• Nybbo

    Hjälp att tyda prov analys

    Hej jag har nyligen lämnat ett nytt blodprov och 2 prov var lite avvikande behöver lite hjälp att tyda det om någon kan det vore bussigt. S-TSH, tyrotropin referensvärde 0,40-4,00 mE/L mitt värde var 4,49 och B-HbA1c (IFCC) referensvärde 31-46 mmol/ mol mitt värde var 27. Och alla andra prover var bra men jag har i 7 månader har haft stora problem med illamående och dålig aptit och viktnedgång och matt i kroppen och frusenhet i kroppen som kommer och går varannan dag och har även börjat bli lätt irriterad på allt möjligt. Jag själv tror jag har ganska stora problem buksportkörteln.

  • Svar på tråden Hjälp att tyda prov analys
  • Johanna1986

    Tsh e sköldkörteln. Den ligger lite för högt. Detta kan skämma inpå din symptom. Dock brukar man ha viktuppgång istället för nedgång. Kan hända att de sätter in levaxin. Som sänker de till en normal nivå. Den andra proverna vet jag inte så mycket om.

  • Nybbo

    Hej jag är en man på 51 år men man kan väl ha problemen med kördkörltel för det men det är lite ovanligt kanske?????

  • Daphodil

    Ditt tsh är marginellt förhöjt och föranleder ingen behandling om ditt T4 ligger bra. Tsh kan höjas lätt och tillfälligt av en vanlig virusinfektion.

  • Phalaenopsis

    Det kan mycket väl vara så att TSH är för högt. Normalvärdena har kritiserats länge för att vara alldeles för vida, åtminstone hos yngre personer. Dina värden ligger inte ens inom det vida normalområdet, och symptomen stämmer överens.

    Jag hoppas verkligen inte din läkare har slätat över det där. Be om en ny provtagning och har det inte sjunkit borde ni prova med Levaxin.

Svar på tråden Hjälp att tyda prov analys