• Anonym­sju
    Sat 29 Jun 2019 23:51
    1069 visningar
    7 svar
    7
    1069

    Hur är det att plugga till förskolelärare?

    Jag har lite frågor angående att plugga på universitetet på förskoleprogrammet, kan väl ändå anta att det finns i alla fall några stycken här inne som har gjort det och har lust att svara på mina frågor.

    Hur funkar vardagen om man pluggar och samtidigt har en 2 åring. Är det rufft? Tuffare än att jobba?

    Hur mycket måste man ha barnet på förskola? Kan man ha barnet hemma mer vissa dagar då man inte har mycket plugg?

    Upplever någon att man missar mycket av småbarnsåren, alltså mer än om man skulle jobba.

    Är det dumt att hoppa på en utbildning när man har små barn om man alltså vill spendera mycket tid och känna att man inte missar småbarnstiden?

  • Svar på tråden Hur är det att plugga till förskolelärare?
  • Sun 30 Jun 2019 00:06
    #1

    Läste inte till förskolelärare själv men känner folk som har gjort det med småbarn.

    En gick det jättebra för. Lektioner på Universitet 2-3 dagar i veckan och hemmastudierna gjorde hon främst på kvällen när den lilla somnat. 

    En annan hade samma upplägg som över men för henne blev det för mycket, hon tog ett studieuppehåll under ett år då hon var mammaledig och sedan hoppade hon på igen med samma uppehåll en gång till men då gick det bättre när den lilla kunde exempelvis vara på dagis. Antar att det var för mycket att både ha nyfödd bebis och plugga samtidigt för henne. 

    Prova. Om det inte fungerar ts så är det bara att ta studieuppehåll ett år eller så.

  • Sun 30 Jun 2019 05:53
    #2

    Hej.

    Ja, jag har läst till förskollärare. Det är lite olika beror på hur du är som person. Har du mycket lätt att lära dig så kan det gå bra. Annars så tycker jag personligen att det är svårt plugga samtidigt som man har litet barn. Eftersom räkna med 4, 5 gånger lektioner i veckan , du kommer komma hem med en del plugg. Det är mycket pm som skrivs då behöver du tid för att i lugn och ro läsa 3 - 4 böcker i v exempelvis.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sun 30 Jun 2019 08:54
    #3
    Bibbidi skrev 2019-06-30 00:06:01 följande:

    Läste inte till förskolelärare själv men känner folk som har gjort det med småbarn.

    En gick det jättebra för. Lektioner på Universitet 2-3 dagar i veckan och hemmastudierna gjorde hon främst på kvällen när den lilla somnat. 

    En annan hade samma upplägg som över men för henne blev det för mycket, hon tog ett studieuppehåll under ett år då hon var mammaledig och sedan hoppade hon på igen med samma uppehåll en gång till men då gick det bättre när den lilla kunde exempelvis vara på dagis. Antar att det var för mycket att både ha nyfödd bebis och plugga samtidigt för henne. 

    Prova. Om det inte fungerar ts så är det bara att ta studieuppehåll ett år eller så.


    Okej, jag tänker ju isåfall att min son ska gå på dagis medans jag pluggar, men att vissa dagar kanske han kan gå mindre, allt handlar ju om hur mycket plugg det är. Läst och pratat med en del som det är meningen att man ska lägga ner 40 timmar/veckan men det räcker med 20 timmar.

    Min sin ska skolas in i augusti, jag börjar då på mitt gamla jobb där jag jobbar 6 tim/dagen vilket känns bra så slipper han gå heltid på dagis. Mitt dilemma är väl om jag väljer att börja plugga till våren, kommer min son behöva gå mer på dagis, eller fixar man plugget 6 timmar, sen självklart om man ska iväg på föreläsningar osv. Så kanske han behöver gå längre just den dagen, men att en vanlig pluggdag hemma räcker med 6 timmar.

    Som du hör, så vill jag skapa mig själv en karriär men jag vill inte göra avkall på för mycket tid med mitt barn.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sun 30 Jun 2019 08:58
    #4
    Ayni skrev 2019-06-30 05:53:22 följande:

    Hej.

    Ja, jag har läst till förskollärare. Det är lite olika beror på hur du är som person. Har du mycket lätt att lära dig så kan det gå bra. Annars så tycker jag personligen att det är svårt plugga samtidigt som man har litet barn. Eftersom räkna med 4, 5 gånger lektioner i veckan , du kommer komma hem med en del plugg. Det är mycket pm som skrivs då behöver du tid för att i lugn och ro läsa 3 - 4 böcker i v exempelvis.


    Hur mycket tid i veckan la du ner på studier? Tänker ju att jag ska ha min son på förskola tiden jag pluggar, men mitt dilemma är att nu har jag ett arbete där jag jobbar 6 tim/dag, vilket känns skönt då jag inte vill att mitt bsrnbska behöva gå så långa dagar på förskolan. Min funderingen är hur det blir om jag börjar plugga, kommer han behöva gå längre dagar? Hade du barn samtidigt på dagis?
  • Sun 30 Jun 2019 11:19
    #5

    Ja jag förstår, för mig var det annurlunda då jag var singel inga barn + att jag pändlade 1 h nästan varje dag vilket tog min tid. Det är svårt att säga exakt men det är en del plugg. Ex flera lektioner i v kunde se ut så här. Att du börjar runt 08 och slutade 16. Eller så brukar det finnas lektioner på halva dagen och resten av dagen var det plugg tid. Jag pluggade ungefär 5 - 6 h beroende på hur lätt eller svår uppgiften är. Jag skulle rekommendera dig läsa distans då det är enklare och så kan du ha mer tid med barnet.

    Jag personligen skulle aldrig klara av att studera samtidigt som jag har ett litet barn. Men jag hade några personer i klassen som hade barn och klarade det fint. Sedan beror det på vilka kurser du läser, vissa kurser är enkla och kanske är 3 grr i v och medan andra är typ 8 h om dagen.

  • Fillib­om
    Sun 30 Jun 2019 12:16
    #6

    Hej ts!

    Jag undervisar på olika typer av lärarutbildningar och min erfarenhet är att studenter som är småbarnsföräldrar i de allra flesta fall klarar sig "bättre" än vanliga "ungdomsstudenter" helt enkelt därför att småbarnsföräldrarna är supermotiverade, disciplinerade och effektiva i sina studier. De flesta av mina studenter arbetar med sina självstudier (läser böcker och skriver loggar, rapporter etc) på kvällstid efter att deras egna barn somnat.

    Studierna är heltidsstudier (40 timmar per vecka) men eftersom men 25 - 50% av dessa är olika typer av "självstudier" brukar det fungera bra ändå, som sagt småbarnsföräldrarna "hittar sin tid" på kvällar och helger (när de kan få avlastning).

    Värt att tänka på kan vara att även om föreläsningarna endast är 3*3 timmar i veckan (vissa perioder mer såklart) arbetar ofta studenterna med en hel del olika typer av grupparbeten och vid dessa krävs såklart också att alla studenter träffas fysiskt ex på bibliotek etc.

    Rekommenderar också distansutbildning, men även vid distansstudier förekommer grupparbeten ex genom olika digitala lärplattformar så även i dessa fall krävs samordning med andra studenter.

    Det går utmärkt, men man måste vara rejält motiverad och i samband med VFU (= verksamhetsförlagd utbildning / praktik) måste man ha antingen heltidsbarnomsorg eller någon i omgivningen som kan ta hand om ens egna barn för under dessa perioder är man precis som om man arbetar heltid dvs på en arbetsplats 40 h/vecka. Så det är viktigt att ha en plan för dessa praktikperioder redan när man börjar sin utbildning.

  • Sun 30 Jun 2019 12:42
    #7

    Har pluggat på universitet med småbarn (dock inte fskl utan en utb som anses vara väldigt krävande)

    Mitt tips är att se det som ett vanligt jobb. Dvs plugga 8 h om dagen 5 dagar i veckan, oavsett hur schemat ser ut. Du missar inte mer av barnen än om du skulle ha jobbat. Men jag skulle inte rekommendera att ha barnen hemma och plugga samtidigt, inte ens ?lite grann?. Det kan man ju inte när man jobbar och min erfarenhet är att det kan man inte när man pluggar heller. Den stora skillnaden är väl att om du vabbar så måste du plugga mer en annan dag, eftersom ingen vikarie pluggar åt dig. Därför är det bra att ligga på plus i början av en kurs och plugga kanske 9 h per dag i stället så har du lite marginal att ta av. Lycka till!

Svar på tråden Hur är det att plugga till förskolelärare?