• Sun 30 Jun 2019 21:37
    1159 visningar
    13 svar
    13
    1159

    Rh negativ

    Hej

    Jag hoppas kunna höra från er som är rh negativa och fött ett eller flera rh positiva barn. 
    Jag fick precis besked att jag är rh negativ, och att barnet jag bär på är rh positiv. Nu är jag gravid i v 26 med första barnet, och ska lämna ett blodprov om två veckor för att de ska se om jag utvecklat antikroppar. Om jag inte gjort det ska jag få ta en spruta i v 29, och en efter förlossningen. Det är den informationen jag fick av min barnmorska, men jag har så mycket mer funderingar...
    Jag frågade henne om det här kommer påverka framtida graviditeter, men fick mest till svar att "nu ska vi fokusera på den här graviditeten".
    Jag har nu på gott och ont läst en hel del om detta på internet, och är väldigt orolig :( Förstått att det är ovanligt att utveckla antikroppar redan i första graviditeten, kan ni berätta hur första graviditeten gick för er, blev det några komplikationer? Sedan är jag såklart orolig för de graviditeter jag förhoppningsvis kommer ha i framtiden. Drömmen är 3 barn, men nu vet jag inte om det kommer bli så när riskerna att bilda antikroppar ökar för varje graviditet...Någon som utvecklat antikroppar, och hur gick den graviditeten?

    Mycket tacksam om ni vill dela med er!
  • Svar på tråden Rh negativ
  • Thu 4 Jul 2019 18:32
    #12

    Tack till er alla som tagit er tid att svara! Känner mig lugnare, och får försöka att inte tänka på de komplikationer som kan hända, för det brukar ju gå bra, precis som det gjort för er som svarat :) 

Svar på tråden Rh negativ