som var tovigt och det kändes som att man rev i det..
    Det krävs tydligen inte mer en så :(
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (ritva)
    Frontline skrev 2019-06-28 23:16:06 följande:
    Nån ursäkt fick vi inte det fans inte på kartan..
    Dottern sa att mamma river mig i håret ibland till sin lärare , men det som hände var att mamma borstade hennes hår som var tovigt och det kändes som att man rev i det..
    Det krävs tydligen inte mer en så :(
    Jag är inte förvånad, fast man borde vara det.

    Sverige idag, i ett nötskal.

    (I skuggan av Bobby och den stackars flickan som dog för att ett fax blev liggande hos soc... flickan som jag glömt namnet på.)
  • Frontline
    Anonym (ritva) skrev 2019-06-28 23:20:01 följande:
    Jag är inte förvånad, fast man borde vara det.

    Sverige idag, i ett nötskal.

    (I skuggan av Bobby och den stackars flickan som dog för att ett fax blev liggande hos soc... flickan som jag glömt namnet på.)
    I skuggan av det barn har råkat ut för så förstår jag hur det ligger till..
    Men att det ska ta över 1 år för en oskyldig att bli fri är inte ok..
    Har ett sådant hat mot polis och myndigheter idag..  ja jag kan inte skriva det i ord..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (ritva)
    Frontline skrev 2019-06-28 23:35:03 följande:
    I skuggan av det barn har råkat ut för så förstår jag hur det ligger till..
    Men att det ska ta över 1 år för en oskyldig att bli fri är inte ok..
    Har ett sådant hat mot polis och myndigheter idag..  ja jag kan inte skriva det i ord..
    Jag förstår dig.

    Har inte din erfarenhet men är engagerad i ett nätverk som försöker hjälpa människor som råkat ut för det du gjorde.
  • Pierott
    Anonym (ritva) skrev 2019-06-28 23:20:01 följande:

    Jag är inte förvånad, fast man borde vara det.

    Sverige idag, i ett nötskal.

    (I skuggan av Bobby och den stackars flickan som dog för att ett fax blev liggande hos soc... flickan som jag glömt namnet på.)


    Du tänker på Yara?
  • Anonym (ritva)
    Pierott skrev 2019-06-28 23:51:02 följande:

    Du tänker på Yara?


    Ja, helt riktigt.
  • Anonym (Soc sekr)

    Socialtjänstens och polisens utredningar hänger inte ihop. Socialtjänsten kan agera på uppgifter som inte går att bevisa i rätten. Kan du berätta varför ni har med polisen att göra så blir det enklare att svara.

  • Anonym (A)

    Är det misstanke om sexuella övergrepp? Kommer inte på något annat som skulle kunna göra att de behöver gå igenom datorer och telefoner.

Svar på tråden Vad kan hända rent konktet under soc-utredning?