• Nakenfis

    Dräktig katt dag 70!!!

    Hej!

    Det här är första kullen för både mig och min nakenfis..

    Jag har inte gjort annat än att läsa om dräktiga katter nu i flera veckor, räknat mellan datum minst 1 gång per dag och varit redo för bebisarna från dag 60.....(Hon var med hankatten i ca 5 dagar och räknar man från andra dagen är vi inne på dag 70 idag.)

    Hur stor är chansen att man räknat fel.?

    Hon är vanligtvis en ganska liten tjej... Nu är magen jätte stor alltså Jätte stor den släpar nästan i golvet..

    Blir orolig att det är jätte ungar hon bär på och att något ska gå fel!!

    hon har inte kunnat tvätta sig nertill på ca 3 veckor hon får halv ligga när hon ska äta eller dricka vatten..

    Så som jag förstått det tvättar sig dräktiga katter mycket mer när det sätter igång..

    Är det onormalt för en katt att bli så stor runt magen att hon inte når??

    Jag pratade med en veterinär via telefon för 2 dagar sedan och hon sa att hon sålänge hon mår bra och man känner kattungarna röra sig så borde hon lösa detta själv inom några dagar.

    Men hur länge ska man vänta?!

    När måste jag åka in till veterinären?!

    Hon äter, dricker går på toa som hon ska (hon var lite lös i magen igår)

    Det ser ut som hon har jätte mycket mjölk i °brösten° det här hon haft i flera dagar.

    Bebisarna verkar må bra i magen, man kan både se och känna dom tydligt.

    Igårkväll var hon väldigt kelsjuk och ville kramas hela tiden, Idag har jag knappt sett henne hon har mest sovit..

    Ingen slempropp som har gått och hon har inte pratat någonting idag vilket är ganska ovanligt..

    Behöver jag vara orolig tror ni?

    Vad hade ni gjort??

    Hade gärna hört hur det gått för era katter som gått över tiden???

  • Svar på tråden Dräktig katt dag 70!!!
  • viseversa

    Nah tycker inte det låter som du behöver oroa dig. Men du ska vara hemma hela tiden nu tills dom föds för det är under förlossningen hon kan behöva hjälp även fast det oftast går bra. Kanske är många ungar där inne med tanke på den stora magen.

  • Nakenfis

    Tack för svar!!

    Ja jag är hemma med henne nu...

    Hur länge ska jag vänta innan jag tar henne till veterinären??

    Hur länge kan en katt ha ungar i magen?

  • viseversa
    Nakenfis skrev 2019-06-30 18:38:43 följande:

    Tack för svar!!

    Ja jag är hemma med henne nu...

    Hur länge ska jag vänta innan jag tar henne till veterinären??

    Hur länge kan en katt ha ungar i magen?


    58-67 dagar men du kan ju räknat fel några dagar. Oavsett är det väldigt nära nu.
  • viseversa
    Nakenfis skrev 2019-06-30 18:38:43 följande:

    Tack för svar!!

    Ja jag är hemma med henne nu...

    Hur länge ska jag vänta innan jag tar henne till veterinären??

    Hur länge kan en katt ha ungar i magen?


    Om födseln tar för lång tid och hon krystar och krystar utan att något händer och verkar trött så ska du kontakta vet.
  • Satira

    Jag hade åkt in till veterinär för bedömning efter dag 70. Hon har gått långt över tiden nu och riskerna för att något går tokigt ökar mycket för varje dag nu.

    Har du någon mentor?

    Rådgör med erfaren uppfödare om hur bäst hantera situationen, om inte annat finns bra forum på Facebook, ex sverak medlemmar på Facebook.

    Lycka till!

  • Nakenfis

    Hej igen inga kattungar ännu men hon ligger och sover /vilar hela tiden går endast upp för att äta dricka och gå på lådan...

    Pratade med veterinären och har tid för ultraljud imorgon om det fortfarande inte hänt något ??????

  • Nakenfis

    Hej i fredags kom 7 kattungar en död född..

    I natt började lillan må dåligt och det visade sig att en unge satt fast, blev akut kejsarsnitt imorse ???? (18.000kr ????)

    Mamma och dom 6 små nakenfisarna mår bra efter omständigheterna ( traumatisk helg)

    4 hanar 3 vita 1svart

    Två honor 1 vit 1 blå

    Dödfödd1 Hane vit 2 Hane svart

    Jo såklart men ville höra hur det gått för andra med

  • viseversa
    Nakenfis skrev 2019-07-07 18:26:40 följande:
    Hej i fredags kom 7 kattungar en död född..
    I natt började lillan må dåligt och det visade sig att en unge satt fast, blev akut kejsarsnitt imorse ???? (18.000kr ????)
    Mamma och dom 6 små nakenfisarna mår bra efter omständigheterna ( traumatisk helg)
    4 hanar 3 vita 1svart
    Två honor 1 vit 1 blå
    Dödfödd1 Hane vit 2 Hane svart

    Jo såklart men ville höra hur det gått för andra med
    bra ändå att 6 klarade sig. Dom är ju dyra att köpa så du får nog igen dom 18000.
  • BurningDiamond
    viseversa skrev 2019-07-07 18:35:39 följande:

    var det en eller 2 dödfödda?


    En dödfödd, en som "satt fast" och dog skulle jag gissa.
    viseversa skrev 2019-07-07 18:36:36 följande:
    Dom är ju dyra att köpa så du får nog igen dom 18000.
    Vilken jävla inställning. Skäms på dig.

    ~~~~~~~~~~

    TS, hur kan det ha blivit så dyrt med snittet? har du ingen avelsförsäkring? Eller blir det efter-reglerat?

    I vilket fall som helst önskar jag d esmå all lycka och välgång.
  • viseversa
    BurningDiamond skrev 2019-07-07 20:12:37 följande:
    En dödfödd, en som "satt fast" och dog skulle jag gissa.
    viseversa skrev 2019-07-07 18:36:36 följande:Dom är ju dyra att köpa så du får nog igen dom 18000.
    Vilken jävla inställning. Skäms på dig.

    ~~~~~~~~~~

    TS, hur kan det ha blivit så dyrt med snittet? har du ingen avelsförsäkring? Eller blir det efter-reglerat?

    I vilket fall som helst önskar jag d esmå all lycka och välgång.
    Fast det är ju sant. Nakenkatter med stamtavla är jävligt dyra. Var och kollade på såna kattungar och dom kostade 22000:- styck. Vadå dålig inställning. Har man husdjur får man räkna med att vård kostar. Ett snitt är dyrt på en bondkatt också men det svider nog mera då eftersom man inte kan sälja ungarna för samma summa. Sen är det inte många försäkringar som täcker akutsnitt. Min svägerska fick göra det på sin renrasiga heliga birma och alla ungarna var döda. Där kan man kalla att det svider. Men visst ts kanske tänkte sälja ungarna för 1:- tassen? Eller vad tror du?
  • BurningDiamond
    viseversa skrev 2019-07-07 20:52:03 följande:
    Fast det är ju sant. Nakenkatter med stamtavla är jävligt dyra. Var och kollade på såna kattungar och dom kostade 22000:- styck. Vadå dålig inställning. Har man husdjur får man räkna med att vård kostar. Ett snitt är dyrt på en bondkatt också men det svider nog mera då eftersom man inte kan sälja ungarna för samma summa. Sen är det inte många försäkringar som täcker akutsnitt. Min svägerska fick göra det på sin renrasiga heliga birma och alla ungarna var döda. Där kan man kalla att det svider. Men visst ts kanske tänkte sälja ungarna för 1:- tassen? Eller vad tror du?
    Den "jävla inställningen" är din fullkomligt kallsinniga och oempatiska kommentar, inte sanningshalten. 
  • viseversa
    BurningDiamond skrev 2019-07-07 21:10:54 följande:
    Den "jävla inställningen" är din fullkomligt kallsinniga och oempatiska kommentar, inte sanningshalten. 
    Oj kränkta lilla människa. Jag har rätt till min åsikt och du till din så hej då.
  • BurningDiamond
    viseversa skrev 2019-07-08 07:06:52 följande:
    Oj kränkta lilla människa. Jag har rätt till min åsikt och du till din så hej då.
    Det handlar inte om en åsikt, det handlar om att uttrycka sig på ett värdigt och vänligt sätt. Det är verkligen synd att dina föräldrar inte lyckats uppfostra dig bättre, det är både pinsamt och skrämmande att de misslyckats så brutalt.
Svar på tråden Dräktig katt dag 70!!!