• 123qwertyuiopå123

    Ångrar mig

    Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 11+4 igår och nu ångrar jag mig nåt så fruktansvärt!

    När vi plussade för ca 1.5 månad sedan så blev både jag och min sambo överlyckliga, vi ville verkligen ha ett gemensamt barn och det fanns inga tvivel om att behålla.

    Men efter någon vecka så började jag ändå känna viss tvivel eftersom vi haft det ganska kämpigt på sista tiden med bland annat bråk och att jag blev sjukskriven för utmattning.

    Till en början när jag tog upp mina tvivel med sambon så försökta han övertyga mig att vi kommer klara det men på slutet så tyckte även han att det kanske inte var bästa läget för ett barn så vi beslutade oss för abort.

    Det var jättejobbigt redan när vi tog beslutet om abort men jag trodde ändå att vi gjort rätt val.

    Jag grät och hade mycket ångest fram tills dagen för abort men trodde som sagt att det var rätt val. Även samma dag som aborten gjorts så trodde jag att vi gjort rätt.. Men nu en dag senare så vaknade jag med sådan ångest att jag inte vet vad jag ska ta mig till! Jag ångrar mig nåt så fruktansvärt och önskar så mycket att jag kunde vrida tillbaks tiden.

    Jag känner mig så tom, som att det inte finns något bra kvar med mig. Jag klarar inte av att se på mig själv utan kläder för det enda jag tänker på är att jag inte kommer få se min mage växa.

    Det är som att allt har förlorat sin mening och jag kan verkligen inte se hur jag ska komma över det här..

    Om jag bara kunde vrida tillbaks tiden så hade jag aldrig gjort det här valet.

    Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen..men om ni som läser här funderar över abort så fundera en extra gång. Man kan ångra en abort men man ångrar aldrig ett barn.

  • Svar på tråden Ångrar mig
  • Drottningen1970

    Jodå. Finns gott om människor som ångrar sina barn. Och ännu fler som borde ha väntat eller låtit bli att skaffa barn.

    Visst ska man verkligen fundera på om abort är det man vill, men på samma sätt ska man även noga överväga om det är läge att behålla en graviditet.

    Bara för att du oturligt nog ångrar din abort innebär inte att abort är fel för nån annan.

    Jag har inte för en sekund ångrar mina aborter och inte heller ångrar jag mina barn.

  • Anonym (Väx upp!)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-29 20:43:30 följande:

    Jodå. Finns gott om människor som ångrar sina barn. Och ännu fler som borde ha väntat eller låtit bli att skaffa barn.

    Visst ska man verkligen fundera på om abort är det man vill, men på samma sätt ska man även noga överväga om det är läge att behålla en graviditet.

    Bara för att du oturligt nog ångrar din abort innebär inte att abort är fel för nån annan.

    Jag har inte för en sekund ångrar mina aborter och inte heller ångrar jag mina barn.


    HUR kan du prata om abort så lättvindigt?!! Du skriver ?mina aborter? i plural, lärde du dig inte av ditt misstag första gången? Är det något sorts preventivmedel för dig? Fy fan alltså, blir så ledsen och tappar verkligen hoppet för människan ibland.

    Till TS, förstår att det känns tufft nu, men du kan tyvärr inte ställa tillbaka klockan och gjort är gjort. Kanske kan du få samtalsstöd från någon vårdcentral? Om du inte riktigt vet ifall du kan/vill ta hand om ett barn, använd skydd så du inte hamnar här igen!
  • Anonym (Mamma till två)

    Många ångrar sina barn och väldigt många barn lider under sin uppväxt pga att deras föräldrar inte borde fått barn.

    Ert beslut var troligtvis rätt och det är fullt normalt att känna sorg även om beslutet var rätt.

    Att få barn när man redan är utmattad är inte bra. Ett barn förtjänar en mamma som orkar. Du var utmattad redan utan barn vilket innebär att du hade gått under av den enorma omställningen ett barn innebär.

    Dina framtida barn förtjänar väl en mamma som har de bästa förutsättningarna och en god psykisk hälsa?

    Bearbeta din sorg och jobba på dig själv. Om du springer och blir gravid igen så kommer aborten ha varit onödig. Om du däremot jobbar på dig själv, blir stark och frisk så kommer aborten ha varit meningsfull för framtida barns skull.

  • Anonym (Mamma till två)

    Självklart ska ni jobba tillsammans också. Er relation behöver bli bättre. Ingen bebis förtjänar att växa upp i ett hem med mkt bråk. En relation måste vara stark nog för att klara något/några år av total sömnbrist, sexbrist, noll egentid och begränsad tid som par för att överleva småbarnsåren. Att bråka redan innan denna belastning kommit är inte ett tecken på att relationen är redo för barn.

  • Drottningen1970
    Anonym (Väx upp!) skrev 2019-06-30 02:45:25 följande:

    HUR kan du prata om abort så lättvindigt?!! Du skriver ?mina aborter? i plural, lärde du dig inte av ditt misstag första gången? Är det något sorts preventivmedel för dig? Fy fan alltså, blir så ledsen och tappar verkligen hoppet för människan ibland.

    Till TS, förstår att det känns tufft nu, men du kan tyvärr inte ställa tillbaka klockan och gjort är gjort. Kanske kan du få samtalsstöd från någon vårdcentral? Om du inte riktigt vet ifall du kan/vill ta hand om ett barn, använd skydd så du inte hamnar här igen!


    Trams. Abort behöver inte vara nån stor grej. Ja jag har gjort två aborter med 20 års mellanrum. Har man sex kan graviditet uppstå, preventivmedel kan faila etc. sånt är livet . Skäms inte ett dugg är bara sååååå tacksam att abort fanns tillgängligt. Jag gjorde mig av med några växande celler som kunde ha blivit ett oönskat barn inget mer med det

    Desss celler har för mig inte på något ser heligare än de celler jag tar död på när jag kliar mig på magen eller tar mig ett glas vin. Väx upp själv du. Haha.

    Nån slags obehaglig nymoralism där kvinnor förväntas bara sorgsna och traumatiserade för att de gjort en abort har börjat växa fram. Man SKA tydligen må dåligt om man gjort abort för annars är man en dålig människa (läs kvinna) De flesta är faktiskt bara lättade...
  • Anonym (Förstår)

    Kära TS, förstår precis hur du känner dig....skulle kunnat vara jag som skrivit det du skrivit. Är några månader sedan jag gjorde abort och jag är fortfarande ledsen och gråter även i bland, men det går tyvärr ej vrida tiden tillbaka....hur mkt man än önskar att det gick! 

    Jag hoppas (och tror) att din ångest du känner i dag kommer att försvinna allteftersom. Du är full av hormoner just nu så här nära aborten och det gör att det känns svindlande och fruktansvärt när du nu så här dagen efter insett att du velat haft kvar det liv som växte inom dig. När hormoner har försvunnit ur kroppen och det gått någon vecka så kommer du att känna en sorg fortfarande, men förhoppningsvis inte känna den ångest du känner i dag.

    Som någon annan skrev, försök så snart du kan att ringa din VC för att få någon att prata med (inte bara en gång utan så många ggr som du kan tänkas behöva.). Du måste få sörja och få utlopp för din ånger. Har du någon i din närhet som du kan prata med såsom din kille så prata och gråt ut i hans famn så mkt du bara kan.

    Önskar jag kunde ge dig en kram och säga att det kommer att kännas lite bättre med tiden. Därefter får man helt enkelt lära sig leva med en sorg & saknad efter något som man gärna skulle haft hos sig, men det är en annan sorts sorg som heller inte är rolig...men som inte river sönder en inombords som det gör från början. Det går att fungera till vardags efter ett tag, och det är att ta sig fram dag för dag och på så vis till slut mellan sorgen också kunna börja skratta och le åt saker man tidigare uppskattat. Jag vet att man inte känner så från början.....det är bara som ett svart hål inom mig.....men det går att få må lite bättre bara man också vill våga se framåt och inte fastna i vad som varit alltför mycket. 

    Gör en minneslund hemma eller om du har trädgård. Kan vara en blomma du köper och pysslar om. Ett ljus som du kan tända när det känns jobbigt osv osv. Det kan kännas fint när sorgen tränger sig på för mycket. 

    Jag är ledsen för din skull att din tråd inte känns som om den är postad i känsliga rummet, där "gnäll & gnabb" i trådar där sorg finns med inte borde förekomma. Däremot har jag full förståelse att en del helt enkelt inte upplever en abort som något jobbigt medans andra mår jättedåligt. Respekt gentemot varandra däremot, självklart, här i känsliga rummet. 

    Ta hand om dig, kram!Hjärta

  • 123qwertyuiopå123

    >Anonym förstår.

    Tack för dina fina ord, även om jag inte önskar någon annan det jag känner så kändes det på något sätt skönt att veta att någon förstår det jag går igenom.

    Jag hoppas verkligen att det kommer kännas lättare med tiden för just nu kan jag knappt fungera, jag gråter hela tiden och överallt. Det är som om allt förlorat sin mening och det enda jag vill är att tiden ska gå samtidigt som jag inte har kraft att göra något för att tiden ska gå.

    Jag försöker prata med min sambo ibland men han har nog väldigt svårt att sätta sig in i det jag känner nu eftersom jag för några dagar sedan trodde att det här var rätt beslut.

    Jag går redan och pratar med en terapeut så jag hoppas att hon kommer kunna hjälpa mig att bearbeta det här och komma vidare..

    Stor kram

  • Anonym (Förstår)
    123qwertyuiopå123 skrev 2019-06-30 20:18:15 följande:

    >Anonym förstår.

    Tack för dina fina ord, även om jag inte önskar någon annan det jag känner så kändes det på något sätt skönt att veta att någon förstår det jag går igenom.

    Jag hoppas verkligen att det kommer kännas lättare med tiden för just nu kan jag knappt fungera, jag gråter hela tiden och överallt. Det är som om allt förlorat sin mening och det enda jag vill är att tiden ska gå samtidigt som jag inte har kraft att göra något för att tiden ska gå.

    Jag försöker prata med min sambo ibland men han har nog väldigt svårt att sätta sig in i det jag känner nu eftersom jag för några dagar sedan trodde att det här var rätt beslut.

    Jag går redan och pratar med en terapeut så jag hoppas att hon kommer kunna hjälpa mig att bearbeta det här och komma vidare..

    Stor kram


    Visst är det så, att det som du skriver är sant att det alltid är skönt att veta att det finns flera som går / gått igenom samma saker som orsakat sorg som nog känns ungefär lika, skulle jag tro.

    Håller tummar för att du får hjälp att bearbeta det som hänt genom din terapeut, bra där Glad

    Känner igen mig i det du skriver att det kan vara svårt att prata med den andre inblandade (pappan...). De kan aldrig veta hur det känns att vara gravid och att livet försvinner ur ens kropp och lämnar ett stort mörkt tomhål....Finns säkert män som försöker förstå...Men min man är det jättesvårt att prata med, han är mest ledsen för att jag är ledsen och det tar tyvärr stopp när vi börjar prata om hur hela den här karusellen blev från början till slut. Men, där är jag ändå tacksam att jag också vänt mig till en utbildad inom krishantering, får mkt stöd och hjälp där som tack och lov får mig till att börja se att jag fortfarande har mkt annat kvar i livet som är värt att leva för Hjärta

    Hoppas du kommer slippa ångesten i alla fall....den upplevde jag också och det var jättehemskt! Var snäll mot dig själv och anklaga inte dig själv för det som hände....Många tycker säkert att det är konstigt att man kan göra en abort och sedan känna att det blev fel. Men om livet vore så lätt jämnt så skulle man aldrig lära sig av sina stora misstag. Livet är inte en dans på rosor, men efter regn kommer alltid solsken och jag hoppas att vi båda bara det har gått en längre tid mår så bra som vi trots allt har rätt till att må, även om vi inser att vi begått ett stort fel i våra liv.

    Kram tillbaka!
  • 123qwertyuiopå123

    Jo det är svårt att prata med sambon men jag försöker ändå göra det, jag försöker förklara hur det känns och försöker ha förståelse för att han inte kan sätta sig in i situationen.

    Men det känns bra att få bearbeta det med någon professionell också, jag ska dit för första gången efter aborten idag. Jag vet att det kommer bli tungt men att det ändå är ett steg i rätt riktning.

    Den värsta ångesten har börjat släppa, jag är fortfarande ledsen och gråter men den där panikartade ångesten har jag inte känt på någon dag nu.

    Jag kommer vara ledsen och få bära den här känslan av ånger länge framöver men jag måste lära mig att leva med det.

    Tack för dina fina ord och för att du tagit sig tid att svara, det har verkligen betytt mkt för mig ??

    Jag hoppas och tror att vi båda två kommer få det bra framöver trots det vi varit med om.

    Stor kram ????

  • Anonym (Förstår)
    123qwertyuiopå123 skrev 2019-07-04 08:22:08 följande:

    Jo det är svårt att prata med sambon men jag försöker ändå göra det, jag försöker förklara hur det känns och försöker ha förståelse för att han inte kan sätta sig in i situationen.

    Men det känns bra att få bearbeta det med någon professionell också, jag ska dit för första gången efter aborten idag. Jag vet att det kommer bli tungt men att det ändå är ett steg i rätt riktning.

    Den värsta ångesten har börjat släppa, jag är fortfarande ledsen och gråter men den där panikartade ångesten har jag inte känt på någon dag nu.

    Jag kommer vara ledsen och få bära den här känslan av ånger länge framöver men jag måste lära mig att leva med det.

    Tack för dina fina ord och för att du tagit sig tid att svara, det har verkligen betytt mkt för mig ??

    Jag hoppas och tror att vi båda två kommer få det bra framöver trots det vi varit med om.

    Stor kram ????


    Hjärta Fint att den där värsta hemska ångesten börjar lätta på sitt grepp.
    Och hoppas det känns ännu bättre när du får hjälp att samtala med din terapeut. 
    Kom i håg att du aldrig är ensam om att känna samma känslor som du gjort, gör och kommer att göra, det finns flera och kommer att komma flera efter dig / oss.

    Återigen, ta hand om dig och hoppas du får ett lyckligt liv där du till slut kan lägga det du varit med om i din icke roliga ryggsäck (låt de inte få alltför stort utrymme där, du kommer ju alltid bära med dig dom), och så låter du fylla den andra ryggsäcken med en massa glädje längs livet som får lov att ta större plats och som du också ska se till att plocka fram med jämna mellanrum Solig.

    Allt gott framöver till dig från mig Glad
Svar på tråden Ångrar mig