• Sat 29 Jun 2019 19:00
    5090 visningar
    62 svar
    62
    5090

    Äggdonation hos Ava kliniken i Riga

    Constandina skrev 2019-06-29 18:57:48 följande:

    Hej. Ny här och undrar om någon har gjort eller ska göra en äggdonation i Riga hos Ava kliniken?


    Du är välkommen till "Vi som planerar äggdonation 2019"-tråden, där är vi många som gör donation hos Avaclinic i Riga, bland annat jag och min man.
  • Sat 29 Jun 2019 19:27
    #4
    Constandina skrev 2019-06-29 19:18:45 följande:

    Skriver det i sökrutan men händer inget. Går det att tagga mig eller hur hittar jag din tråd?


    Tryck på knappen längst upp till vänster med en massa raka streck på. Sen väljer du Kategorin "Svårt att få barn", klicka på den, så hittar du "Vi som planerar äggdonation 2019" ganska högt upp i listan.

    Funkar det inte skickar jag direktlänk.
  • Sat 29 Jun 2019 19:31
    #5

    Använder du dator så klicka på Forum, sen välj svårt att få barn.

  • Sat 29 Jun 2019 19:32
    #6
    Constandina skrev 2019-06-29 19:18:45 följande:

    Skriver det i sökrutan men händer inget. Går det att tagga mig eller hur hittar jag din tråd?


    Direktlänk:

    www.familjeliv.se/forum/thread/79147397-vi-som-planerar-aggdonation-2019
  • Sat 29 Jun 2019 19:34
    #7

    Annars gå till Google och skriv "Vi som planerar äggdonation 2019 Familjeliv" så borde du komma direkt till sidan.

  • Sat 29 Jun 2019 19:38
    #8

    Funkade det? Hittade du till Äggdonation 2019 tråden?

    Har du/ni påbörjat kontakten med Avaclinic i Riga?
    Jag och min man har gjort 3 insättningar där men det blev missfall första gången och sen 2 minus. Har just nu 1 embryo kvar i frysen som vi tänker sätta in i höst.

    Har du några frågor om kliniken?

  • Sun 30 Jun 2019 07:54
    #13
    Constandina skrev 2019-06-29 23:58:17 följande:

    Just nu kommer jag inte på något :) Det jag går och funderar på är den där sprutan, Procren, står en ssk ska ge den? Vem ska man fråga då? Kan väll inte bara gå till en och be de göra det, eller?


    Du tar Procren på dig själv i magfettet. Bruksanvisning med bilder finns i förpackningen.

    Vid första försöket åkte vi till kliniken i Riga för Sperm dna fragmentationstest och då såg vi till att göra det på cd21 så jag kunde få vul av Dr Lakutin och en sköterska satte en nedregleringsspruta (av en annan sort) på mig i muskeln i rumpan.
  • Sun 30 Jun 2019 11:26
    #15
    Constandina skrev 2019-06-30 10:33:47 följande:

    Ja jag tittade på instruktionen, hoppas jag fixar det :)

    Ok så bra ni fick göra allt där. Synd man ej bor i sthlm verkar så lätt att ta båten..


    Fråga den gyn som skrev ut Procren åt dig i Sverige om han/hon kan sätta sprutan på dig samma dag som du gör vul ?

    Vi bor inte heller i Stockholm, men det går anslutningsbussar från massor med olika orter till Värtahamnen. Första gången flög vi, sen har jag tagit båten över ensam vid insättningarna.

    Ja, det är smidigt med båten.Man tar bussen till hamnen, och sen åker båten vid 17-tiden på kvällen och nästa morgon efter frukost är man framme i Riga. Då har man drygt 6 timmar på sig i Riga. Så det är gott om tid att äta lunch, gå till kliniken och göra insättning och sen gå tillbaka till båten. Sen är man framme i Stockholm på fm nästa dag.

    Det funkar bra med flyget också, men tänk på att om du ska ta med dig sprutor i handbagaget (tex blodförtunnande Fragmin som många använder för att inte få blodproppar i moderkakan) så måste man ha med sitt ett läkarintyg på engelska att visa i säkerhetskontrollen på flygplatsen, annars blir man av med medicinen. På båten behövs inga läkarintyg för att ta med sig mediciner.

    Spännande, då kommer ni åka till Riga i Augusti/september 2019 då? Har ni varit i Lettland tidigare? Har någon av er barn sen innan?
  • Sun 30 Jun 2019 12:10
    #18
    Constandina skrev 2019-06-30 11:43:32 följande:

    Det är Ava som skrivit ut det men tänkte fråga gyn el hennes ssk om de kan göra det. Låter himla trevligt det du skrev. Vi har aldrig vart där. Jag har inga barn men sambon har två flickor. Vi bor i Malmö så flyg från Kastrup blir bäst men verkar himla smidigt med båten


    Varken jag eller min sambo har barn sen innan. Jag planerar att åka i augusti eller september nästa gång. Troligtvis blir det september pgr av vår semester.

    Har du Katarina eller Veronika som koordinator?

    Hur ser er fertilitetshistoria ut sen innan?

    Vi har en lång historia. 6 missfall sen innan. Den svenska missfallsutredningen efter missfall nr 3 visade inget för de tog för få prover.

    Så vi åkte till Aten efter missfall nr 4, och fick en bättre utredning där det visade sig att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och intralipiddropp. Men missfall ändå .

    Så vi åkte då till Riga och mannen dick göra sperm dna fragmentationstest där det visade sig finnas både dnafel och fragmentationsfel på spermierna. Så trots att vi lätt blir gravida naturligt kommer hans spermier aldrig leda till levande födda barn. Så vi valde att göra dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation) i Riga för att öka chanserna.

    Dubbeldonation var olagligt i Sverige när vi började med det. Men från 1/1 -2019 har Sveriges lag äntligen ändrats så att dubbeldonation är nu lagligt och de svenska klinikerna kommer att börja med det under 2020.
  • Sun 30 Jun 2019 13:38
    #20
    Constandina skrev 2019-06-30 13:13:49 följande:

    Jag har Veronika men haft Katarina i två veckor nu då Veronika har semester. Stackars så mycket ni vart igenom, hoppas nu nästa gång att det går bra. Jag har aldrig försökt bli gravid och äntligen när man träffat den rätte så är mina ägg gamla, typisk

    Jobbar så svarar kort hihi :) kanske missar att svara på nåt..


    Vi har också Veronika som koordinator. Jag tycker Katarina är lite virrig. Vet du vilket datum Veronika är tillbaka efter sin semester?.
Svar på tråden Äggdonation hos Ava kliniken i Riga