• Minigris

    Sjukskriven gravid

    Hej! Jag är gravid i v14 nu med mitt andra barn, fick svår havandeskapsförgiftning i förra graviditeten med kramper i v37 så dem kommer ha extra koll på mig senare i graviditeten. Men nu undrar jag vad som krävs för att bli sjukskriven, redan nu. Jag har en fruktansvärd huvudvärk som aldrig riktigt försvinner (inte högt blt eller järnvärden) och illamående typ hela tiden. Jobbar natt på ett avlastningshem för barn med handikapp så det kan förekomma tunga uppgifter men mest städ och kämpa med att hålla sig vaken. Min bm har sagt att om jag vill bli sjukskriven får jag ringa vårdcentralen då dem inte har läkare på MVC här. Men jag undrar om detta är tillräckligt för att bli sjukskriven? Hur har det vart för er? Hur ofta har ni vart tvungna att träffa läkare för att förlänga sjukskrivning? Många frågor jag vet men jag känner mig helt slut och orkar bara inte nu

  • Svar på tråden Sjukskriven gravid
  • Ebo88

    Hade jag vart du, så hade jag i alla fall bokat tid med läkare för ta upp dina problem och se vad läkaren säger.

    Det är svårt att såga på rak arm om du kommer bli det eller inte.

    Med tanke på att du jobbar natt så kan ju huvudvärken bero på det. Du kanske kan bli sjukskriven en viss procent eller omplacerad till dag om möjlighet finns? Eller så kanske du blir sjukskriven någon vecka för att vila upp dig

    Min mamma jobbade natt på taxi och satt i växeln när han väntade mig och fick sådan huvudvärk att dom till och med utredde henne för hjärntumör. Hon blev sjukskriven och sen fick hon jobba dag och det blev mycket bättre.

  • Jagochdublirvi

    Boka tid med läkare på vårdcentral som får utreda om din huvudvärk är orsakad av nattarbete eller annat. Är det så att det är orsakad av nattarbete så är din arbetsgivare i första hand skyldig att de över möjligheten till att du får jobba dagtid istället. Finns inte sådan omplaceringsmöjlighet så kan det bli tal om sjukskrivning, men det är det inte säkert att försäkringskassan accepterar så det är ju ett dilemma. Men oavsett, enligt lagstiftningen, www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/gravida-och-ammande-arbetstagare-foreskrifter-afs2007-5.pdf så ska arbetsgivaren göra en riskbedömning på om du som gravid kan fortsätta jobba med de tider och de arbetsuppgifter du har (kanske inser arbetsgivaren redan där att du behöver ändrade arbetstider). Sedan så får en läkare bedöma om din huvudvärk eller illamående är en anledning till sjukskrivning eller ej

Svar på tråden Sjukskriven gravid