• Sun 30 Jun 2019 17:25
    907 visningar
    16 svar
    16
    907

    Vad tycker ni om en tonåring som jobbar hela sommaren?

    En tonåring jag känner väljer år efter år sedan han var ca 13-14 att jobba hela somrarna. Han ser till att ha ett jobb att gå till redan efter första dagen efter skolavslutning och jobbar fram tills skolan börjar igen. Väljer bort hobby, kompisar, semester allt .. (han stor vänskapskrets vilka han hänger med på helgerna o eftermiddagar under skoltid)

    Vad tycker ni om det? Borde föräldrarna inte se till att han får lite tid för återhämtning?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om en tonåring som jobbar hela sommaren?
  • Prakti­sk58
    Sun 30 Jun 2019 17:33
    #1

    Exakt. Inte ska väl barn få göra vad dom vill heller.

    Kanske han tycker jobb är avkoppling från skolan ?

  • Sun 30 Jun 2019 17:40
    #2

    Respekt. Annat än lata barn framför ipad och xbox som sover bort halva dagen.

  • Sun 30 Jun 2019 17:45
    #3

    Skulle min dotter gärna göra om hon hade jobb så länge. Hon jobbar endast tre veckor men hatar att vara ledig. Gillar rutiner. Jag va likadan när jag va ung.

  • nytt eller gammal­t
    Sun 30 Jun 2019 17:46
    #4

    Om han väljer det själv är det väl bra! Om han måste pga ekonomin inte lika bra, då borde han få nån hjälp så att han får vara ledig också.

  • Sun 30 Jun 2019 17:50
    #5
    nytt eller gammalt skrev 2019-06-30 17:46:19 följande:

    Om han väljer det själv är det väl bra! Om han måste pga ekonomin inte lika bra, då borde han få nån hjälp så att han får vara ledig också.


    Det är självvald .
  • Sun 30 Jun 2019 18:15
    #6

    Det är väl ganska normalt att tonåringar jobbar på sommaren? 

  • Sun 30 Jun 2019 19:26
    #7
    Bibbidi skrev 2019-06-30 18:15:55 följande:

    Det är väl ganska normalt att tonåringar jobbar på sommaren? 


    Men det är mer än så. Han jobbar långa dagar. Dessutom skaffade han sig två jobb under den här sommaren - så när han ledig från ens ställen jobbar han på den andra , o på det sättet har han inget ledig dag på flera veckor. Jag tycker det är för mycket, även om det är nu självvald.
  • Sun 30 Jun 2019 19:29
    #8
    Orolig över barn skrev 2019-06-30 19:26:00 följande:

    Men det är mer än så. Han jobbar långa dagar. Dessutom skaffade han sig två jobb under den här sommaren - så när han ledig från ens ställen jobbar han på den andra , o på det sättet har han inget ledig dag på flera veckor. Jag tycker det är för mycket, även om det är nu självvald.


    Tycker det låter bra och driftigt. Hur gammal är han?
  • Sun 30 Jun 2019 19:32
    #9
    +1

    Jag håller nog med TS om att föräldrarna behöver vara med och balansera upp. Alla behöver tid för vila och återhämtning.

  • Sun 30 Jun 2019 19:40
    #10
    Sandraberg skrev 2019-06-30 19:29:53 följande:

    Tycker det låter bra och driftigt. Hur gammal är han?


    Han är 16 idag. Och som jag skrev innan han håller på så här sedan han var 13-14. Alltså på riktigt, vem orkar jobba/plugga alla dagar året runt ? Bortsett från jul o påsklov då och helgerna under terminen ...men nu under sommaren jobbar han helgerna också.. Jag blir lite fundersam om det är verkligen såå bra, och vart leder den till ...
  • Sun 30 Jun 2019 22:24
    #11

    Jag skulle inte lägga mig i. Är pojken som jag var så spar han ihop till något som han vill ha men inte kan få från hemma.

    Jag har själv arbetat sedan jag var 13 år med olika saker.

    Tonåringen är nog väldigt medveten om att han inte har ledigt.
    Jag jobbade tex hela somrarna på "grönan" i några säsonger, visst var det ansvar och så men jisses vad kul vi hade. Inte samma krav som skolan och det var annorlunda.

    Som sagt var låt pojken va, finns så många lata ungdomar idag och vill han jobba så låt han.

  • Mon 29 Jul 2019 04:07
    #12

    Om han vill jobba är det ju toppen!
    Däremot låter det som att han jobbar väldigt mycket, arbetsmiljöverket har speciella regler för unga under 18 om hur mycket dom får jobba och har ungdomen flera arbetsgivare så slås arbetstiden ihop (har själv varit arbetsledare åt ungdomar och det var supernoga med att vi som arbetsgivare säkerställde att ungdomen inte hade ett till jobb parallellt för att inte bryta mot arbetstidslagen samt att det bara är allmänt ohälsosamt att jobba för mycket).

    Det är väl det enda jag tänker på, att han får rätt mängd dygns och veckovila. Beroende på var han jobbar så kan arbetsgivaren skita i sånt, särskilt om det är en oseriös arbetsplats. Dock kan dom åka på böter från arbetsmiljöverket.

  • modsey
    Mon 29 Jul 2019 06:43
    #13
    Orolig över barn skrev 2019-06-30 19:40:33 följande:

    Han är 16 idag. Och som jag skrev innan han håller på så här sedan han var 13-14. Alltså på riktigt, vem orkar jobba/plugga alla dagar året runt ? Bortsett från jul o påsklov då och helgerna under terminen ...men nu under sommaren jobbar han helgerna också.. Jag blir lite fundersam om det är verkligen såå bra, och vart leder den till ...


    Lite nyfiken på vad du tror det kan få för negativa konsekvenser? Han är 16 år och driftig tycker jag det låter som !
  • ht1
    Mon 29 Jul 2019 06:52
    #14

    Så borde alla ungdomar göra i stället för att sitta framför mobilen hela sommaren. Exemplarisk grabb.

  • Mon 29 Jul 2019 17:21
    #15

    Hur mår han? Sover han bra? Äter han? Ser han pigg ut? Verkar han stressad? Vad gör han med pengarna? Har han eller hans föräldrar några andra ambitioner vad gäller det akademiska eller fritidsintressen som han inte hinner med? Hjälper han till hemma? Missar han resor och andra tillfällen att vidga sina vyer?
    Du skriver att hans sociala liv på helgerna är ok. 

    Föräldrarna har fortfarande ett ansvar att hjälpa till och styra upp om han inte verkar hantera de ovanstående sakerna, men annars borde de väl snarast stötta honom i hans ambitioner.

    Att jobba kan vara vila från studier för det är en så radikalt annorlunda miljö. Det blir en paus från skolan även man arbetar.

  • Man343
    Wed 31 Jul 2019 17:59
    #16

    Så jobbade jag också, hade 2 sommarjobb jag alternerade imellan, trivdes jättebra med det och tjänade ihop hyggligt med pengar.

    Bra driv i den grabben, kommer att gå bra för honom!

Svar på tråden Vad tycker ni om en tonåring som jobbar hela sommaren?